MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Vraag aan 100 startende ondernemers wat hun plannen zijn en 80% zal je vertellen dat ze willen groeien. Voor sommigen is dat een doelbewuste keuze, voor anderen is het een fijn gevolg van goed boeren.
Op die manier worden medewerkers de grootste asset van een bedrijf, want zonder medewerkers ben je weinig en kom je niet vooruit. Ken je de quote: alleen ga je sneller, met meer ga je verder? Een beetje cliché, maar ook wel wat waarheid.
Dat lijkt logisch, toch?

En voor zij die al wat verder staan: zonder je team had je nooit gestaan waar je vandaag staat.
Dat is ook waarom ik sinds een paar jaren terug helemaal alleen werk, zonder team. Ik leg het je graag uit.


Eén plus één is twee

Minder dan een jaar na mijn opstart had ik zoveel werk dat het aanwerven van een eerste medewerker de meest natuurlijke stap was. En van één kwam twee en drie, en zo ging het verder.
Mensen kwamen er bij en mensen vertrokken opnieuw. Het werd een intensieve bezigheid om steeds nieuwe medewerkers te vinden om het team te laten groeien en mijn bedrijf naar de vorm te brengen die ik in mijn dromen voor me zag.

Ik werkte zo goed als de klok rond, want hé, je bent ondernemer en dat hoort erbij. Het gaf me energie om mijn doel te kunnen uitrollen en weinig was me teveel om te doen. De buitenkant van mijn bedrijf zag er gunstig uit, maar aan de binnenkant botste ik voortdurend op frustratie, want niet iedereen in mijn team begreep waar het om draaide. Niet iedereen werkte mee aan mijn doel.

Maar een medewerker is geen kopie van jezelf  Het is ook geen verlengde van jezelf. Het was totaal fout van mij om te denken dat het vanzelf zou gaan als ik hen de technische skills van ons vak zou bij brengen.
Het was totaal verkeerd van mij om te denken dat het aan hen lag dat het allemaal niet werkte zoals het moest.

Ik sla een mega mea culpa naar elk van hen want vanuit het vizier van waaruit ik nu uit kijk, kan ik enkel maar zeggen: ik was een megaslechte manager. En ik voel me niet te beroerd om dat nu toe te geven.


Een ondernemer is nog geen manager

De reden waarom ik dit zeg, is omdat ik rondom mij ook heel wat ondernemers zie strugglen met vergelijkbare issues rond personeel, het snel afhaken van mensen of het moeten ontslaan van mensen omdat je moeilijk over een 'samenwerking' kan spreken.

Het gaat niet altijd vanzelf, want niet iedereen is van nature een geboren manager.
En het is ook niet omdat je een goede ondernemer bent, dat je automatisch een goede manager bent. Want manager en ondernemer zijn is verre van hetzelfde; het vraagt om andere kennis, andere skills en een totaal andere aanpak. En daar wil het dus wel eens fout gaan.

Ik ben een goede ondernemer, maar wat een verschrikkelijk slechte manager ben ik geweest! Ik wist destijds niet hoe ik mezelf moest transformeren tot een manager en dat heeft me letterlijk heel veel gekost.

Het bedrijf dat ik 15 jaar geleden voor ogen had, was heel makkelijk te realiseren geweest had ik toen de skills en kennis gehad om mijn team de juiste richting in te sturen. Vaardigheden en kennis die ik vandaag wel ken.


De prijzen die ik betaald heb

Allereerst de financiële prijs die duizenden euros hoog was.
In 2018 was mijn team gegroeid tot een grootte dat een supervisor te verantwoorden was. Iemand die de operationele kant op de schouders zou nemen en het team zou ondersteunen. Tegelijk wilde ik een doorstart maken met een tweede activiteit en met een sales team dat mij hierbij zouden helpen, moest het lukken.
Die nieuwe constructie heeft geen half jaar stand gehouden waardoor alle financiële investeringen met een wrange nasmaak op mijn plank kwamen te liggen.

De prijs van frustratie
Mijn team was in 2016 op z'n grootst met 11 medewerkers. Een team uitbouwen komt met aanwervingen en voor één effectieve aanwerving moet je heel wat kandidaten spreken en screenen. Ik durf het niet uit te spreken hoeveel mensen ik effectief op 10 jaar tijd op de payroll heb gehad, maar het waren er veel. Verschillende onder hen hebben een paar jaar bij Hallinto gewerkt en een heel aantal hebben slechts een korte carrière gehad hebben. Ik was continue aan het rekruteren om de stabiliteit naar de klanten te garanderen, maar de echte grote groei bleef uit.

De prijs van de gezondheid
Midden 2019 liep er intern zoveel fout dat ik gecrashed ben. Het leek of ik een crash nodig had om tot drastische beslissingen te komen. Ik was geen vijf cent meer waard en elke minuut alleen huilde ik me een oog uit de kop. Zo erg zat ik erdoor.
Mijn beslissing om afscheid te nemen van werken met een team was geen makkelijke, want hiermee spatte mijn droom ook uiteen. Maar een andere uitweg was er op dat moment niet.
Zo stapte ik het jaar 2020 in zonder medewerkers.


Don't make the same mistake

Er kwamen heel wat reacties van collega-ondernemers van 'ik wou dat ik dat ook durfde' tot 'ik ben er bijna jaloers op dat je dit gedaan hebt'. Het onderwerp personeel is bij ondernemers een heel hot thema in alle richtingen. Daarom weet ik mijn situatie geen alleenstaand geval was.

Als startende ondernemer ligt jouw focus op het werven van klanten en het levereren van kwaliteit. Het bedrijf draait door jou en het draait om jou. Jij bent de professional in je bedrijf.

Zodra je medewerkers aan boord haalt, verandert jouw rol en je takenpakket en word jij manager in je bedrijf. Dat is een stap die menig ondernemer vergeet te nemen, of misschien niet weet hoe te nemen.

Neem dus niet te gauw afscheid van je mensen, maar zorg ervoor dat je zelf goed beslagen en gewapend bent met de vaardigheid van een manager. Je maakt het daardoor niet alleen makkelijker voor jezelf, maar ook veel aangenamer voor je medewerkers.

En meer nog: wil je medewerkers laten doorgroeien tot managers, weet dat ook zij enkel maar succesvol in hun rol kunnen zijn als ze een managersvaardigheid hebben. Zorg ervoor dat een promotie geen vergiftigd geschenk wordt.


Volgende keer vertel ik meer over hoe ik het anders had kunnen doen en wat het verschil had kunnen maken. Is dat iets voor jou?


Heb je minder geduld of zit je op je tandvlees? Wil jij de betere manager worden, maar het ontbreekt je aan de skills en kennis? Neem gerust even contact op, want ik kan jou helpen.


MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL

Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.

Lees meer

LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ER WAS EENS ...

Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.

Lees meer

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.

Lees meer

DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

VERANDEREN KOST INZET

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

IK BEN STUDENT

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

DE IMPACT VAN GROEI

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT

Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.

Lees meer

HET ONGEMAK VAN GELD

En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.

Lees meer

ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.

Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Lees meer

KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER

Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x