DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Tijdens een netwerkmeeting vorige week stelde ik aan 39 ondernemers de vraag om op een briefje 1 ding te schrijven dat in hun bedrijf niet echt loopt.
Iets dat niet vlot gaat.
Iets waar ze steeds tegenaan lopen.
Iets waar ze geen antwoord op hebben.

De buit van antwoorden was al bij al niet slecht: 17 beschreven briefjes, 4 lege briefjes en 18 onbeantwoorde vragen.

Omdat geen enkel bedrijf de perfectie zelve is, wil ik ervan uitgaan dat de ontbrekende antwoorden te maken hebben met:
> de weinige tijd die er was om iets op te schrijven
> of de hoeveelheid ongemakken zijn niet te overzien en men weet niet wat te kiezen


Eén iemand zei dat er al aan gewerkt wordt door mij!
En dat klopt, maar niet alleen door mij, want een verbetertraject doe je samen. Maar toch heel erg bedankt voor de fijne reactie.


WAT KWAM ER UIT DE BUS?

Dat zijn deze in volgorde van hoeveelheid:

Tijd - agenda - volle mailbox (6)

Het is niet mogelijk om tijd bij te kopen, dus is het een kwestie om de beschikbare tijd beter en dus anders te benutten. Iedereen heeft verliesposten, maar we zijn er ons niet altijd van bewust. Schrijf eens een paar dagen op wat je doet en hoeveel tijd je daar aan spendeert.
Zonder in een rigide situatie terecht te komen, is structuur en discipline jouw reddende engel.
Tijd kan je ook uitsparen door je werkproces te herbekijken.
Doe jij de juiste dingen en doe je de dingen juist? Check wat je doet en of je dat op je juiste manier doet.
Met andere woorden, zit er nog rek op je efficiëntieschaal? Vereenvoudig je werkwijze en gooi alle ballast overboord.


Zit je bij wijze van spreken te prutsen met een schaar als je met een snijmes sneller en accurater zou kunnen zijn?

Kruip jij achter excuses als:
"ik heb het altijd al zo gedaan!"
"Ik kan het niet anders."

Veel taken worden ingewikkelder of moeilijker gemaakt dan nodig Doe jij dat ook?
Of heb je er op die manier nog niet over nagedacht?

Administratie (2)

Het blijft het oud zeer van de ondernemer. Maar hoe komt dit dan?
Heeft het met jouw softwaresysteem te maken dat niet toereikend is voor wat jouw proces vraagt?
Ligt het aan jouw proces zelf?
Heeft het met je administratieve skills te maken die dringend bijgespijkerd zou moeten worden?
Of ligt het eerder in de sfeer van zinvolle tijdsbesteding waar je je vragen bij stelt?
Zie je er het nut niet van in?
Maak je het jezelf te moeilijk door de onduidelijkheden die er in jouw administratie heerst?

Kan je je pijnlijke plek concreter benoemen? Want pas dan kan je de kern aanpakken.
Administratie is de olie van je bedrijf; je kan niet zonder. Dus aanpakken is de boodschap.

Zoek naar de oorzaak waarom het foutloopt.Ga na wat je doet, hoe je dat doet, waarmee je dat doet en wanneer je dat doet.

Te complex om eraan te beginnen? Doen we dat samen?

Communicatie (2)

Als administratie de olie is, dan is communicatie de saus.

Communicatie is een verzamelnaam voor het doorgeven van informatie.
Van boven naar onder, van onder naar boven. Van links naar rechts en van rechts naar links.

Het komt in verschillende vormen en stijlen, maar is helaas vaak te informeel en mist daardoor het beoogde effect. Het ontbreekt ook dikwijls aan structuur in tijd, frequentie en vorm.
Als gevolg denken we makkelijk dat het goed zit met onze communicatie, maar eigenlijk is het veel babbelen zonder echt te zeggen wat gezegd moet worden en ook niet op een manier die altijd even duidelijk is voor de ontvanger.

Een oplossing hiervoor is een formele communicatie- en overlegstructuur die duidelijkheid schept en de verwachtingen inlost.
Wil jij dit ook en ben je benieuwd hoe je dit doet?

Planning - timeplanning (2)

Allereerst is een planning een houvast van jouw to-do's die je in een structuur zet. Liefst in een volgorde die voor jou wenselijk en functioneel is zodat je er vlot mee aan de slag kan.

Het gaat over recurrente taken die maandelijks, wekelijks of periodiek op de agenda staan, maar eveneens wat jouw mailbox jou aanlevert.

Je maakt best een uitgeschreven planning om het vormgeeft aan jouw werkdag en je niet laat vergeten. Maar het geeft je ook aan wanneer er te veel op je plank ligt.

Hoe kan je een planning volhouden, want werkt niets zonder de nodige discipline:

  • maak het zichtbaar
  • maak het makkelijk
  • maak het aantrekkelijk
  • zorg dat het bevredigend werkt

Social Media / Doelgroepidentificatie (2)

Whoops, ik snap helemaal wat je bedoelt, maar not my cup of tea. Toch niet als het op advies aankomt.
Of misschien toch! @wingmanagency to the rescue.

Cash (1)

Eén woord zegt veel en tegelijk weinig, dus ik waag een interpretatiegokje. Gaat het over een tekort aan cash of aan het beheer van de geldstromen?

In beide gevallen zou ik starten met een gedetailleerd financieel dashboard, want dat helpt jou:
1) om mee naar de bank te stappen als je dan toch om geld wil gaan vragen
2) om jouw inkomende en uitgaande financiële bewegingen goed onder controle te hebben zodat je cashflow kan managen.

Wil jij kennismaken met mijn fantastisch financieel dashboard?

Sales (1)

Een uitdaging met sales kan je benaderen vanuit het proces. Is het traject dat jouw potentiële klant bij jou doorloopt concreet en duidelijk genoeg. Voor je klant, maar ook voor jezelf. Bots je steeds tegen dezelfde ongemakken aan, dan loont het om je salesproces en alle randactiviteiten te herbekijken. Maak het zo eenvoudig mogelijk.

Zit je uitdaging eerder in het aantal verkopen? Heb je onvoldoende klanten voor jouw business? Je kan uitzoeken (met beproefde modellen) of jouw businessmodel slagvaardig is, want indien niet, dan wordt het hard knokken. Indien wel, dan is er vermoedelijk nog wat sleutelwerk nodig.

Of zit je uitdaging meer in de techniek van het verkopen? Weet dat niemand jouw verhaal beter kan vertellen dan jijzelf. Maar je moet dan wel zorgen voor een onderbouwd script en het vormgeven.

Geeft dit goesting om je klant te leren kennen en je eigen verkoopverhaal te maken?


Zijn dit herkenbare zaken? Zit jij daar ook mee?

En vind je het de moeite om hier verder op door te gaan om de ongemakken in jouw organisatie weg te werken, dan help ik jou daar graag bij.

Alles begint bij een goed gesprek en daarvoor maak ik graag tijd.
Boek hier jouw moment!


#hallinto #ondernemen #alleskanbeter #efficiëntie


MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x