MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Vraag aan 100 startende ondernemers wat hun plannen zijn en 80% zal je vertellen dat ze willen groeien. Voor sommigen is dat een doelbewuste keuze, voor anderen is het een fijn gevolg van goed boeren.
Op die manier worden medewerkers de grootste asset van een bedrijf, want zonder medewerkers ben je weinig en kom je niet vooruit. Ken je de quote: alleen ga je sneller, met meer ga je verder? Een beetje cliché, maar ook wel wat waarheid.
Dat lijkt logisch, toch?

En voor zij die al wat verder staan: zonder je team had je nooit gestaan waar je vandaag staat.
Dat is ook waarom ik sinds een paar jaren terug helemaal alleen werk, zonder team. Ik leg het je graag uit.


Eén plus één is twee

Minder dan een jaar na mijn opstart had ik zoveel werk dat het aanwerven van een eerste medewerker de meest natuurlijke stap was. En van één kwam twee en drie, en zo ging het verder.
Mensen kwamen er bij en mensen vertrokken opnieuw. Het werd een intensieve bezigheid om steeds nieuwe medewerkers te vinden om het team te laten groeien en mijn bedrijf naar de vorm te brengen die ik in mijn dromen voor me zag.

Ik werkte zo goed als de klok rond, want hé, je bent ondernemer en dat hoort erbij. Het gaf me energie om mijn doel te kunnen uitrollen en weinig was me teveel om te doen. De buitenkant van mijn bedrijf zag er gunstig uit, maar aan de binnenkant botste ik voortdurend op frustratie, want niet iedereen in mijn team begreep waar het om draaide. Niet iedereen werkte mee aan mijn doel.

Maar een medewerker is geen kopie van jezelf  Het is ook geen verlengde van jezelf. Het was totaal fout van mij om te denken dat het vanzelf zou gaan als ik hen de technische skills van ons vak zou bij brengen.
Het was totaal verkeerd van mij om te denken dat het aan hen lag dat het allemaal niet werkte zoals het moest.

Ik sla een mega mea culpa naar elk van hen want vanuit het vizier van waaruit ik nu uit kijk, kan ik enkel maar zeggen: ik was een megaslechte manager. En ik voel me niet te beroerd om dat nu toe te geven.


Een ondernemer is nog geen manager

De reden waarom ik dit zeg, is omdat ik rondom mij ook heel wat ondernemers zie strugglen met vergelijkbare issues rond personeel, het snel afhaken van mensen of het moeten ontslaan van mensen omdat je moeilijk over een 'samenwerking' kan spreken.

Het gaat niet altijd vanzelf, want niet iedereen is van nature een geboren manager.
En het is ook niet omdat je een goede ondernemer bent, dat je automatisch een goede manager bent. Want manager en ondernemer zijn is verre van hetzelfde; het vraagt om andere kennis, andere skills en een totaal andere aanpak. En daar wil het dus wel eens fout gaan.

Ik ben een goede ondernemer, maar wat een verschrikkelijk slechte manager ben ik geweest! Ik wist destijds niet hoe ik mezelf moest transformeren tot een manager en dat heeft me letterlijk heel veel gekost.

Het bedrijf dat ik 15 jaar geleden voor ogen had, was heel makkelijk te realiseren geweest had ik toen de skills en kennis gehad om mijn team de juiste richting in te sturen. Vaardigheden en kennis die ik vandaag wel ken.


De prijzen die ik betaald heb

Allereerst de financiële prijs die duizenden euros hoog was.
In 2018 was mijn team gegroeid tot een grootte dat een supervisor te verantwoorden was. Iemand die de operationele kant op de schouders zou nemen en het team zou ondersteunen. Tegelijk wilde ik een doorstart maken met een tweede activiteit en met een sales team dat mij hierbij zouden helpen, moest het lukken.
Die nieuwe constructie heeft geen half jaar stand gehouden waardoor alle financiële investeringen met een wrange nasmaak op mijn plank kwamen te liggen.

De prijs van frustratie
Mijn team was in 2016 op z'n grootst met 11 medewerkers. Een team uitbouwen komt met aanwervingen en voor één effectieve aanwerving moet je heel wat kandidaten spreken en screenen. Ik durf het niet uit te spreken hoeveel mensen ik effectief op 10 jaar tijd op de payroll heb gehad, maar het waren er veel. Verschillende onder hen hebben een paar jaar bij Hallinto gewerkt en een heel aantal hebben slechts een korte carrière gehad hebben. Ik was continue aan het rekruteren om de stabiliteit naar de klanten te garanderen, maar de echte grote groei bleef uit.

De prijs van de gezondheid
Midden 2019 liep er intern zoveel fout dat ik gecrashed ben. Het leek of ik een crash nodig had om tot drastische beslissingen te komen. Ik was geen vijf cent meer waard en elke minuut alleen huilde ik me een oog uit de kop. Zo erg zat ik erdoor.
Mijn beslissing om afscheid te nemen van werken met een team was geen makkelijke, want hiermee spatte mijn droom ook uiteen. Maar een andere uitweg was er op dat moment niet.
Zo stapte ik het jaar 2020 in zonder medewerkers.


Don't make the same mistake

Er kwamen heel wat reacties van collega-ondernemers van 'ik wou dat ik dat ook durfde' tot 'ik ben er bijna jaloers op dat je dit gedaan hebt'. Het onderwerp personeel is bij ondernemers een heel hot thema in alle richtingen. Daarom weet ik mijn situatie geen alleenstaand geval was.

Als startende ondernemer ligt jouw focus op het werven van klanten en het levereren van kwaliteit. Het bedrijf draait door jou en het draait om jou. Jij bent de professional in je bedrijf.

Zodra je medewerkers aan boord haalt, verandert jouw rol en je takenpakket en word jij manager in je bedrijf. Dat is een stap die menig ondernemer vergeet te nemen, of misschien niet weet hoe te nemen.

Neem dus niet te gauw afscheid van je mensen, maar zorg ervoor dat je zelf goed beslagen en gewapend bent met de vaardigheid van een manager. Je maakt het daardoor niet alleen makkelijker voor jezelf, maar ook veel aangenamer voor je medewerkers.

En meer nog: wil je medewerkers laten doorgroeien tot managers, weet dat ook zij enkel maar succesvol in hun rol kunnen zijn als ze een managersvaardigheid hebben. Zorg ervoor dat een promotie geen vergiftigd geschenk wordt.


Volgende keer vertel ik meer over hoe ik het anders had kunnen doen en wat het verschil had kunnen maken. Is dat iets voor jou?


Heb je minder geduld of zit je op je tandvlees? Wil jij de betere manager worden, maar het ontbreekt je aan de skills en kennis? Neem gerust even contact op, want ik kan jou helpen.


MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x