Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Er is meer beweging op straat, we mogen terug meer en de economie is stilaan aan de rug aan het rechten. Tegelijk zijn er heel wat bedrijven die er het bijltje bij neer gelegd hebben of die heel drastische beslissingen hebben moeten maken wat personeel betreft.

Terwijl we elk op zich onze wonden likken, is het ook een moment tot zelfreflectie. 

Hoe ben jij hier uitgekomen? Hoe is je bedrijf uit de lockdown gekomen? Wat heeft dit bij jouw medewerkers teweeg gebracht?

Vanmorgen sprak ik met een klant en voor haar was het duidelijk: wij zijn klaar voor een volgende lockdown, mocht deze er komen.

En ik kon haar helemaal volgen. Twee jaar geleden hebben we haar bedrijf structureel en organisatorisch op een stevig fundament gezet waardoor zij vandaag niet snel aan het wankelen gaat. Dit fundament is zodanig breed gemaakt dat het haar ook ruimte gegeven heeft om haar business heruit te vinden en zelfs uit te breiden.

En ja, ook haar bedrijf is even helemaal uit de ether moeten gaan in volle lockdown. Haar business viel even helemaal uit en ze was genoodzaakt om haar medewerkers op tijdelijke werkloosheid te zetten.

Tegelijkertijd is ze met dit gegeven aan de slag gegaan. Met een open blik zoekende naar opportuniteiten, heeft ze deze ook kunnen ontdekken. Over een paar maanden zal haar omgeving gewaarworden dat haar schip een andere koers vaart.

Maar ik ken ook ondernemers die er niet zo goed uit gekomen zijn. En dan gaat het eerder over hoe ze het er mentaal van af gebracht hebben. Mensen bij wie het licht even uitging. Ondernemers die voordien het gevoel hadden dat ze goed bezig waren.

Zo is er een ondernemer die plots alle tijd van de wereld had en niets gedaan kreeg. Hij legde het uit als een verlamming die toesloeg waardoor het niet lukte om zijn bedrijf in welke richting dan ook te sturen. het was een abrupte bewustwording dat er eigenlijk heel wat aan de interne kant van zijn onderneming niet in orde was. Dat hij voortdurend met zichzelf in de clinch ging over ogenschijnlijk banale zaken, maar dewelke plots enorm uitvergroot werden.

Ondertussen zijn we samen aan het graven gegaan en zullen we binnenkort een stevige basis leggen. Als overmacht opnieuw overneemt, dan moet hij zich daar al geen zorgen meer over maken.

Ik zeg nog al wel eens dat de sterkte van de ondernemer zit in de snelheid waarmee hij recht krabbelt als het even fout loopt. En dan meen ik ook echt. Je kan even uit je lood geslagen worden, maar dan moet je je snel de vraag stellen wat de volgende stappen zijn. Stappen die je vooruit brengen.


Gratis webinar

Dus, hoe zit het bij jou? Zit bij jouw bedrijf alles goed aan de basis?

Binnenkort geef ik opnieuw een webinar met als titel: Word een future-proof bedrijf.
Over de interne werking van een kleine onderneming en over de vaak voorkomende valkuilen.

Aan het einde van dit webinar heb je een overzicht van actiepunten voor jouw onderneming!


Iets anders?

Wil je liever de zaken onmiddellijk aanpakken, boek dan gerust een babbel in. 


Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

15 december 2019

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

18 november 2019

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

14 juli 2019

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

24 mei 2019

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

26 maart 2019

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

21 december 2018

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

20 juli 2018

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

14 juli 2018

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

29 juni 2018

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

7 juni 2018

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

15 juni 2018

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

31 mei 2018

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

24 mei 2018

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x