ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!
Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?
Vanmorgen op de radio was er een hele hetze over bpost - alweer - en hoe zij, buiten de wettelijke procedures om, al jaren tal van consultants uit een groot advieskantoor inschakelen op hun werkvloer. Tijdens een interview werd de vraag gesteld wat die consultants dan exact doen voor bpost, waarop het antwoord was dat ze op verschillende domeinen adviezen verlenen.
Wat je met die adviezen uiteindelijk doet, daar heb je als bedrijf zelf de keuze in: je kan deze volgen, of net niet.
Wie wordt hier beter van?
Dit businessmodel heeft het betrokken consultancybureau geen windeieren gelegd, want hun aanpak is van een aard dat ze op vlak van resultaat waardevol zijn voor hun klanten. Hun verdienmodel is dan weer andere koek. In dit geval maak je je als bedrijf afhankelijk van de kennis van de consultants.
Met andere woorden: je gaat aan de slag met de uitkomst die jou aangereikt wordt, maar eigelijk heb je hiermee weinig inzicht gekregen hoe men op dit advies uitgekomen is.
Is dat fout of slecht; nee, helemaal niet. De vraag is eerder of jij met die aanpak gediend bent.
Is mijn mening jouw oplossing?
Als je mij om mijn visie of mening vraagt, dan zal ik deze naar alle eerlijkheid ook geven. Maar is het dat waar je naar op zoek bent? Wil je een snelle of makkelijke weg naar een oplossing?
Of kan het ook op een andere, betekenisvolle wijze?
Zit de waarde van advies niet eerder in de denkpiste en methodiek die leidt naar een oplossing?
Dat je zelf voldoende handvaten hebt om een onderzoek te starten; dat je zelf tot een paar opties kan komen waaruit je een keuze kan maken; dat je dat zelf hebt kunnen onderbouwen met argumenten die voor jou zinvol zijn?
Ik neem je even mee naar een voorbeeld.
Een tijd geleden had ik een ondernemer over de vloer die iemand wil inschakelen voor de financiƫle opvolging van haar zaak. Op zich piece of cake voor mij, dus bijna een no-brainer zou je kunnen zeggen. Maar wat lost dit voor haar dan op? Dat ik op de hoogte ben van de cijfers? Dat ik van daaruit kan adviseren in deze of gene richting?
Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, maar wordt zij daar als ondernemer dan beter van?
Hoeveel interessanter wordt het niet als ze zelf haar bedrijfseffectiviteit kan berekenen? Als ze weet op welke manier de cijfers ingezet kunnen worden bij het maken van beslissingen: over haar diensten, over de producten die ze wel of net niet in de winkelrekken zet. Als ze een doelstelling vastlegt en over de nodige methodieken beschikt om dit uit te rollen in een actieplan.
Dat is heel wat anders dan wanneer ik zou zeggen of ze links, rechts, naar voor of naar achter moet gaan, toch?
Zo prijs ik mezelf uit de markt
Mijn aanpak bestaat eruit dat ik je liever leer autorijden dan dat ik je keer op keer ergens naartoe moet brengen. En dat is uiteraard een keuze die ik maak.
Maar hoe beter jij beslagen bent, hoe beter je in de toekomst zelf aan de slag kan en hoe minder je je afhankelijk maakt om sturing te geven aan je bedrijf. Misschien niet tot het einde der dagen, want er evolueert wel wat per decenium, maar toch voor een hele tijd.
Ik geef je als het ware graag een venster op de toekomst.
En kom je dan opnieuw aankloppen, dan help ik je met veel plezier naar de volgende fase.