In een bedrijf uit mijn netwerk is een moeilijke situatie geëscaleerd.
Twee collega’s zijn elkaar letterlijk in de haren gevlogen en een derde heeft de kemphanen uit elkaar moeten halen.
Dat het zover gekomen is, verraste me, maar echt verbaasd was ik niet.
Zolang ik het bedrijf ken, is er frictie tussen de twee collega’s. Ze hebben exact dezelfde job. Ze werken niet samen, maar voeren naast elkaar dezelfde taken uit. Elke dag is er een nieuwe lijst af te vinken. Eén gezamenlijke lijst.
Samenwerken als team zou het afwerken van het lijstje een stuk aangenamer maken. Maar dat lukt dus niet.
Collega A heeft het hart op de tong en laat niet na om een mening te geven. Te pas, te onpas en altijd met een stevig geluidsvolume.
Collega B zit in een bubbel en laat zich door niets of niemand iets aanpraten. Niet door collega’s en niet door een meerdere.
Twee totaal uiteenlopende types.
Collega A ergert zich eraan dat hij ¾ van de lijst afwerkt, terwijl collega B veel trager werkt, geen kwaliteit levert, voortdurend op zijn smartphone bezig is en dikwijls zoek is.
Bijgevolg zit collega A voortdurend te katten op collega B, terwijl die vrij stoïcijns lijkt.
Tot dat ene moment dat collega B de andere bij de keel greep. Zijn stoppen sloegen door.
Frustratie groeit wanneer een situatie niet gezien of niet aangepakt wordt. Het gevoel van onrechtvaardigheid neemt toe tot plots de bom barst.
Maar hier zitten we nu!
De manager begrijpt dat hij steken heeft laten vallen. Er is geen weg terug. De escalatie is er gekomen omdat hij niet handelde. Omdat de collega’s merkten dat er geen oog was voor wat er speelde. Zij kozen voor de slechts mogelijke oplossing: harde woorden en uithalende vuisten.
De brokken zullen niet onmiddellijk gelijmd zijn en het vertrouwen in de manager is zoek.
Tijd voor een communicatieplan in 3 stappen:
De dialogen hebben als doel om te luisteren naar ieders grieven. Luisteren om te begrijpen, niet om te reageren.
De manager moet zoveel mogelijk informatie capteren. Hoe is het tot deze situatie kunnen komen? Wat zijn de feiten? Wat zijn de vermoedens? Wat zijn de veronderstellingen? Wat zijn de ongerustheden?
Het gesprek met drie vraagt een goede voorbereiding:
Dit soort momenten zijn moeilijk, maar ze vormen tegelijkertijd ook kansen voor jou om te groeien als manager.
Heb je daar hulp bij nodig? Bel Tilly