VERANDEREN KOST INZET

Jaren geleden was ik op een marketing en salestraining en één van de quotes die voortdurend doorheen de opleiding gonsde, was: "als je in de toekomst blijft doen wat je in het verleden deed, dan zal je resultaat van morgen hetzelfde zijn als dat van gisteren."

Ik neem dat even mee omdat dit een stelling is die voor heel veel, zoniet alles, opgaat. Voor de vervelende dingen waar je van af wilt, maar evenzeer voor de goede zaken die je graag wil behouden. En zelfs de dingen die goed lopen, zullen op een bepaalde dag gedateerd zijn.

Toen ik (nog niet zo lang geleden) mijn eerste social media posts en blogs schreef, zaten we nog in het tijdperk van papier en waren mijn adviezen en tips gericht op die werkwijze. Op slechts een paar jaar tijd (thank you, corona) is er zo'n grote ommekeer geweest op dat vlak dat bijna elke letter uit mijn oude posts totaal niet meer aan de orde zijn.

 Zoveel bedrijven als zij die mee op die verandergolf gesurfd hebben, zoveel zijn er ook teruggekeerd naar ouwe getrouwe gewoontes. En waar we dachten dat de grootste veranderingen in de wereld zich hebben afgespeeld eind van de 20ste eeuw, zo kunnen we niet anders dan toegeven dat het in toekomst nog sneller zal veranderen. (of misschien heeft mijn leeftijd er wat mee te maken?  Want in mijne tijd, dan....)


Mijn vak brengt me voortdurend bij bedrijven waar niet alles loopt zoals men het graag zou willen. Of waar men niet altijd ziet wat er niet goed loopt en hoe het dan anders zou kunnen?

Iemand uit mijn persoonlijk netwerk is sinds jaar en dag ondernemer in een branche die een moeilijke toekomst tegemoet gaat. (sta mij toe dat ik vaag blijf om de persoon in kwestie niet in discrediet te brengen) De consument heeft in de voorbije jaren minder en minder van haar producten gekocht en mogelijk worden ze in de verdere toekomst helemaal uit de markt gewerkt. De ondernemer staat op een paar jaar van haar pensioen en dat stemt tot nadenken, want zou het niet fijn zijn om de zaak te kunnen overlaten en nog een graantje mee te pikken voor een fijne oude dag? Iets waar je heel je carrière aan en in gewerkt hebt, waar je je ziel en heel veel tijd en energie in gestoken hebt, kunnen doorgeven aan een jongere generatie zou heel wat voldoening scheppen. 

Sinds we elkaar een paar maanden geleden leerden kennen, hebben we het regelmatig over onze activiteiten en door wat ik over mijn business vertel, is er bij haar een bewustwording ontstaan over heel wat ondernemerszaken die ze nooit gedaan heeft, nooit bekeken heeft, nooit onder handen genomen heeft en ook niet weet hoe die zaken aan te pakken. Tegelijk is er een vorm van interesse gewekt in verandering en verbetering. 

Ze is beginnen nadenken over haar bedrijf; in stilte, maar ook luidop tegen de kinderen die mee in de zaak werken en die vinden het allemaal verwarrend. Want waar komt dat plots allemaal vandaan? Is het niet goed zoals het is? En kunnen we het niet laten zoals het altijd geweest is? Waar ben jij toch allemaal mee bezig?

Het familiale karakter van het bedrijf en de sfeer van laisser vivre maakt het haar vandaag niet makkelijk om verandering door te voeren. Zoals ik haar uitlegde; het is als een groot schip dat van koers moet veranderen. Dat doe je niet in vijf minuten. 

Je wil ook niet dat het kapseist of dat de bemanningsleden onderweg van boord stappen. Je mag dus niet te snel willen gaan en je moet ervoor zorgen dat iedereen en alles aan boord blijft. Het bedrijf en iedereen in het bedrijf moet er beter van worden.

Ze stond ervoor open om een cultuurdiagnose op te maken. Een cadeautje dat ik haar met plezier gegeven heb en waarvan de uitkomst haar helpt om de eerste voorzichtige stappen in verandering te zetten.

Deze drie tips voor verandering heb ik haar ook toegeschoven:

  1. Bepaal je koers: om te bepalen welke richting je uit moet, is het handig om te weten wat je doelen zijn. Wat wil je bereiken en tegen wanneer? Dit gaat over de lange termijn, bijvoorbeeld 5 jaar.
  2. Maak er een bedrijfswerk van, geen solo-slim: betrek alle partijen in het realiseren van de doelen. Iedereen in de organisatie kan bijdragen tot het behalen van een doel, maar dan moet jij wel de krijtlijnen uitzetten en deze ook communiceren.
  3. Voer controlemechanismen in: eens je weet wat je moet/kan aanpakken, is meten cruciaal. Meet de huidige situatie, meet de vooruitgang en meet de uitkomst. Maak van elke milestone een ijkpunt. Je weet pas of je vooruitgegaan bent als je het kan aftoetsen aan hoe het was.


Wil jij ook een cultuurscan cadeau krijgen: stuur dan een bericht naar tilly@hallinto.be. Tot eind juni geef ik er drie gratis weg.

Voorwaarden:

  • je hebt een bedrijf met personeel
  • je bedrijf is toe aan meer efficiëntie
VERANDEREN KOST INZET

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL

Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.

Lees meer

LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ER WAS EENS ...

Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.

Lees meer

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.

Lees meer

DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

IK BEN STUDENT

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

DE IMPACT VAN GROEI

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT

Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.

Lees meer

HET ONGEMAK VAN GELD

En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.

Lees meer

ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.

Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Lees meer

KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER

Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x