24 mei 2019

Ontroerd door een tevreden klant

Tevreden klanten, daar doen we het voor, toch? En dat lijkt vanzelfsprekend, maar als je onverwacht meer dan tevredenheid ervaart, dan word ik daar na 11 jaar nog steeds door geraakt.

Ondernemers die bij ons een traject van office coaching doorlopen, maken niet altijd de meest fijne momenten mee, want wat ik bij hen kom doen, is vaak datgene wat ze zelf lang hebben genegeerd.  We zien al eens ondernemers geconfronteerd worden met bepaalde ongemakken. En hier en daar zijn er wel eens zure appels waar in gebeten moet worden.

Deze ondernemer is meer dan twintig jaar actief met een mooie lijst van successen. Automatisch gaat de buitenwereld denken dat het daar allemaal vanzelf gaat, dat de structuur aanwezig is en dat de centen heel goed onder controle zijn.

Gisteren hadden we onze sessie over de cijfers en de centen. Ik had vooraf een bundel met informatie en werksheets doorgestuurd en bij mijn aankomst trof ik een ondernemer met lichte paniek aan. Er moest eerst een sigaretje gerookt worden om even te bekomen.

Herkenbaar, hoor. Niet het nodige sigaretje, maar de shock van het onbekende, de angst voor wat komen gaat, en misschien nog het belangrijkste, het mogelijk gebrek aan affiniteit met of interesse voor de cijfers.

Dat is het moment dat er bij mij ook mogelijk een ongemak rijst, want ik moet er wel voor zorgen dat ik de ondernemer mee krijg in mijn enthousiasme over cijfers, over meten is weten, over vooruitkijken en prognoses maken, over de toekomst uitstippelen, over weten hoe de toekomst er moet uitzien.

Eerst wat theorie om goed te schetsen wat we gaan doen, hoe we dit zullen aanpakken, wat ons stappenplan is en vooral naar welk resultaat we zullen werken. En wat hier zo fijn aan is, is dat dit een gegarandeerd resultaat is.

Maar wat viel dit goed mee! Stap per stap zijn we van start gegaan, hebben we cijfers op de juiste plaatsen gezet,  en werden er gerichte vragen gesteld. Stilaan kwam er een kentering, begon de lamp te branden en kwam er tempo in de sessie.
Stilaan kwam er een gretigheid om dat resultaat te zien.

De ondernemer was nog nooit zo lang aan één stuk met haar cijfers bezig geweest. Ze had er zich voordien nooit zo in detail over gebogen. En gaandeweg gebruikte ze termen als "interessant" en "boeiend". En naar het einde mocht ik zelfs optekenen dat ze het plezant begon te vinden. 

En dan plots komt het aha-moment.
Het moment dat alle puzzelstukken mooi in elkaar vallen, dat je de glimlach op het gezicht van de ondernemer ziet, dat je weet dat je ook voor deze ondernemer iets hebt kunnen betekenen. Niet alleen op het moment zelf, maar voor de rest van haar carrière.

En dat ontroert me nog steeds.

Ontroerd door een tevreden klant

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ER WAS EENS ...

Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.

Lees meer

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.

Lees meer

Durf te zeggen wat er niet loopt

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

Geen zomer zonder schatkist

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

Medewerkers kunnen meer dan muntblaadjes plukken

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

We staan allemaal wel eens in de weg van onze onderneming

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

Veranderen kost inzet

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

Innovatie: een modewoord of niet?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

Advies of geen advies, that's the question!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

Bedrijfscultuur als motor van je bedrijf

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

Ik ben student

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

Mismanagement heeft mij heel wat gekost

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 tips voor startende ondernemers

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

De impact van groei

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

Gelijk, maar zo verschillend

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

Downsizen als opportuniteit

Lees meer

Het ongemak van geld

Lees meer

Digitaliseren van een klein bedrijf

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Want hoe begin je hieraan en waar kies je voor. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen. Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

Het ondernemerschap is als een paar schoenen. Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Eén van de grote voordelen in mijn vakgebied is dat ik voortdurend in de interne keuken van bedrijven zit. Niet van aan de keukentafel, maar echt tot in de moeilijkst bereikbare kast of de onderste lade van de koelkast.

Lees meer

Komt een man bij de dokter

Te vaak worden pleisters geplakt op wonden die te ver zijn, terwijl de oplossing meestal bij de oorzaak te vinden is. Waarom blijft het dan toch zo moeilijk om eerder voor de juiste dan wel de makkelijke aanpak te kiezen.

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x