BRENG EENVOUD EN KLAARHEID IN JE ORGANISATIE

Het was gisteren al vrij laat op de middag toen ik gebeld werd door een onbekend nummer. "Of het klopte dat ik administratieve ondersteuning in de vorm van outsourcing kon bieden?"

De ondernemer had mijn telefoonnummer toegestopt gekregen van iemand die ik in jaren niet meer gesproken heb.  Altijd fijn om te weten dat je nog steeds on top of mind bent.


"Maar ik denk het niet", ging hij verder, "want jouw website geeft aan dat jij bedrijven begeleidt naar meer efficiëntie."
Dat had hij helemaal correct geïnterpreteerd.

Nadat ik hem had verder geholpen met een verwijzing voor zijn administratieve ondersteuning, praatten we wat verder over wat ik dan wel doe. “Daar moeten we binnenkort eens over samenzitten”, vond hij, “want de binnenkant van mijn bedrijf is als een moeras waarin het moeizaam werken is en waarvoor ik geen oplossingen zie.” Hij had onlangs iemand aangeworven en die was sneller vertrokken dan de looptijd van de aanwervingsprocedure. Heel spijtig, maar hij begreep die beslissing wel.


Tot boven de knie in het moeras.


Hij is niet de enige.
60 tot 70% van de kleine bedrijven ondervindt interne ongemakken waar niets mee of aan gedaan wordt.

De tijd van een ondernemer is kostbaar. Het is dus logisch dat de meeste aandacht gaat naar datgene wat rechtstreeks geld in het laatje brengt.

Het zijn niet direct zaken die jouw omzet helpen vergroten en daarom makkelijk genegeerd worden.

Heb je er al eens over nagedacht wat het jou zou opleveren mocht alles op wieltjes lopen? Of wat het jouw bedrijf zou bijbrengen?



Dit zijn alvast drie aandachtspunten die het succes van jouw onderneming bepalen.

  • Orde in je organisatie, brengt rust in je hoofd
    Een bedrijf in chaos is stressvol om in te werken. Fysiek en mentaal. Alles duurt veel langer. Alles neemt veel meer tijd in beslag. Voor jou én voor jouw medewerkers.
    En je had al geen tijd over!

  • Medewerkers hebben structuur nodig.
    Hoe minder structuur er in jouw organisatie is, hoe afhankelijker jouw team van jou is. Men gaat er van uit dat jij – op z’n minst – weet waaraan en waaraf. Bijgevolg staat iedereen voortdurend aan je mouw te trekken met vragen uit alle richtingen. Hun werk gaat niet vooruit en jij bent op het eind van de dag zo gek als een draaideur.

  • Een strategie dient echt wel tot iets.
    Je hebt een toekomstbeeld nodig. Ik vermeld het als 3de aandachtspunt, maar eigenlijk is het jouw nummer 1.
    Pas als jij weet waar je met je bedrijf naartoe wil en wat je ermee wil bereiken, komt er klaarheid.
    Het is een kapstok om alles in en van je bedrijf aan op te hangen.
    Alles wat jij beslist en doet, kan je aftoetsen aan jouw doel. Matcht het niet met jouw bestemming, dan weg ermee. Ligt het wel in de lijn van je bestemming, dan is het een kanshebber.


Zo simpel als dit.

Als je spaghetti bolognaise wil maken, maar je bent hier niet duidelijk over, moet je dan verbaasd zijn wanneer je weinig enthousiasme bij je team ziet? Ben je dan verrast dat je geen medewerking krijgt? Kijk je raar op als iemand asperges komt brengen in plaats van tomaten.


Maak het eerst eenvoudig voor jezelf.

Vind je dat moeilijk? Dan is een frisse blik van buitenaf misschien wel handig. Ik denk heel graag met je mee over jouw interne keuken.



MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x