GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Onlangs tijdens een netwerk event was ik aan de babbel met Michel, een ondernemer die ik al jaren ken en waarmee het altijd fijn bijpraten is. Door corona hadden we elkaar al even niet meer gezien en dat gaf voldoende stof voor een babbel. Hij was nog niet op de hoogte van mijn interne wijzigingen sinds begin 2020, dus echt wel heel veel voer tot conversatie.

"Ah", zei hij, "de frustratie was eindelijk groot genoeg om er iets aan te doen." En dat kon ik alleen maar beamen.
"Want weet je", vervolgde hij, "mensen komen pas in beweging als de frustratie van zodanige omvang is dat je er echt niet meer over of rond kan."
"En wat nog meer is", voegde Michel ter staving toe, "de meeste oplossingen zijn ontstaan uit frustratie over iets."

Ik had er op die manier nog niet over nagedacht, maar het is waar. Zo goed als elke uitvinding of innovatie is een oplossing voor een frustratie waar iemand van af wil. 

Er achteraf over nadenkend kwam ik tot de bedenking dat ik in mijn vijftien jaar ondernemerschap meer frustratie dan contentement bij ondernemers gezien heb. Dat is op zich een beetje bizar, want zelfstandigheid is één van de hoofdredenen voor mensen om niet langer onder het juk van anderen te zitten en zelf de touwtjes in handen te houden.

Het verhaal van de rozegeur en maneschijn, you know!
Het verhaal van 'zo kan ik het ook en zelfs beter'.

Tot de realiteit van de dag in je nek kletst en je voor jezelf de eerlijke conclusie maakt dat het allemaal niet zo makkelijk of evident is. Alleen, we veranderen niet snel. We passen niet gauw aan. Niet onszelf, niet de omgeving.

Het is gewoon makkelijker om door te gaan op hetzelfde elan omdat dat nu eenmaal het gekende pad is. En het is ook makkelijk om te blijven doorbomen over al wat niet loopt.

Maar weet je,
niets beweegt als jij het niet laat bewegen;
niets verandert als jij geen verandering toebrengt;
niets verbetert als jij geen nieuwe methodes invoert;
niets verdwijnt als jij geen alternatief biedt.

Dat maakt jou tot sleutel van veel deuren.
Jij hebt de sleutels tot alle deuren.

Terwijl ik dit schrijf krijg ik flashbacks naar oude zwart-wit films uit de jaren 30-40. Vaak Britse films (love them!) met scénes over bedrijven of fabrieken waar de grote baas in driedelig pak rondliep met aan zijn vestje een grote ring met tientallen sleutels. Je hoorde de baas van ver afkomen door het gerinkel van de sleutels.
(oh ja, bedenk er ook maar een dikke sigaar bij en een dikke rookwalm om z'n hoofd)

Waar het destijds gangbaar was dat de ondernemer letterlijk over alle sleutels beschikte, is het vandaag slechts een metafoor.
Tegelijkertijd is het nog steeds een realiteit dat jij, als ondernemer, die sleutels in handen hebt. Wat jouw bedrijf van je vraagt, is dat je de sloten losdraait, de deuren openslaat en aanpakt wat je in dat kamertje tegenkomt.

Mogelijk wat oude lijken, misschien wat oude koeien, maar ook onbeschreven boeken, nieuwe bezems, vlijmscherpe messen en volle mayonaisepotten.

EEN SCHAT AAN DINGEN

Het is volop zomer en dat is een periode waarin het wat kabbelt. Een periode waarin weinig spectaculairs gebeurt, want de wereld is even op vakantie. Iedereen neemt tijd om de batterijen op te laden zodat de motor niet te snel gaat sputteren als het najaar zich op gang trekt.

Rust opzoeken en andere oorden verkennen, doet jou letterlijk naar andere dingen kijken. Heel positief dus.

Ik moet jou niet vertellen dat een ondernemer mentaal nooit helemaal afhaakt. Ergens in je achterhoofd blijft je bedrijf een rol spelen. Waarom zou je er dan geen gebruik van maken.

Bouw en vul je eigen schatkist, een hele zomer lang.

De spelregels zijn heel eenvoudig, maar het resultaat wordt verbluffend.

  • Maak een korte evaluatie van elke dag. 
  • Doe het in een lijstje, in een boekje of in afzonderlijke krabbeltjes; kies zelf wat jou uitkomt
  • Schrijf op wat jou die dag is opgevallen aan goede, leuke, speciale, uitzonderlijke, opmerkelijke dingen? Zet er ook bij waarom dit bij jou is blijven hangen. En je moet het jezelf niet te moelijk maken. Het ruisen van de bomen tijdens een boswandeling kan hét positieve moment van jouw dag zijn. Moeilijker is echter om de waarom ervan te achterhalen. Maar dat is tevens ook het belangrijke van die schatkist. Dat je weet wat je erin stopt en waarom je dat doet. Laat jouw zintuigen je vertellen waarom dit voor jou opmerkelijk was.
  • Maak ook een notitie van minder goede, slechte, onaangename, vervelende, storende dingen die jouw dag voortgebracht heeft. En ook hier, noteer de waarom. 
  • Op het einde van de zomer heb je een gevulde schatkist met waardevolle inhoud. Die wordt nog waardevoller als je ermee aan de slag gaat. Dit wordt het moment om te reflecteren. 
  • Welke leuke elementen ben jij deze zomer tegengekomen die je kan toepassen op of in je bedrijf? Ben je ook wake-up-calls tegengekomen? Zitten er dingen in je lijstje die je niet zo fijn vond om te ervaren, maar die eigenlijk ook in jouw bedrijf van toepassing zijn? Dat kan, hè. Je ziet bij anderen veel sneller of makkelijker de onvolmaaktheden dan dat je het bij jezelf ziet.

Maak van jouw vakantie een schatkist! En maak van jouw schatkist een tool.

WETEN WAT, IS HET BEGIN

Je zag het misschien niet komen, maar je hebt een basis gelegd om jouw bedrijf efficiënter te maken. Door naar anderen te kijken, naar situaties of naar omstandigheden, en deze als spiegel voor jouw bedrijf te plaatsen creëer je meer bewustwording over jouw eigen realiteit.

Dat je nu een lijstje hebt van dingen die aangepakt moeten worden, is een heel grote stap en het begin van verandering.

Dat je nog niet weet hoe het aan te pakken of hoe het op te lossen, is de tweede fase. Dat ik weet dat mijn dak lekt, is één. Dat ik weet hoe het te herstellen, komt als volgt.
Wil ik mezelf aanleren om de herstelwerken zelf te doen?
Of kies ik voor het gemak en betaal ik anderen om het voor mij te doen?

Deze keuze of beslissing hangt helemaal van jou af.
Ben jij de ondernemer die zichzelf bekwaamt en verrijkt om nadien zelf de handen uit de mouwen te steken?
Of laat je het aan anderen?

Ik ben er voor de ondernemer die het graag zelf aanpakt, maar nog niet goed weet hoe het te doen.
Wil je daar graag een vrijblijvende babbel over doen, boek dan zelf je moment in via deze link.

#ondernemen #alleskanbeter #efficiëntie


MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x