phone +32 493 50 20 90

DE IMPACT VAN GROEI

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Big dreams

De droom van elke startende ondernemer is om er echt iets van te maken. Een bedrijf met x-tal medewerkers op een werkvloer van x-m². Als je je ogen sluit, dan kan je het beeld bijna vastpakken. Een heel mooi beeld met geheel eigen verplichtingen, verschuivingen en verwachtingen.

Je bent gestart op je eentje en hebt met je vakkennis en vaardigheden de basis van je bedrijf gelegd. Die kennis en ervaring had je nodig om je klanten te kunnen servicen en die heb je geruime tijd kunnen inzetten. Maar daar wil jij het niet bij laten, want jouw doel ligt veel verder dan dat.

Bedrijfsgroei staat voor de meeste ondernemingen gelijk aan een eerste, tweede, en derde medewerker. Plots ben je werkgever en heb je een verantwoordelijkheid ten opzichte van mensen die er elke maand op rekenen om hun loon op de bankrekening overgemaakt te krijgen in ruil voor hun inbreng en bijdrage aan de groei.

Van ondernemer naar manager

Zodra een eerste medewerker de werkvloer betreedt, verandert er heel wat voor jou. Jij bent niet langer heer en meester in je paradijs; er is plots iemand die jouw aandacht vraagt, je mening wil kennen, jouw feedback wil horen en die taken aangeleverd wil krijgen.

Voortaan is niets is nog zoals het gisteren was. Met andere woorden; je bent naast ondernemer en professional in je vak, plots ook manager geworden. Je hebt overnacht een nieuwe rol toebedeeld gekregen die totaal andere skills vereist en die je dagverdeling grondig door elkaar schudt. De rol van manager is niet dezelfde als deze van ondernemer. Je bent ook geen collega van je medewerker, hoe vlak je de structuur wil houden.

Een bedrijf in groei is niet altijd de som van de delen. Het is niet zomaar een kwestie van extra een medewerker en nog een medewerker en nog één. Groei vraagt om organisatie en nadien om reorganisatie.

Je tijdsbesteding krijgt een grondige verschuiving, of althans, dat doet het in theorie. Je aandeel als uitvoerder van je vak daalt naarmate je team groeit. Hiermee wijzigt ook je takenpakket: voor jezelf én naar je teamleden toe. Waar je eerder 60% uitvoerder was, kan je niet anders dan verschuiving toe te laten, misschien zelfs naar 10% uitvoerder, 60% manager en 30% leider.

De mate waarin je deze verschuiving plaatsvindt, is in functie van de groeisnelheid. Hoe sneller je groeit, hoe sneller je van uitvoerder moet opschuiven naar manager.
Jouw bedrijf vraagt hierom, je team vraagt hierom en de verdere groei van je bedrijf vereist het zelfs.

De rol van de manager

Je zit intussen in de fase die je misschien anders had ingeschat dan hoe de realiteit zich uitrolt. Dit is het moment dat je als ondernemer keuzes maakt, of moet maken.

Een mogelijke keuze is een stap terug zetten. Je zou niet de eerste ondernemer zijn die zich niet goed voelt in de rol van manager. Je zou niet de eerste zijn die er een heel ander beeld over had en er niet in slaagt om te realiseren wat hij voor ogen had.
De grote vraag: zet ik een stap terug, of zet ik een stap vooruit, speelt bij heel veel ondernemers.

Of jij een goede manager bent of wordt, hangt niet per se af van wie jij vandaag bent, maar van de technieken die je inzet en de stijl die je hanteert om jouw rol als manager te vervullen.

Leidinggeven is een samenspel tussen manager en medewerker. Wat heeft de ene nodig en wat is het antwoord dat de andere daarop biedt? In welke mate sluit het ene aan op het andere?

En wat als je meerdere teamleden hebt; krijgt iedereen dan dezelfde aanpak van jou of ben je de flexibiliteit zelve?
Is jouw stijl controlerend of delegerend? Laat je toe om te participeren of is de autoritaire stijl meer jouw ding? Weet jij hoe je je mensen kan motiveren? Verwacht je genoeg, te weinig of net te veel van je mensen? En wat gebeurt er als je de foute kaart voor de betrokken medewerker trekt? Geeft dat teleurstelling, overmoed, of desinteresse? Haken mensen af op jouw leidingstijl, letterlijk of mentaal?
Trek je ook hier iedereen over dezelfde kam?

Ben je eerder allemans-vriend waar iedereen overheen walst en word jij als leidinggevende omvergeworpen?

Of ben je eerder iemand die de situatie aangrijpt en af en toe het geweer van schouder verandert in functie van wat er zich voordoet? Zit je er de ene dag met je neus bovenop, terwijl je de andere dag apathisch blijft?

Niet makkelijk, manager zijn!

Had ik het geweten...

Tien jaar lang heb ik gepoogd om een team uit te bouwen, want ook ik had een doel dat ik met mijn bedrijf wilde realiseren. Maar ik ben hierin gefaald. Ik ben als manager stevig de mist in gegaan en ik wou dat ik 15 jaar geleden wist wat ik nu weet.

Mijn eigen falen was een drijfveer om uit te zoeken waar het fout gelopen is. De afgelopen 3 jaar ben ik zelf door een transitie gegaan en ik weet nu met zekerheid dat het volledig bij mij lag en bij het ontbreken van kennis over leidinggeven, hoewel ik in een eerder professioneel leven team manager geweest ben.

De verwachtingen die ik had, beschouwde ik als vanzelfsprekendheden onder de noemer van 'dat weten ze toch wel'. Ik deed naar best vermogen, maar onvoldoende met kennis van zaken. Ik handelde en wandelde zoals het me goed dunkte, maar dat was niet wat mijn team nodig had. Het resultaat was vaak niet zoals ik het wilde, maar uiteindelijk wel zoals ik het verdiende.

Er zijn best wel wat studies over leidinggeven en welke impact dit op medewerkers heeft. Slecht leidinggeven maakt medewerkers letterlijk ziek. Een onderzoek van het Zweeds Karolinska Instituut kwam door een onderzoek tot de conclusie dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen slecht leiderschap en hartklachten (bron: Janssen (2017)).

Nu ik het weet

Vandaag weet ik dat het gaat over de transformatie die je van ondernemer naar manager moet maken om het te doen slagen.

Het gaat over technieken en vaardigheden hoe je op verschillende manieren het beste uit elk individu kan halen zodat elk van jouw teamleden kan bijdragen aan het realiseren van jouw doel. Hoe je je zowel op resultaten als op mensen kan richten en deze als een samenspel kan inzetten.

De grote meerwaarde van een bedrijf zijn de mensen. En die kunnen enkel maar stralen als jij ze de mogelijkheid biedt om te stralen.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x