Ontroerd door een tevreden klant
24 May 2019
Tevreden klanten, daar doen we het voor, toch? En dat lijkt vanzelfsprekend, maar als je onverwacht meer dan tevredenheid ervaart, dan word ik daar na 11 jaar nog steeds door geraakt.
Ondernemers die bij ons een traject van office coaching doorlopen, maken niet altijd de meest fijne momenten mee, want wat ik bij hen kom doen, is vaak datgene wat ze zelf lang hebben genegeerd. We zien al eens ondernemers geconfronteerd worden met bepaalde ongemakken. En hier en daar zijn er wel eens zure appels waar in gebeten moet worden.
Deze ondernemer is meer dan twintig jaar actief met een mooie lijst van successen. Automatisch gaat de buitenwereld denken dat het daar allemaal vanzelf gaat, dat de structuur aanwezig is en dat de centen heel goed onder controle zijn.
Gisteren hadden we onze sessie over de cijfers en de centen. Ik had vooraf een bundel met informatie en werksheets doorgestuurd en bij mijn aankomst trof ik een ondernemer met lichte paniek aan. Er moest eerst een sigaretje gerookt worden om even te bekomen.
Herkenbaar, hoor. Niet het nodige sigaretje, maar de shock van het onbekende, de angst voor wat komen gaat, en misschien nog het belangrijkste, het mogelijk gebrek aan affiniteit met of interesse voor de cijfers.
Dat is het moment dat er bij mij ook mogelijk een ongemak rijst, want ik moet er wel voor zorgen dat ik de ondernemer mee krijg in mijn enthousiasme over cijfers, over meten is weten, over vooruitkijken en prognoses maken, over de toekomst uitstippelen, over weten hoe de toekomst er moet uitzien.
Eerst wat theorie om goed te schetsen wat we gaan doen, hoe we dit zullen aanpakken, wat ons stappenplan is en vooral naar welk resultaat we zullen werken. En wat hier zo fijn aan is, is dat dit een gegarandeerd resultaat is.
Maar wat viel dit goed mee! Stap per stap zijn we van start gegaan, hebben we cijfers op de juiste plaatsen gezet, en werden er gerichte vragen gesteld. Stilaan kwam er een kentering, begon de lamp te branden en kwam er tempo in de sessie.
Stilaan kwam er een gretigheid om dat resultaat te zien.
De ondernemer was nog nooit zo lang aan één stuk met haar cijfers bezig geweest. Ze had er zich voordien nooit zo in detail over gebogen. En gaandeweg gebruikte ze termen als "interessant" en "boeiend". En naar het einde mocht ik zelfs optekenen dat ze het plezant begon te vinden.
En dan plots komt het aha-moment.
Het moment dat alle puzzelstukken mooi in elkaar vallen, dat je de glimlach op het gezicht van de ondernemer ziet, dat je weet dat je ook voor deze ondernemer iets hebt kunnen betekenen. Niet alleen op het moment zelf, maar voor de rest van haar carrière.
En dat ontroert me nog steeds.
Mismanagement heeft mij heel wat gekost
Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.
3 tips voor startende ondernemers
Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.
De impact van groei
Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.
Gelijk, maar zo verschillend
Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.
Digitaliseren van een klein bedrijf
Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Want hoe begin je hieraan en waar kies je voor. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen. Lees hier mijn verhaal over mijn klant.
Het ondernemerschap is als een paar schoenen. Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.
Eén van de grote voordelen in mijn vakgebied is dat ik voortdurend in de interne keuken van bedrijven zit. Niet van aan de keukentafel, maar echt tot in de moeilijkst bereikbare kast of de onderste lade van de koelkast.
Komt een man bij de dokter
Te vaak worden pleisters geplakt op wonden die te ver zijn, terwijl de oplossing meestal bij de oorzaak te vinden is. Waarom blijft het dan toch zo moeilijk om eerder voor de juiste dan wel de makkelijke aanpak te kiezen.
Digitaliseren? Hoe dan!
Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.
Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?
Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?
Daar doe je het toch voor!
Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.
Administratie door de ogen van een ondernemer
Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.
Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?
Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.
Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?
Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?
Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel
Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?
15 December 2019
Hallinto goes solo
Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.
18 November 2019
Ik ben een industriële vaatwasser
Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?
14 July 2019
Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?
We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.
HallintoAcademy On Tour in Kampenhout
en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.
26 March 2019
Waarom omzet niet altijd belangrijk is
Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?
20 July 2018
Geef de boekhouder wat rust
Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.
14 July 2018
Administratie? Het blijft een karwei...
Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?
7 June 2018
Facturen kwijt?
Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.
15 June 2018
De goeie flow
Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?