ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Velen onder ons houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten. Het zou zoveel makkelijker zijn om in rust en stilte met je talent bezig te zijn, maar zo werkt het helaas niet. Dat was bij mij ook het geval en dit is hoe ik er vandaag naar kijk.





What you see is not what you get



Wie mij volgt op sociale media zal vorige week gezien hebben dat ik wat foto’s van mezelf gepost heb. Welnu, het is te zeggen. Het zijn foto’s die met AI gemaakt werden.

Ik ken er zelf niet zo veel van, maar het kwam erop neer dat ik voor de computercamera moest plaatsnemen en de software toelaten om mijn beeld te capteren. De vrienden van AI zijn ermee aan de slag gegaan en tien minuten later had ik vier beeltenissen die een jongere versie van mijzelf moesten voorstellen.



Ik zag het niet. Ik herkende mezelf niet.

Buiten mijn ogen gerekend kan ik niet echt zeggen dat het lijkt op wie ik was dertig jaar geleden. En de realiteit is dat er geen fotodoos is om in te duiken, want ik heb er heel lang een sport van gemaakt om mij onzichtbaar te maken zodra er een camera of fototoestel in de buurt was. Meestal had ik zelf het toestel in handen om ongemakken uit te weg te kunnen gaan.

Dat betekent dus dat, op een paar uitzonderlijke uitzonderingen na, er een gat is van 25 jaar beeldmateriaal is



Laat de wereld jou ontdekken


Het deed me denken aan het gesprek dat ik midden januari had ik met een onderneemster in spe. Ze heeft bij mij de opleiding tot freelancer gevolgd en was blij met alles wat ze opgestoken heeft, maar vond de module rond marketing en sales geen evidentie. En of al de stappen die ik bespreek echt nodig zijn? Of ze echt moet buitenkomen, want dat ligt haar niet echt? Dat zag ze niet zitten. Netwerken is haar ding niet en ze zou nog bekijken wat ze hiermee zou aanvangen.

Waarop dan de vraag volgde: hoe snel zal ik klanten kunnen vinden?  
Het deed me glimlachen.
Het zal zijn tijd zal nodig hebben om de klik te maken.

Bekijk het even vanuit deze invalshoek.
Jij bent het gezicht.
Jij bent de stem.
Jij bent het karakter en de ziel van je onderneming.

Als je je niet laat zien, horen en merken, dan weet niemand dat jij er bent.
Je bent het aan jouw droom verplicht om buiten te komen, om je te laten zien, om te tonen wie jij bent en waar je voor staat.

Het duurt even voordat de mond-aan-mond begint te werken. Het vraagt tijd om je merk en je naam bekendheid te geven. Dat gebeurt niet vanzelf als jij er niet op tijd en stond een stevige por aan geeft.

“Ja, maar Tilly, voor jou is dat makkelijk. Overal waar je komt, ken jij mensen of mensen kennen jou.”
Dat klopt, maar dat is niet altijd zo geweest en dacht je dat dat vanzelf gekomen is?

In het huidig gegeven zijn er heel wat situaties waarbij persoonlijke en menselijke interacties in een professionele context niet meer aan de orde zijn. Je bank is gezichtloos, heel wat bedrijven zijn stemloos geworden. Interacties gebeuren online, contact opnemen doe je met en via apps en e-mail en contactformulieren.

Ik ben van de generatie die het nog gekend heeft dat de gsm niet bestond, dat de e-mail niet bestond, om niet te spreken over internet. We hadden een telefoontoestel op ons bureau staan waarmee we zowel naar buiten als binnen het bedrijf met collega’s konden bellen. En we liepen de gang op als we een document aan een collega moesten doorgeven.

Voor snelle briefwisseling met externe partijen gebruikten we de fax en als er geen haast bij was, dan vertrok het met de post.

Het was eenvoudiger, maar ook veel menselijker. Omdat je je woorden in een gesprek makkelijker kon nuanceren, kon je op 10 minuten tot oplossingen komen. We hadden geen dagenlange e-mailconversaties nodig. Dus hoewel alles wat trager ging, ging het tegelijk vaak ook een stuk sneller.

Oeps, dit moest er precies even uit.



Mensen willen weten wie jij bent.


Dus toen ik zelfstandige werd, ben ik heel erg uit mijn comfortzone moeten komen en heb ik stap per stap ondervonden dat foto’s van mezelf het einde van de wereld niet zijn. Dat het ongemak om ernaar te kijken eerder bij mij zat dan bij de andere.

Mijn potentiële klanten willen weten met wie ze te maken hebben. Ze willen kunnen zien wie er achter het verhaal van Hallinto staat. Wie je bent is vaak nog belangrijker als wat je doet.

Blijkbaar zijn de “over ons” pagina’s op websites de meest geconsulteerde pagina’s.

Dat gezicht versterk je door te gaan netwerken en in gesprek te gaan.

En dan gebeurt het wel eens dat iemand je aantikt en zegt; “he, jij bent Tilly! Ik volg je al een hele tijd op social media.” Of afgelopen maand op een nieuwjaarsreceptie: “ik weet wie jij bent, want mijn vrouw heeft bij jou een workshop gevolgd.”

Je hoeft geen podiumbeest te zijn, maar niets doen gaat je weinig opleveren.
Doe het op een manier die voor jou comfortabel voelt en gun jezelf de ruimte om daarin te groeien.

Ondernemende groet
Tilly


MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x