DE IMPACT VAN GROEI

Big dreams

De droom van elke startende ondernemer is om er echt iets van te maken. Een bedrijf met x-tal medewerkers op een werkvloer van x-m². Als je je ogen sluit, dan kan je het beeld bijna vastpakken. Een heel mooi beeld met geheel eigen verplichtingen, verschuivingen en verwachtingen.

Je bent gestart op je eentje en hebt met je vakkennis en vaardigheden de basis van je bedrijf gelegd. Die kennis en ervaring had je nodig om je klanten te kunnen servicen en die heb je geruime tijd kunnen inzetten. Maar daar wil jij het niet bij laten, want jouw doel ligt veel verder dan dat.

Bedrijfsgroei staat voor de meeste ondernemingen gelijk aan een eerste, tweede, en derde medewerker. Plots ben je werkgever en heb je een verantwoordelijkheid ten opzichte van mensen die er elke maand op rekenen om hun loon op de bankrekening overgemaakt te krijgen in ruil voor hun inbreng en bijdrage aan de groei.

Van ondernemer naar manager

Zodra een eerste medewerker de werkvloer betreedt, verandert er heel wat voor jou. Jij bent niet langer heer en meester in je paradijs; er is plots iemand die jouw aandacht vraagt, je mening wil kennen, jouw feedback wil horen en die taken aangeleverd wil krijgen.

Voortaan is niets is nog zoals het gisteren was. Met andere woorden; je bent naast ondernemer en professional in je vak, plots ook manager geworden. Je hebt overnacht een nieuwe rol toebedeeld gekregen die totaal andere skills vereist en die je dagverdeling grondig door elkaar schudt. De rol van manager is niet dezelfde als deze van ondernemer. Je bent ook geen collega van je medewerker, hoe vlak je de structuur wil houden.

Een bedrijf in groei is niet altijd de som van de delen. Het is niet zomaar een kwestie van extra een medewerker en nog een medewerker en nog één. Groei vraagt om organisatie en nadien om reorganisatie.

Je tijdsbesteding krijgt een grondige verschuiving, of althans, dat doet het in theorie. Je aandeel als uitvoerder van je vak daalt naarmate je team groeit. Hiermee wijzigt ook je takenpakket: voor jezelf én naar je teamleden toe. Waar je eerder 60% uitvoerder was, kan je niet anders dan verschuiving toe te laten, misschien zelfs naar 10% uitvoerder, 60% manager en 30% leider.

De mate waarin je deze verschuiving plaatsvindt, is in functie van de groeisnelheid. Hoe sneller je groeit, hoe sneller je van uitvoerder moet opschuiven naar manager.
Jouw bedrijf vraagt hierom, je team vraagt hierom en de verdere groei van je bedrijf vereist het zelfs.

De rol van de manager

Je zit intussen in de fase die je misschien anders had ingeschat dan hoe de realiteit zich uitrolt. Dit is het moment dat je als ondernemer keuzes maakt, of moet maken.

Een mogelijke keuze is een stap terug zetten. Je zou niet de eerste ondernemer zijn die zich niet goed voelt in de rol van manager. Je zou niet de eerste zijn die er een heel ander beeld over had en er niet in slaagt om te realiseren wat hij voor ogen had.
De grote vraag: zet ik een stap terug, of zet ik een stap vooruit, speelt bij heel veel ondernemers.

Of jij een goede manager bent of wordt, hangt niet per se af van wie jij vandaag bent, maar van de technieken die je inzet en de stijl die je hanteert om jouw rol als manager te vervullen.

Leidinggeven is een samenspel tussen manager en medewerker. Wat heeft de ene nodig en wat is het antwoord dat de andere daarop biedt? In welke mate sluit het ene aan op het andere?

En wat als je meerdere teamleden hebt; krijgt iedereen dan dezelfde aanpak van jou of ben je de flexibiliteit zelve?
Is jouw stijl controlerend of delegerend? Laat je toe om te participeren of is de autoritaire stijl meer jouw ding? Weet jij hoe je je mensen kan motiveren? Verwacht je genoeg, te weinig of net te veel van je mensen? En wat gebeurt er als je de foute kaart voor de betrokken medewerker trekt? Geeft dat teleurstelling, overmoed, of desinteresse? Haken mensen af op jouw leidingstijl, letterlijk of mentaal?
Trek je ook hier iedereen over dezelfde kam?

Ben je eerder allemans-vriend waar iedereen overheen walst en word jij als leidinggevende omvergeworpen?

Of ben je eerder iemand die de situatie aangrijpt en af en toe het geweer van schouder verandert in functie van wat er zich voordoet? Zit je er de ene dag met je neus bovenop, terwijl je de andere dag apathisch blijft?

Niet makkelijk, manager zijn!

Had ik het geweten...

Tien jaar lang heb ik gepoogd om een team uit te bouwen, want ook ik had een doel dat ik met mijn bedrijf wilde realiseren. Maar ik ben hierin gefaald. Ik ben als manager stevig de mist in gegaan en ik wou dat ik 15 jaar geleden wist wat ik nu weet.

Mijn eigen falen was een drijfveer om uit te zoeken waar het fout gelopen is. De afgelopen 3 jaar ben ik zelf door een transitie gegaan en ik weet nu met zekerheid dat het volledig bij mij lag en bij het ontbreken van kennis over leidinggeven, hoewel ik in een eerder professioneel leven team manager geweest ben.

De verwachtingen die ik had, beschouwde ik als vanzelfsprekendheden onder de noemer van 'dat weten ze toch wel'. Ik deed naar best vermogen, maar onvoldoende met kennis van zaken. Ik handelde en wandelde zoals het me goed dunkte, maar dat was niet wat mijn team nodig had. Het resultaat was vaak niet zoals ik het wilde, maar uiteindelijk wel zoals ik het verdiende.

Er zijn best wel wat studies over leidinggeven en welke impact dit op medewerkers heeft. Slecht leidinggeven maakt medewerkers letterlijk ziek. Een onderzoek van het Zweeds Karolinska Instituut kwam door een onderzoek tot de conclusie dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen slecht leiderschap en hartklachten (bron: Janssen (2017)).

Nu ik het weet

Vandaag weet ik dat het gaat over de transformatie die je van ondernemer naar manager moet maken om het te doen slagen.

Het gaat over technieken en vaardigheden hoe je op verschillende manieren het beste uit elk individu kan halen zodat elk van jouw teamleden kan bijdragen aan het realiseren van jouw doel. Hoe je je zowel op resultaten als op mensen kan richten en deze als een samenspel kan inzetten.

De grote meerwaarde van een bedrijf zijn de mensen. En die kunnen enkel maar stralen als jij ze de mogelijkheid biedt om te stralen.

DE IMPACT VAN GROEI

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

BRENG EENVOUD EN KLAARHEID IN JE ORGANISATIE

Chaos en onduidelijkheid jaagt mensen de kast op. Je bedrijf kan dit missen als kiespijn.

Lees meer

DURVEN DELEGEREN EN LOSLATEN. HET BEGINT BIJ JOU.

Als je zelf de belemmering in je bedrijf bent, dan beperk je anderen misschien in hun kunnen.

Lees meer

KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL

Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.

Lees meer

LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ER WAS EENS ...

Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.

Lees meer

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.

Lees meer

DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

VERANDEREN KOST INZET

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

IK BEN STUDENT

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT

Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.

Lees meer

HET ONGEMAK VAN GELD

En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.

Lees meer

ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.

Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Lees meer

KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER

Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x