Het ongemak van geld
We hebben allemaal een relatie met geld en die relatie begint al op heel jonge leeftijd als we onze eerste spaarcentjes krijgen. Dat wordt nadien zakgeld en nog wat later zijn dat de eerste zelfverdiende centen via een vakantiejob.
Afhankelijk van de plaats waar je wieg gestaan heeft; krijgt geld meer of minder gewicht, wordt er nooit, vaak of continue over gesproken. En vanuit dit gegeven weet jij als geen ander of geld gelukkig maakt of niet.
Het is ook vanuit die oorsprong dat we geneigd zijn om er wel of niet mee bezig te zijn.
Om er wel of niet naar om te kijken.
Om er ons wel of geen zorgen over te maken.
Om het ons doen en laten wel of niet te laten bepalen.
Geld is een cruciale factor in ons leven en dat is niet anders voor wat het geld van ons bedrijf aanbelangt. Maar ook hier gaan dezelfde regels op. De aandacht die je bedrijfsgeld krijgt, staat niet altijd in lijn met je financiële realiteit.
Overvloed = tekort
Het vertoonde gedrag van ondernemers met geld in overvloed lijkt wel eens overeen te komen met zij die geldtekorten hebben. Alleen is de beweegreden niet dezelfde.
Waar de ene de stand van de financiën niet hoeft te weten, is het bij de andere eerder dat hij het niet wil weten. Want wat je niet weet, lijkt er ook niet echt te zijn.
Effe kop in 't zand en dat is het er niet.
Maar niets is minder waar. Ongeacht jouw vertrekpunt is negeren zowat het laatste wat je zou moeten doen.
Optisch of echt bedrog?
"Ja, maar ik zie aan de bankrekening hoe we ervoor staan!"
Een antwoord dat vaak gegeven wordt, maar volgens mij niet helemaal klopt. De stand van de bankrekening is altijd maar een momentopname en die kan er morgen, overmorgen, volgende week of maand totaal anders uitzien.
Het geeft je geen accuraat beeld van de realiteit, want misschien is een deel hiervan bestemd voor de btw, de rsz, de overheid, je leveranciers die in memo op de voorafbepaalde datum wachten op vertrek.
Wat heb je eraan om vandaag te weten dat er 20.000 euro op je bankrekening staat als er tegen eind volgende week 21.000 euro vertrekt?
Ben je jezelf dan rijk aan het rekenen met wat er eigenlijk niet is?
Toekomstige inkomsten
Het vooruitzicht van geld dat je in de toekomst zal ontvangen, durft ondernemers ook al wel eens tot bewegen aanzetten, maar dat kan je zuur opbreken. Want als jouw klant dan toch niet tijdig de factuur betaalt en jij had er zo op gerekend om met die som al bepaalde aankopen te doen, wat doe je dan?
Hoe vermijd je dat er zich een put begint te vormen die moeilijk gevuld geraakt, want telkens opnieuw doet er zich een situatie voor waardoor je net een beetje meer naar de bodem moet grijpen?
Hoe kan je weten wat je niet weet?
"Ah, maar had ik dat eerder geweten, dan ..."
Het gaat voor heel wat zaken op, maar zeker voor je bedrijf en de geldzaken in je bedrijf. Het is niet erg dat je het gisteren niet wist, maar ik wil er nu graag voor zorgen dat je het morgen wel weet.
- Doe zoals de groten, maar dan in het klein: zorg ervoor dat je een beheerssysteem hebt voor je geldzaken. Een systeem dat jij beheert en monitort zodat je je niet afhankelijk maakt van je bankrekening of je portemonnee. Grotere bedrijven laten weinig tot niets aan het toeval over want elke bewaakte euro is een beheerde euro.
- Financiën op jouw maat: je hoeft geen accountant of boekhouder te zijn om op jouw manier met je boekhouder mee te kunnen praten. Met de juiste kennis in bewoordingen die jij begrijpt, kom je al heel ver en dat ligt heel erg binnen handbereik.
- Toeval brengt je ergens, maar vaak niet waar jij wil: als je jouw bootje op de open zee laat dobberen, dan zal het voor zichzelf een pad uitkiezen zonder te weten waar je zal stranden, maar als jij ervoor zorgt dat het bootje waar je instapt, een roer heeft, dan bepaal jij welke richting je uitgaat. En ook dat bootje ligt dichterbij dan je misschien denkt.
Geld: een doel of een middel?
Of geld voor jou een doel of een middel is, en wat jouw keuze hierover is, vind ik niet zo belangrijk.
Dat je voldoende hebt om het comfortabel te hebben, dat je daar controle over hebt, dat je weet wat je ermee wil doen, dat het je 's nachts niet wakkerhoudt, ... daar is het mij meer over te doen.
En dat gemak gun ik je van harte.
Veranderen kost inzet
Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.
Innovatie: een modewoord of niet?
Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.
Advies of geen advies, that's the question!
Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?
Bedrijfscultuur als motor van je bedrijf
Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.
Ik ben student
Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.
Mismanagement heeft mij heel wat gekost
Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.
3 tips voor startende ondernemers
Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.
De impact van groei
Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.
Gelijk, maar zo verschillend
Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.
Downsizen als opportuniteit
Digitaliseren van een klein bedrijf
Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Want hoe begin je hieraan en waar kies je voor. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen. Lees hier mijn verhaal over mijn klant.
Het ondernemerschap is als een paar schoenen. Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.
Eén van de grote voordelen in mijn vakgebied is dat ik voortdurend in de interne keuken van bedrijven zit. Niet van aan de keukentafel, maar echt tot in de moeilijkst bereikbare kast of de onderste lade van de koelkast.
Komt een man bij de dokter
Te vaak worden pleisters geplakt op wonden die te ver zijn, terwijl de oplossing meestal bij de oorzaak te vinden is. Waarom blijft het dan toch zo moeilijk om eerder voor de juiste dan wel de makkelijke aanpak te kiezen.
Digitaliseren? Hoe dan!
Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.
Welkom in mijn administratief Walhalla
Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!
Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?
Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?
Daar doe je het toch voor!
Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.
Als administratie een berg is
Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.
Administratie door de ogen van een ondernemer
Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.
Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?
Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.
Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?
Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?
Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel
Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?
Hallinto goes solo
Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.
15 december 2019
Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk
Ik ben een industriële vaatwasser
Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?
18 november 2019
Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?
We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.
14 juli 2019
Ontroerd door een tevreden klant
Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.
24 mei 2019
HallintoAcademy On Tour in Kampenhout
en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.
Waarom omzet niet altijd belangrijk is
Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?
26 maart 2019
Hoe was 2018 voor jou?
Hoe was 2018 voor jou?
21 december 2018
Geef de boekhouder wat rust
Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.
20 juli 2018
Administratie? Het blijft een karwei...
Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?
14 juli 2018
Yeah!!!! Ik mag btw betalen
Verrast door de btw-afrekening?
29 juni 2018
Facturen kwijt?
Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.
7 juni 2018
De goeie flow
Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?
15 juni 2018
Factuur on hold, betaling on hold?
Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?
31 mei 2018
Hallo, mijn naam is Lily
Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.
24 mei 2018