DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT
Tijdens een netwerkmeeting vorige week stelde ik aan 39 ondernemers de vraag om op een briefje 1 ding te schrijven dat in hun bedrijf niet echt loopt.
Iets dat niet vlot gaat.
Iets waar ze steeds tegenaan lopen.
Iets waar ze geen antwoord op hebben.
De buit van antwoorden was al bij al niet slecht: 17 beschreven briefjes, 4 lege briefjes en 18 onbeantwoorde vragen.
Omdat geen enkel bedrijf de perfectie zelve is, wil ik ervan uitgaan dat de ontbrekende antwoorden te maken hebben met:
> de weinige tijd die er was om iets op te schrijven
> of de hoeveelheid ongemakken zijn niet te overzien en men weet niet wat te kiezen
Eén iemand zei dat er al aan gewerkt wordt door mij!
En dat klopt, maar niet alleen door mij, want een verbetertraject doe je samen. Maar toch heel erg bedankt voor de fijne reactie.
WAT KWAM ER UIT DE BUS?
Dat zijn deze in volgorde van hoeveelheid:
Tijd - agenda - volle mailbox (6)
Het is niet mogelijk om tijd bij te kopen, dus is het een kwestie om de beschikbare tijd beter en dus anders te benutten. Iedereen heeft verliesposten, maar we zijn er ons niet altijd van bewust. Schrijf eens een paar dagen op wat je doet en hoeveel tijd je daar aan spendeert.
Zonder in een rigide situatie terecht te komen, is structuur en discipline jouw reddende engel.
Tijd kan je ook uitsparen door je werkproces te herbekijken.
Doe jij de juiste dingen en doe je de dingen juist? Check wat je doet en of je dat op je juiste manier doet.
Met andere woorden, zit er nog rek op je efficiëntieschaal? Vereenvoudig je werkwijze en gooi alle ballast overboord.
Zit je bij wijze van spreken te prutsen met een schaar als je met een snijmes sneller en accurater zou kunnen zijn?
Kruip jij achter excuses als:
"ik heb het altijd al zo gedaan!"
"Ik kan het niet anders."
Veel taken worden ingewikkelder of moeilijker gemaakt dan nodig Doe jij dat ook?
Of heb je er op die manier nog niet over nagedacht?
Administratie (2)
Het blijft het oud zeer van de ondernemer. Maar hoe komt dit dan?
Heeft het met jouw softwaresysteem te maken dat niet toereikend is voor wat jouw proces vraagt?
Ligt het aan jouw proces zelf?
Heeft het met je administratieve skills te maken die dringend bijgespijkerd zou moeten worden?
Of ligt het eerder in de sfeer van zinvolle tijdsbesteding waar je je vragen bij stelt?
Zie je er het nut niet van in?
Maak je het jezelf te moeilijk door de onduidelijkheden die er in jouw administratie heerst?
Kan je je pijnlijke plek concreter benoemen? Want pas dan kan je de kern aanpakken.
Administratie is de olie van je bedrijf; je kan niet zonder. Dus aanpakken is de boodschap.
Zoek naar de oorzaak waarom het foutloopt.Ga na wat je doet, hoe je dat doet, waarmee je dat doet en wanneer je dat doet.
Te complex om eraan te beginnen? Doen we dat samen?
Communicatie (2)
Als administratie de olie is, dan is communicatie de saus.
Communicatie is een verzamelnaam voor het doorgeven van informatie.
Van boven naar onder, van onder naar boven. Van links naar rechts en van rechts naar links.
Het komt in verschillende vormen en stijlen, maar is helaas vaak te informeel en mist daardoor het beoogde effect. Het ontbreekt ook dikwijls aan structuur in tijd, frequentie en vorm.
Als gevolg denken we makkelijk dat het goed zit met onze communicatie, maar eigenlijk is het veel babbelen zonder echt te zeggen wat gezegd moet worden en ook niet op een manier die altijd even duidelijk is voor de ontvanger.
Een oplossing hiervoor is een formele communicatie- en overlegstructuur die duidelijkheid schept en de verwachtingen inlost.
Wil jij dit ook en ben je benieuwd hoe je dit doet?
Planning - timeplanning (2)
Allereerst is een planning een houvast van jouw to-do's die je in een structuur zet. Liefst in een volgorde die voor jou wenselijk en functioneel is zodat je er vlot mee aan de slag kan.
Het gaat over recurrente taken die maandelijks, wekelijks of periodiek op de agenda staan, maar eveneens wat jouw mailbox jou aanlevert.
