Ontroerd door een tevreden klant

24 mei 2019

Tevreden klanten, daar doen we het voor, toch? En dat lijkt vanzelfsprekend, maar als je onverwacht meer dan tevredenheid ervaart, dan word ik daar na 11 jaar nog steeds door geraakt.

Ondernemers die bij ons een traject van office coaching doorlopen, maken niet altijd de meest fijne momenten mee, want wat ik bij hen kom doen, is vaak datgene wat ze zelf lang hebben genegeerd.  We zien al eens ondernemers geconfronteerd worden met bepaalde ongemakken. En hier en daar zijn er wel eens zure appels waar in gebeten moet worden.

Deze ondernemer is meer dan twintig jaar actief met een mooie lijst van successen. Automatisch gaat de buitenwereld denken dat het daar allemaal vanzelf gaat, dat de structuur aanwezig is en dat de centen heel goed onder controle zijn.

Gisteren hadden we onze sessie over de cijfers en de centen. Ik had vooraf een bundel met informatie en werksheets doorgestuurd en bij mijn aankomst trof ik een ondernemer met lichte paniek aan. Er moest eerst een sigaretje gerookt worden om even te bekomen.

Herkenbaar, hoor. Niet het nodige sigaretje, maar de shock van het onbekende, de angst voor wat komen gaat, en misschien nog het belangrijkste, het mogelijk gebrek aan affiniteit met of interesse voor de cijfers.

Dat is het moment dat er bij mij ook mogelijk een ongemak rijst, want ik moet er wel voor zorgen dat ik de ondernemer mee krijg in mijn enthousiasme over cijfers, over meten is weten, over vooruitkijken en prognoses maken, over de toekomst uitstippelen, over weten hoe de toekomst er moet uitzien.

Eerst wat theorie om goed te schetsen wat we gaan doen, hoe we dit zullen aanpakken, wat ons stappenplan is en vooral naar welk resultaat we zullen werken. En wat hier zo fijn aan is, is dat dit een gegarandeerd resultaat is.

Maar wat viel dit goed mee! Stap per stap zijn we van start gegaan, hebben we cijfers op de juiste plaatsen gezet,  en werden er gerichte vragen gesteld. Stilaan kwam er een kentering, begon de lamp te branden en kwam er tempo in de sessie.
Stilaan kwam er een gretigheid om dat resultaat te zien.

De ondernemer was nog nooit zo lang aan één stuk met haar cijfers bezig geweest. Ze had er zich voordien nooit zo in detail over gebogen. En gaandeweg gebruikte ze termen als "interessant" en "boeiend". En naar het einde mocht ik zelfs optekenen dat ze het plezant begon te vinden. 

En dan plots komt het aha-moment.
Het moment dat alle puzzelstukken mooi in elkaar vallen, dat je de glimlach op het gezicht van de ondernemer ziet, dat je weet dat je ook voor deze ondernemer iets hebt kunnen betekenen. Niet alleen op het moment zelf, maar voor de rest van haar carrière.

En dat ontroert me nog steeds.

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

15 december 2019

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

18 november 2019

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

14 juli 2019

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

26 maart 2019

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

21 december 2018

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

20 juli 2018

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

14 juli 2018

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

29 juni 2018

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

7 juni 2018

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

15 juni 2018

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

31 mei 2018

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

24 mei 2018

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x