Het was gisteren al vrij laat op de middag toen ik gebeld werd door een onbekend nummer. "Of het klopte dat ik administratieve ondersteuning in de vorm van outsourcing kon bieden?"
De ondernemer had mijn telefoonnummer toegestopt gekregen van iemand die ik in jaren niet meer gesproken heb. Altijd fijn om te weten dat je nog steeds on top of mind bent.
"Maar ik denk het niet", ging hij verder, "want jouw website geeft aan dat jij bedrijven begeleidt naar meer efficiëntie."
Dat had hij helemaal correct geïnterpreteerd.
Nadat ik hem had verder geholpen met een verwijzing voor zijn administratieve ondersteuning, praatten we wat verder over wat ik dan wel doe. “Daar moeten we binnenkort eens over samenzitten”, vond hij, “want de binnenkant van mijn bedrijf is als een moeras waarin het moeizaam werken is en waarvoor ik geen oplossingen zie.” Hij had onlangs iemand aangeworven en die was sneller vertrokken dan de looptijd van de aanwervingsprocedure. Heel spijtig, maar hij begreep die beslissing wel.
Hij is niet de enige.
60 tot 70% van de kleine bedrijven ondervindt interne ongemakken waar niets mee of aan gedaan wordt.
De tijd van een ondernemer is kostbaar. Het is dus logisch dat de meeste aandacht gaat naar datgene wat rechtstreeks geld in het laatje brengt.
Het zijn niet direct zaken die jouw omzet helpen vergroten en daarom makkelijk genegeerd worden.
Heb je er al eens over nagedacht wat het jou zou opleveren mocht alles op wieltjes lopen? Of wat het jouw bedrijf zou bijbrengen?
Als je spaghetti bolognaise wil maken, maar je bent hier niet duidelijk over, moet je dan verbaasd zijn wanneer je weinig enthousiasme bij je team ziet? Ben je dan verrast dat je geen medewerking krijgt? Kijk je raar op als iemand asperges komt brengen in plaats van tomaten.
Maak het eerst eenvoudig voor jezelf.
Vind je dat moeilijk? Dan is een frisse blik van buitenaf misschien wel handig. Ik denk heel graag met je mee over jouw interne keuken.