ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

Vanmorgen op de radio was er een hele hetze over bpost - alweer - en hoe zij, buiten de wettelijke procedures om, al jaren tal van consultants uit een groot advieskantoor inschakelen op hun werkvloer. Tijdens een interview werd de vraag gesteld wat die consultants dan exact doen voor bpost, waarop het antwoord was dat ze op verschillende domeinen adviezen verlenen.

Wat je met die adviezen uiteindelijk doet, daar heb je als bedrijf zelf de keuze in: je kan deze volgen, of net niet.


Wie wordt hier beter van?

Dit businessmodel heeft het betrokken consultancybureau geen windeieren gelegd, want hun aanpak is van een aard dat ze op vlak van resultaat waardevol zijn voor hun klanten. Hun verdienmodel is dan weer andere koek. In dit geval maak je je als bedrijf afhankelijk van de kennis van de consultants. 

Met andere woorden: je gaat aan de slag met de uitkomst die jou aangereikt wordt, maar eigelijk heb je hiermee weinig inzicht gekregen hoe men op dit advies uitgekomen is.

Is dat fout of slecht; nee, helemaal niet. De vraag is eerder of jij met die aanpak gediend bent.


Is mijn mening jouw oplossing?

Als je mij om mijn visie of mening vraagt, dan zal ik deze naar alle eerlijkheid ook geven. Maar is het dat waar je naar op zoek bent? Wil je een snelle of makkelijke weg naar een oplossing?

Of kan het ook op een andere, betekenisvolle wijze?
Zit de waarde van advies niet eerder in de denkpiste en methodiek die leidt naar een oplossing?

Dat je zelf voldoende handvaten hebt om een onderzoek te starten; dat je zelf tot een paar opties kan komen waaruit je een keuze kan maken; dat je dat zelf hebt kunnen onderbouwen met argumenten die voor jou zinvol zijn?

Ik neem je even mee naar een voorbeeld. 

Een tijd geleden had ik een ondernemer over de vloer die iemand wil inschakelen voor de financiële opvolging van haar zaak. Op zich piece of cake voor mij, dus bijna een no-brainer zou je kunnen zeggen. Maar wat lost dit voor haar dan op? Dat ik op de hoogte ben van de cijfers? Dat ik van daaruit kan adviseren in deze of gene richting?
Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, maar wordt zij daar als ondernemer dan beter van?

Hoeveel interessanter wordt het niet als ze zelf haar bedrijfseffectiviteit kan berekenen? Als ze weet op welke manier de cijfers ingezet kunnen worden bij het maken van beslissingen: over haar diensten, over de producten die ze wel of net niet in de winkelrekken zet. Als ze een doelstelling vastlegt en over de nodige methodieken beschikt om dit uit te rollen in een actieplan.

Dat is heel wat anders dan wanneer ik zou zeggen of ze links, rechts, naar voor of naar achter moet gaan, toch?


Zo prijs ik mezelf uit de markt

Mijn aanpak bestaat eruit dat ik je liever leer autorijden dan dat ik je keer op keer ergens naartoe moet brengen. En dat is uiteraard een keuze die ik maak.

Maar hoe beter jij beslagen bent, hoe beter je in de toekomst zelf aan de slag kan en hoe minder je je afhankelijk maakt om sturing te geven aan je bedrijf. Misschien niet tot het einde der dagen, want er evolueert wel wat per decenium, maar toch voor een hele tijd. 

Ik geef je als het ware graag een venster op de toekomst.

En kom je dan opnieuw aankloppen, dan help ik je met veel plezier naar de volgende fase.

ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

BRENG EENVOUD EN KLAARHEID IN JE ORGANISATIE

Chaos en onduidelijkheid jaagt mensen de kast op. Je bedrijf kan dit missen als kiespijn.

Lees meer

DURVEN DELEGEREN EN LOSLATEN. HET BEGINT BIJ JOU.

Als je zelf de belemmering in je bedrijf bent, dan beperk je anderen misschien in hun kunnen.

Lees meer

KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL

Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.

Lees meer

LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ER WAS EENS ...

Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.

Lees meer

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.

Lees meer

DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

VERANDEREN KOST INZET

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

IK BEN STUDENT

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

DE IMPACT VAN GROEI

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT

Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.

Lees meer

HET ONGEMAK VAN GELD

En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.

Lees meer

ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.

Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Lees meer

KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER

Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x