Advies of geen advies, that's the question!
Vanmorgen op de radio was er een hele hetze over bpost - alweer - en hoe zij, buiten de wettelijke procedures om, al jaren tal van consultants uit een groot advieskantoor inschakelen op hun werkvloer. Tijdens een interview werd de vraag gesteld wat die consultants dan exact doen voor bpost, waarop het antwoord was dat ze op verschillende domeinen adviezen verlenen.
Wat je met die adviezen uiteindelijk doet, daar heb je als bedrijf zelf de keuze in: je kan deze volgen, of net niet.
Wie wordt hier beter van?
Dit businessmodel heeft het betrokken consultancybureau geen windeieren gelegd, want hun aanpak is van een aard dat ze op vlak van resultaat waardevol zijn voor hun klanten. Hun verdienmodel is dan weer andere koek. In dit geval maak je je als bedrijf afhankelijk van de kennis van de consultants.
Met andere woorden: je gaat aan de slag met de uitkomst die jou aangereikt wordt, maar eigelijk heb je hiermee weinig inzicht gekregen hoe men op dit advies uitgekomen is.
Is dat fout of slecht; nee, helemaal niet. De vraag is eerder of jij met die aanpak gediend bent.
Is mijn mening jouw oplossing?
Als je mij om mijn visie of mening vraagt, dan zal ik deze naar alle eerlijkheid ook geven. Maar is het dat waar je naar op zoek bent? Wil je een snelle of makkelijke weg naar een oplossing?
Of kan het ook op een andere, betekenisvolle wijze?
Zit de waarde van advies niet eerder in de denkpiste en methodiek die leidt naar een oplossing?
Dat je zelf voldoende handvaten hebt om een onderzoek te starten; dat je zelf tot een paar opties kan komen waaruit je een keuze kan maken; dat je dat zelf hebt kunnen onderbouwen met argumenten die voor jou zinvol zijn?
Ik neem je even mee naar een voorbeeld.
Een tijd geleden had ik een ondernemer over de vloer die iemand wil inschakelen voor de financiële opvolging van haar zaak. Op zich piece of cake voor mij, dus bijna een no-brainer zou je kunnen zeggen. Maar wat lost dit voor haar dan op? Dat ik op de hoogte ben van de cijfers? Dat ik van daaruit kan adviseren in deze of gene richting?
Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, maar wordt zij daar als ondernemer dan beter van?
Hoeveel interessanter wordt het niet als ze zelf haar bedrijfseffectiviteit kan berekenen? Als ze weet op welke manier de cijfers ingezet kunnen worden bij het maken van beslissingen: over haar diensten, over de producten die ze wel of net niet in de winkelrekken zet. Als ze een doelstelling vastlegt en over de nodige methodieken beschikt om dit uit te rollen in een actieplan.
Dat is heel wat anders dan wanneer ik zou zeggen of ze links, rechts, naar voor of naar achter moet gaan, toch?
Zo prijs ik mezelf uit de markt
Mijn aanpak bestaat eruit dat ik je liever leer autorijden dan dat ik je keer op keer ergens naartoe moet brengen. En dat is uiteraard een keuze die ik maak.
Maar hoe beter jij beslagen bent, hoe beter je in de toekomst zelf aan de slag kan en hoe minder je je afhankelijk maakt om sturing te geven aan je bedrijf. Misschien niet tot het einde der dagen, want er evolueert wel wat per decenium, maar toch voor een hele tijd.
Ik geef je als het ware graag een venster op de toekomst.
En kom je dan opnieuw aankloppen, dan help ik je met veel plezier naar de volgende fase.
Durf te zeggen wat er niet loopt
Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.
Geen zomer zonder schatkist
Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.
Medewerkers kunnen meer dan muntblaadjes plukken
Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.
We staan allemaal wel eens in de weg van onze onderneming
Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.
Veranderen kost inzet
Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.
Innovatie: een modewoord of niet?
Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.
Bedrijfscultuur als motor van je bedrijf
Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.
Ik ben student
Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.
Mismanagement heeft mij heel wat gekost
Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.
3 tips voor startende ondernemers
Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.
De impact van groei
Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.
Gelijk, maar zo verschillend
Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.
Downsizen als opportuniteit
Het ongemak van geld
Digitaliseren van een klein bedrijf
Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Want hoe begin je hieraan en waar kies je voor. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen. Lees hier mijn verhaal over mijn klant.
Het ondernemerschap is als een paar schoenen. Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.
Eén van de grote voordelen in mijn vakgebied is dat ik voortdurend in de interne keuken van bedrijven zit. Niet van aan de keukentafel, maar echt tot in de moeilijkst bereikbare kast of de onderste lade van de koelkast.
Komt een man bij de dokter
Te vaak worden pleisters geplakt op wonden die te ver zijn, terwijl de oplossing meestal bij de oorzaak te vinden is. Waarom blijft het dan toch zo moeilijk om eerder voor de juiste dan wel de makkelijke aanpak te kiezen.
Digitaliseren? Hoe dan!
Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.
Welkom in mijn administratief Walhalla
Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!
Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?
Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?
Daar doe je het toch voor!
Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.
Als administratie een berg is
Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.
Administratie door de ogen van een ondernemer
Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.
Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?
Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.
Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?
Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?
Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel
Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?
Hallinto goes solo
Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.
15 december 2019
Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk
Ik ben een industriële vaatwasser
Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?
18 november 2019
Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?
We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.
14 juli 2019
Ontroerd door een tevreden klant
Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.
24 mei 2019
HallintoAcademy On Tour in Kampenhout
en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.
Waarom omzet niet altijd belangrijk is
Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?
26 maart 2019
Hoe was 2018 voor jou?
Hoe was 2018 voor jou?
21 december 2018
Geef de boekhouder wat rust
Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.
20 juli 2018
Administratie? Het blijft een karwei...
Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?
14 juli 2018
Yeah!!!! Ik mag btw betalen
Verrast door de btw-afrekening?
29 juni 2018
Facturen kwijt?
Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.
7 juni 2018
De goeie flow
Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?
15 juni 2018
Factuur on hold, betaling on hold?
Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?
31 mei 2018
Hallo, mijn naam is Lily
Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.
24 mei 2018