VERANDEREN KOST INZET

Jaren geleden was ik op een marketing en salestraining en één van de quotes die voortdurend doorheen de opleiding gonsde, was: "als je in de toekomst blijft doen wat je in het verleden deed, dan zal je resultaat van morgen hetzelfde zijn als dat van gisteren."

Ik neem dat even mee omdat dit een stelling is die voor heel veel, zoniet alles, opgaat. Voor de vervelende dingen waar je van af wilt, maar evenzeer voor de goede zaken die je graag wil behouden. En zelfs de dingen die goed lopen, zullen op een bepaalde dag gedateerd zijn.

Toen ik (nog niet zo lang geleden) mijn eerste social media posts en blogs schreef, zaten we nog in het tijdperk van papier en waren mijn adviezen en tips gericht op die werkwijze. Op slechts een paar jaar tijd (thank you, corona) is er zo'n grote ommekeer geweest op dat vlak dat bijna elke letter uit mijn oude posts totaal niet meer aan de orde zijn.

 Zoveel bedrijven als zij die mee op die verandergolf gesurfd hebben, zoveel zijn er ook teruggekeerd naar ouwe getrouwe gewoontes. En waar we dachten dat de grootste veranderingen in de wereld zich hebben afgespeeld eind van de 20ste eeuw, zo kunnen we niet anders dan toegeven dat het in toekomst nog sneller zal veranderen. (of misschien heeft mijn leeftijd er wat mee te maken?  Want in mijne tijd, dan....)


Mijn vak brengt me voortdurend bij bedrijven waar niet alles loopt zoals men het graag zou willen. Of waar men niet altijd ziet wat er niet goed loopt en hoe het dan anders zou kunnen?

Iemand uit mijn persoonlijk netwerk is sinds jaar en dag ondernemer in een branche die een moeilijke toekomst tegemoet gaat. (sta mij toe dat ik vaag blijf om de persoon in kwestie niet in discrediet te brengen) De consument heeft in de voorbije jaren minder en minder van haar producten gekocht en mogelijk worden ze in de verdere toekomst helemaal uit de markt gewerkt. De ondernemer staat op een paar jaar van haar pensioen en dat stemt tot nadenken, want zou het niet fijn zijn om de zaak te kunnen overlaten en nog een graantje mee te pikken voor een fijne oude dag? Iets waar je heel je carrière aan en in gewerkt hebt, waar je je ziel en heel veel tijd en energie in gestoken hebt, kunnen doorgeven aan een jongere generatie zou heel wat voldoening scheppen. 

Sinds we elkaar een paar maanden geleden leerden kennen, hebben we het regelmatig over onze activiteiten en door wat ik over mijn business vertel, is er bij haar een bewustwording ontstaan over heel wat ondernemerszaken die ze nooit gedaan heeft, nooit bekeken heeft, nooit onder handen genomen heeft en ook niet weet hoe die zaken aan te pakken. Tegelijk is er een vorm van interesse gewekt in verandering en verbetering. 

Ze is beginnen nadenken over haar bedrijf; in stilte, maar ook luidop tegen de kinderen die mee in de zaak werken en die vinden het allemaal verwarrend. Want waar komt dat plots allemaal vandaan? Is het niet goed zoals het is? En kunnen we het niet laten zoals het altijd geweest is? Waar ben jij toch allemaal mee bezig?

Het familiale karakter van het bedrijf en de sfeer van laisser vivre maakt het haar vandaag niet makkelijk om verandering door te voeren. Zoals ik haar uitlegde; het is als een groot schip dat van koers moet veranderen. Dat doe je niet in vijf minuten. 

Je wil ook niet dat het kapseist of dat de bemanningsleden onderweg van boord stappen. Je mag dus niet te snel willen gaan en je moet ervoor zorgen dat iedereen en alles aan boord blijft. Het bedrijf en iedereen in het bedrijf moet er beter van worden.

Ze stond ervoor open om een cultuurdiagnose op te maken. Een cadeautje dat ik haar met plezier gegeven heb en waarvan de uitkomst haar helpt om de eerste voorzichtige stappen in verandering te zetten.

Deze drie tips voor verandering heb ik haar ook toegeschoven:

  1. Bepaal je koers: om te bepalen welke richting je uit moet, is het handig om te weten wat je doelen zijn. Wat wil je bereiken en tegen wanneer? Dit gaat over de lange termijn, bijvoorbeeld 5 jaar.
  2. Maak er een bedrijfswerk van, geen solo-slim: betrek alle partijen in het realiseren van de doelen. Iedereen in de organisatie kan bijdragen tot het behalen van een doel, maar dan moet jij wel de krijtlijnen uitzetten en deze ook communiceren.
  3. Voer controlemechanismen in: eens je weet wat je moet/kan aanpakken, is meten cruciaal. Meet de huidige situatie, meet de vooruitgang en meet de uitkomst. Maak van elke milestone een ijkpunt. Je weet pas of je vooruitgegaan bent als je het kan aftoetsen aan hoe het was.


Wil jij ook een cultuurscan cadeau krijgen: stuur dan een bericht naar tilly@hallinto.be. Tot eind juni geef ik er drie gratis weg.

Voorwaarden:

  • je hebt een bedrijf met personeel
  • je bedrijf is toe aan meer efficiëntie

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x