ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Velen onder ons houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten. Het zou zoveel makkelijker zijn om in rust en stilte met je talent bezig te zijn, maar zo werkt het helaas niet. Dat was bij mij ook het geval en dit is hoe ik er vandaag naar kijk.





What you see is not what you get



Wie mij volgt op sociale media zal vorige week gezien hebben dat ik wat foto’s van mezelf gepost heb. Welnu, het is te zeggen. Het zijn foto’s die met AI gemaakt werden.

Ik ken er zelf niet zo veel van, maar het kwam erop neer dat ik voor de computercamera moest plaatsnemen en de software toelaten om mijn beeld te capteren. De vrienden van AI zijn ermee aan de slag gegaan en tien minuten later had ik vier beeltenissen die een jongere versie van mijzelf moesten voorstellen.



Ik zag het niet. Ik herkende mezelf niet.

Buiten mijn ogen gerekend kan ik niet echt zeggen dat het lijkt op wie ik was dertig jaar geleden. En de realiteit is dat er geen fotodoos is om in te duiken, want ik heb er heel lang een sport van gemaakt om mij onzichtbaar te maken zodra er een camera of fototoestel in de buurt was. Meestal had ik zelf het toestel in handen om ongemakken uit te weg te kunnen gaan.

Dat betekent dus dat, op een paar uitzonderlijke uitzonderingen na, er een gat is van 25 jaar beeldmateriaal is



Laat de wereld jou ontdekken


Het deed me denken aan het gesprek dat ik midden januari had ik met een onderneemster in spe. Ze heeft bij mij de opleiding tot freelancer gevolgd en was blij met alles wat ze opgestoken heeft, maar vond de module rond marketing en sales geen evidentie. En of al de stappen die ik bespreek echt nodig zijn? Of ze echt moet buitenkomen, want dat ligt haar niet echt? Dat zag ze niet zitten. Netwerken is haar ding niet en ze zou nog bekijken wat ze hiermee zou aanvangen.

Waarop dan de vraag volgde: hoe snel zal ik klanten kunnen vinden?  
Het deed me glimlachen.
Het zal zijn tijd zal nodig hebben om de klik te maken.

Bekijk het even vanuit deze invalshoek.
Jij bent het gezicht.
Jij bent de stem.
Jij bent het karakter en de ziel van je onderneming.

Als je je niet laat zien, horen en merken, dan weet niemand dat jij er bent.
Je bent het aan jouw droom verplicht om buiten te komen, om je te laten zien, om te tonen wie jij bent en waar je voor staat.

Het duurt even voordat de mond-aan-mond begint te werken. Het vraagt tijd om je merk en je naam bekendheid te geven. Dat gebeurt niet vanzelf als jij er niet op tijd en stond een stevige por aan geeft.

“Ja, maar Tilly, voor jou is dat makkelijk. Overal waar je komt, ken jij mensen of mensen kennen jou.”
Dat klopt, maar dat is niet altijd zo geweest en dacht je dat dat vanzelf gekomen is?

In het huidig gegeven zijn er heel wat situaties waarbij persoonlijke en menselijke interacties in een professionele context niet meer aan de orde zijn. Je bank is gezichtloos, heel wat bedrijven zijn stemloos geworden. Interacties gebeuren online, contact opnemen doe je met en via apps en e-mail en contactformulieren.

Ik ben van de generatie die het nog gekend heeft dat de gsm niet bestond, dat de e-mail niet bestond, om niet te spreken over internet. We hadden een telefoontoestel op ons bureau staan waarmee we zowel naar buiten als binnen het bedrijf met collega’s konden bellen. En we liepen de gang op als we een document aan een collega moesten doorgeven.

Voor snelle briefwisseling met externe partijen gebruikten we de fax en als er geen haast bij was, dan vertrok het met de post.

Het was eenvoudiger, maar ook veel menselijker. Omdat je je woorden in een gesprek makkelijker kon nuanceren, kon je op 10 minuten tot oplossingen komen. We hadden geen dagenlange e-mailconversaties nodig. Dus hoewel alles wat trager ging, ging het tegelijk vaak ook een stuk sneller.

Oeps, dit moest er precies even uit.



Mensen willen weten wie jij bent.


Dus toen ik zelfstandige werd, ben ik heel erg uit mijn comfortzone moeten komen en heb ik stap per stap ondervonden dat foto’s van mezelf het einde van de wereld niet zijn. Dat het ongemak om ernaar te kijken eerder bij mij zat dan bij de andere.

Mijn potentiële klanten willen weten met wie ze te maken hebben. Ze willen kunnen zien wie er achter het verhaal van Hallinto staat. Wie je bent is vaak nog belangrijker als wat je doet.

Blijkbaar zijn de “over ons” pagina’s op websites de meest geconsulteerde pagina’s.

Dat gezicht versterk je door te gaan netwerken en in gesprek te gaan.

En dan gebeurt het wel eens dat iemand je aantikt en zegt; “he, jij bent Tilly! Ik volg je al een hele tijd op social media.” Of afgelopen maand op een nieuwjaarsreceptie: “ik weet wie jij bent, want mijn vrouw heeft bij jou een workshop gevolgd.”

Je hoeft geen podiumbeest te zijn, maar niets doen gaat je weinig opleveren.
Doe het op een manier die voor jou comfortabel voelt en gun jezelf de ruimte om daarin te groeien.

Ondernemende groet
Tilly


ZIEN EN GEZIEN WORDEN

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

DURVEN DELEGEREN EN LOSLATEN. HET BEGINT BIJ JOU.

Als je zelf de belemmering in je bedrijf bent, dan beperk je anderen misschien in hun kunnen.

Lees meer

KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL

Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.

Lees meer

LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ER WAS EENS ...

Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.

Lees meer

DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

VERANDEREN KOST INZET

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

IK BEN STUDENT

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

DE IMPACT VAN GROEI

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT

Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.

Lees meer

HET ONGEMAK VAN GELD

En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.

Lees meer

ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.

Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Lees meer

KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER

Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x