24 mei 2019

Ontroerd door een tevreden klant

Tevreden klanten, daar doen we het voor, toch? En dat lijkt vanzelfsprekend, maar als je onverwacht meer dan tevredenheid ervaart, dan word ik daar na 11 jaar nog steeds door geraakt.

Ondernemers die bij ons een traject van office coaching doorlopen, maken niet altijd de meest fijne momenten mee, want wat ik bij hen kom doen, is vaak datgene wat ze zelf lang hebben genegeerd.  We zien al eens ondernemers geconfronteerd worden met bepaalde ongemakken. En hier en daar zijn er wel eens zure appels waar in gebeten moet worden.

Deze ondernemer is meer dan twintig jaar actief met een mooie lijst van successen. Automatisch gaat de buitenwereld denken dat het daar allemaal vanzelf gaat, dat de structuur aanwezig is en dat de centen heel goed onder controle zijn.

Gisteren hadden we onze sessie over de cijfers en de centen. Ik had vooraf een bundel met informatie en werksheets doorgestuurd en bij mijn aankomst trof ik een ondernemer met lichte paniek aan. Er moest eerst een sigaretje gerookt worden om even te bekomen.

Herkenbaar, hoor. Niet het nodige sigaretje, maar de shock van het onbekende, de angst voor wat komen gaat, en misschien nog het belangrijkste, het mogelijk gebrek aan affiniteit met of interesse voor de cijfers.

Dat is het moment dat er bij mij ook mogelijk een ongemak rijst, want ik moet er wel voor zorgen dat ik de ondernemer mee krijg in mijn enthousiasme over cijfers, over meten is weten, over vooruitkijken en prognoses maken, over de toekomst uitstippelen, over weten hoe de toekomst er moet uitzien.

Eerst wat theorie om goed te schetsen wat we gaan doen, hoe we dit zullen aanpakken, wat ons stappenplan is en vooral naar welk resultaat we zullen werken. En wat hier zo fijn aan is, is dat dit een gegarandeerd resultaat is.

Maar wat viel dit goed mee! Stap per stap zijn we van start gegaan, hebben we cijfers op de juiste plaatsen gezet,  en werden er gerichte vragen gesteld. Stilaan kwam er een kentering, begon de lamp te branden en kwam er tempo in de sessie.
Stilaan kwam er een gretigheid om dat resultaat te zien.

De ondernemer was nog nooit zo lang aan één stuk met haar cijfers bezig geweest. Ze had er zich voordien nooit zo in detail over gebogen. En gaandeweg gebruikte ze termen als "interessant" en "boeiend". En naar het einde mocht ik zelfs optekenen dat ze het plezant begon te vinden. 

En dan plots komt het aha-moment.
Het moment dat alle puzzelstukken mooi in elkaar vallen, dat je de glimlach op het gezicht van de ondernemer ziet, dat je weet dat je ook voor deze ondernemer iets hebt kunnen betekenen. Niet alleen op het moment zelf, maar voor de rest van haar carrière.

En dat ontroert me nog steeds.

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x