Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.
Waarom ben ik ondernemer? En waarom net in een business als deze?

Dat is toch duidelijk, denk ik dan? Maar misschien is dat enkel maar duidelijk voor mij, dus ik neem je even mee.

Ondernemer worden doe je omwille van een passie, een vak, een goesting om een verhaal in de wereld te zetten. Iedereen heeft het erover en dat is bij mij niet anders. En toch is er iets dat dit overtreft en dat is mijn missie om elke ondernemer die mijn pad kruist, alle kansen op succes te geven.

Ik kan er zo van onder de voet zijn als mij opvalt bij een ondernemer dat kansen en opportuniteiten onbenut blijven; dat de durf om even in het diepe te springen er niet is. Dan komt er bijna automatisch de drang om te willen helpen.

De "merci" die ik van mijn klanten krijg, is niet altijd omwille van wat ik doe, maar vaak omwille van wat ik hen laat doen. Hoe mijn klant beetje bij beetje groeit in zijn ondernemerschap en dat allemaal dankzij kleine stappen die op termijn mogelijk een grote betekenis krijgen.

Mijn geluk zit in jouw succes

Eerder deze week heb ik een reeks van opleidingen afgerond voor ondernemers uit diverse beroepscategorieën. Ondernemers van verschillende leeftijden en met meer of minder jaren op de ondernemersteller. Om maar te zeggen, diverser kan het niet worden.

Wanneer ik aan zo'n reeks begin, is dat meestal met een afwachtende houding. Administratie ligt van nature niet in de bovenste schuif van de ondernemer en als hij dan intekent op een opleidingstraject, dan zijn de verwachtingen hoog. En dat mag!

Maar waar ik warm voor loop en energie van krijg, is de achilleshiel van menig ondernemer.  En ik ben me daar heel erg van bewust en dus smijt ik mij dat het geen naam heeft, want mijn grootste dankbaarheid zit in wat men ervan opsteekt en vooral ook toepast in zijn/haar bedrijf.

Dus gaan de haartjes op mijn armen rechtstaan van ontroering als een ondernemer mij vertelt hoeveel verschil mijn bijdrage voor hem maakt, dat hij voor het eerst snapt hoe zijn cijfers in mekaar steken en wat zijn boekhouder eigenlijk allemaal bedoelt. Dat het nut van uitgewerkte werkprocessen absoluut een wereld van verschil zou maken voor zijn eigen tijdsbesteding en dat hij er dringend werk moet van maken.

Of de ondernemer die mij euforisch meldt dat ze de audit van de KMO-Portefeuille glansrijk doorstaan heeft dankzij een nieuwe administratieve structuur.

Dat een trainee uit mijn traject voor administratief freelancers op haar homepage een foto zet waarbij een deel van mijn financieel dashboard te zien waar ze nu mee aan de slag gaat. Dat anderen aangeven dat ze zo blij zijn met de inzichten, de duidelijkheid, de opbouw van de opleiding om nadien zelf op de startblokken te kruipen.

Kippenvelmomenten, dat zijn het voor mij. Zo trots als een kip over haar kuikens.

Ik word dus blij als ik jou en jouw onderneming grootser en sterker zie worden, niet alleen door toenemende sales, maar vooral door een betere interne werking.

Daar doe ik het dus voor en dat wilde ik even kwijt. Want dat is het type ondernemer dat ik ben. 

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

15 december 2019

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

18 november 2019

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

14 juli 2019

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

24 mei 2019

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

26 maart 2019

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

21 december 2018

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

20 juli 2018

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

14 juli 2018

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

29 juni 2018

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

7 juni 2018

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

15 juni 2018

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

31 mei 2018

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

24 mei 2018

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x