Je maakt best een uitgeschreven planning om het vormgeeft aan jouw werkdag en je niet laat vergeten. Maar het geeft je ook aan wanneer er te veel op je plank ligt.
Hoe kan je een planning volhouden, want werkt niets zonder de nodige discipline:
- maak het zichtbaar
- maak het makkelijk
- maak het aantrekkelijk
- zorg dat het bevredigend werkt
Social Media / Doelgroepidentificatie (2)
Whoops, ik snap helemaal wat je bedoelt, maar not my cup of tea. Toch niet als het op advies aankomt.
Of misschien toch! @wingmanagency to the rescue.
Cash (1)
Eén woord zegt veel en tegelijk weinig, dus ik waag een interpretatiegokje. Gaat het over een tekort aan cash of aan het beheer van de geldstromen?
In beide gevallen zou ik starten met een gedetailleerd financieel dashboard, want dat helpt jou:
1) om mee naar de bank te stappen als je dan toch om geld wil gaan vragen
2) om jouw inkomende en uitgaande financiële bewegingen goed onder controle te hebben zodat je cashflow kan managen.
Wil jij kennismaken met mijn fantastisch financieel dashboard?
Sales (1)
Een uitdaging met sales kan je benaderen vanuit het proces. Is het traject dat jouw potentiële klant bij jou doorloopt concreet en duidelijk genoeg. Voor je klant, maar ook voor jezelf. Bots je steeds tegen dezelfde ongemakken aan, dan loont het om je salesproces en alle randactiviteiten te herbekijken. Maak het zo eenvoudig mogelijk.
Zit je uitdaging eerder in het aantal verkopen? Heb je onvoldoende klanten voor jouw business? Je kan uitzoeken (met beproefde modellen) of jouw businessmodel slagvaardig is, want indien niet, dan wordt het hard knokken. Indien wel, dan is er vermoedelijk nog wat sleutelwerk nodig.
Of zit je uitdaging meer in de techniek van het verkopen? Weet dat niemand jouw verhaal beter kan vertellen dan jijzelf. Maar je moet dan wel zorgen voor een onderbouwd script en het vormgeven.
Geeft dit goesting om je klant te leren kennen en je eigen verkoopverhaal te maken?
Zijn dit herkenbare zaken? Zit jij daar ook mee?
En vind je het de moeite om hier verder op door te gaan om de ongemakken in jouw organisatie weg te werken, dan help ik jou daar graag bij.
Alles begint bij een goed gesprek en daarvoor maak ik graag tijd.
Boek hier jouw moment!
#hallinto #ondernemen #alleskanbeter #efficiëntie
MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG
Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.
DURVEN DELEGEREN EN LOSLATEN. HET BEGINT BIJ JOU.
Als je zelf de belemmering in je bedrijf bent, dan beperk je anderen misschien in hun kunnen.
KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL
Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.
LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN
En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?
DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?
We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.
WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS
Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.
ER WAS EENS ...
Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.
ZIEN EN GEZIEN WORDEN
Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.
GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST
Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.
MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN
Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.
WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING
Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.
VERANDEREN KOST INZET
Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.
INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?
Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.
ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!
Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?
BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF
Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.
IK BEN STUDENT
Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.
MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST
Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.
3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS
Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.
DE IMPACT VAN GROEI
Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.
GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND
Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.
DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT
Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.
HET ONGEMAK VAN GELD
En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.
ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN
Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.
HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.
Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.
KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER
Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?
Digitaliseren? Hoe dan!
Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.
Welkom in mijn administratief Walhalla
Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!
Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?
Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?
Daar doe je het toch voor!
Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.
Als administratie een berg is
Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.
Administratie door de ogen van een ondernemer
Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.
Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?
Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.
Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?
Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?
Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel
Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?
Hallinto goes solo
Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.
15 december 2019
Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk
Ik ben een industriële vaatwasser
Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?
18 november 2019
Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?
We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.
14 juli 2019
Ontroerd door een tevreden klant
Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.
24 mei 2019
HallintoAcademy On Tour in Kampenhout
en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.
Waarom omzet niet altijd belangrijk is
Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?
26 maart 2019
Hoe was 2018 voor jou?
Hoe was 2018 voor jou?
21 december 2018
Geef de boekhouder wat rust
Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.
20 juli 2018
Administratie? Het blijft een karwei...
Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?
14 juli 2018
Yeah!!!! Ik mag btw betalen
Verrast door de btw-afrekening?
29 juni 2018
Facturen kwijt?
Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.
7 juni 2018
De goeie flow
Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?
15 juni 2018
Factuur on hold, betaling on hold?
Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?
31 mei 2018
Hallo, mijn naam is Lily
Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.
24 mei 2018