GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Onlangs tijdens een netwerk event was ik aan de babbel met Michel, een ondernemer die ik al jaren ken en waarmee het altijd fijn bijpraten is. Door corona hadden we elkaar al even niet meer gezien en dat gaf voldoende stof voor een babbel. Hij was nog niet op de hoogte van mijn interne wijzigingen sinds begin 2020, dus echt wel heel veel voer tot conversatie.

"Ah", zei hij, "de frustratie was eindelijk groot genoeg om er iets aan te doen." En dat kon ik alleen maar beamen.
"Want weet je", vervolgde hij, "mensen komen pas in beweging als de frustratie van zodanige omvang is dat je er echt niet meer over of rond kan."
"En wat nog meer is", voegde Michel ter staving toe, "de meeste oplossingen zijn ontstaan uit frustratie over iets."

Ik had er op die manier nog niet over nagedacht, maar het is waar. Zo goed als elke uitvinding of innovatie is een oplossing voor een frustratie waar iemand van af wil. 

Er achteraf over nadenkend kwam ik tot de bedenking dat ik in mijn vijftien jaar ondernemerschap meer frustratie dan contentement bij ondernemers gezien heb. Dat is op zich een beetje bizar, want zelfstandigheid is één van de hoofdredenen voor mensen om niet langer onder het juk van anderen te zitten en zelf de touwtjes in handen te houden.

Het verhaal van de rozegeur en maneschijn, you know!
Het verhaal van 'zo kan ik het ook en zelfs beter'.

Tot de realiteit van de dag in je nek kletst en je voor jezelf de eerlijke conclusie maakt dat het allemaal niet zo makkelijk of evident is. Alleen, we veranderen niet snel. We passen niet gauw aan. Niet onszelf, niet de omgeving.

Het is gewoon makkelijker om door te gaan op hetzelfde elan omdat dat nu eenmaal het gekende pad is. En het is ook makkelijk om te blijven doorbomen over al wat niet loopt.

Maar weet je,
niets beweegt als jij het niet laat bewegen;
niets verandert als jij geen verandering toebrengt;
niets verbetert als jij geen nieuwe methodes invoert;
niets verdwijnt als jij geen alternatief biedt.

Dat maakt jou tot sleutel van veel deuren.
Jij hebt de sleutels tot alle deuren.

Terwijl ik dit schrijf krijg ik flashbacks naar oude zwart-wit films uit de jaren 30-40. Vaak Britse films (love them!) met scénes over bedrijven of fabrieken waar de grote baas in driedelig pak rondliep met aan zijn vestje een grote ring met tientallen sleutels. Je hoorde de baas van ver afkomen door het gerinkel van de sleutels.
(oh ja, bedenk er ook maar een dikke sigaar bij en een dikke rookwalm om z'n hoofd)

Waar het destijds gangbaar was dat de ondernemer letterlijk over alle sleutels beschikte, is het vandaag slechts een metafoor.
Tegelijkertijd is het nog steeds een realiteit dat jij, als ondernemer, die sleutels in handen hebt. Wat jouw bedrijf van je vraagt, is dat je de sloten losdraait, de deuren openslaat en aanpakt wat je in dat kamertje tegenkomt.

Mogelijk wat oude lijken, misschien wat oude koeien, maar ook onbeschreven boeken, nieuwe bezems, vlijmscherpe messen en volle mayonaisepotten.

EEN SCHAT AAN DINGEN

Het is volop zomer en dat is een periode waarin het wat kabbelt. Een periode waarin weinig spectaculairs gebeurt, want de wereld is even op vakantie. Iedereen neemt tijd om de batterijen op te laden zodat de motor niet te snel gaat sputteren als het najaar zich op gang trekt.

Rust opzoeken en andere oorden verkennen, doet jou letterlijk naar andere dingen kijken. Heel positief dus.

Ik moet jou niet vertellen dat een ondernemer mentaal nooit helemaal afhaakt. Ergens in je achterhoofd blijft je bedrijf een rol spelen. Waarom zou je er dan geen gebruik van maken.

Bouw en vul je eigen schatkist, een hele zomer lang.

De spelregels zijn heel eenvoudig, maar het resultaat wordt verbluffend.

  • Maak een korte evaluatie van elke dag. 
  • Doe het in een lijstje, in een boekje of in afzonderlijke krabbeltjes; kies zelf wat jou uitkomt
  • Schrijf op wat jou die dag is opgevallen aan goede, leuke, speciale, uitzonderlijke, opmerkelijke dingen? Zet er ook bij waarom dit bij jou is blijven hangen. En je moet het jezelf niet te moelijk maken. Het ruisen van de bomen tijdens een boswandeling kan hét positieve moment van jouw dag zijn. Moeilijker is echter om de waarom ervan te achterhalen. Maar dat is tevens ook het belangrijke van die schatkist. Dat je weet wat je erin stopt en waarom je dat doet. Laat jouw zintuigen je vertellen waarom dit voor jou opmerkelijk was.
  • Maak ook een notitie van minder goede, slechte, onaangename, vervelende, storende dingen die jouw dag voortgebracht heeft. En ook hier, noteer de waarom. 
  • Op het einde van de zomer heb je een gevulde schatkist met waardevolle inhoud. Die wordt nog waardevoller als je ermee aan de slag gaat. Dit wordt het moment om te reflecteren. 
  • Welke leuke elementen ben jij deze zomer tegengekomen die je kan toepassen op of in je bedrijf? Ben je ook wake-up-calls tegengekomen? Zitten er dingen in je lijstje die je niet zo fijn vond om te ervaren, maar die eigenlijk ook in jouw bedrijf van toepassing zijn? Dat kan, hè. Je ziet bij anderen veel sneller of makkelijker de onvolmaaktheden dan dat je het bij jezelf ziet.

Maak van jouw vakantie een schatkist! En maak van jouw schatkist een tool.

WETEN WAT, IS HET BEGIN

Je zag het misschien niet komen, maar je hebt een basis gelegd om jouw bedrijf efficiënter te maken. Door naar anderen te kijken, naar situaties of naar omstandigheden, en deze als spiegel voor jouw bedrijf te plaatsen creëer je meer bewustwording over jouw eigen realiteit.

Dat je nu een lijstje hebt van dingen die aangepakt moeten worden, is een heel grote stap en het begin van verandering.

Dat je nog niet weet hoe het aan te pakken of hoe het op te lossen, is de tweede fase. Dat ik weet dat mijn dak lekt, is één. Dat ik weet hoe het te herstellen, komt als volgt.
Wil ik mezelf aanleren om de herstelwerken zelf te doen?
Of kies ik voor het gemak en betaal ik anderen om het voor mij te doen?

Deze keuze of beslissing hangt helemaal van jou af.
Ben jij de ondernemer die zichzelf bekwaamt en verrijkt om nadien zelf de handen uit de mouwen te steken?
Of laat je het aan anderen?

Ik ben er voor de ondernemer die het graag zelf aanpakt, maar nog niet goed weet hoe het te doen.
Wil je daar graag een vrijblijvende babbel over doen, boek dan zelf je moment in via deze link.

#ondernemen #alleskanbeter #efficiëntie


GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL

Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.

Lees meer

LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ER WAS EENS ...

Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.

Lees meer

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.

Lees meer

DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

VERANDEREN KOST INZET

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

IK BEN STUDENT

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

DE IMPACT VAN GROEI

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT

Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.

Lees meer

HET ONGEMAK VAN GELD

En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.

Lees meer

ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.

Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Lees meer

KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER

Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x