LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

Het is maandagochtend wanneer ik dit schrijf. Terwijl het merendeel van de actieve bevolking zich stevig aan het smijten is, ben ik wat aan het lanterfanten.
Sinds ik mijn kantoor naar huis verhuisd heb, heb ik de maandagochtend hervormd tot mijn moment.



Op zo'n dag is er niets dat moet en veel dat mag, professioneel dan.

E-mails bijwerken, nieuwsbrieven lezen, een lijvig e-book printen (want lezen is nog altijd fijn op papier), een korte online opleiding inplannen.

Wat prulwerk dus.
Maar ook interne zaken doornemen om voeling te houden over de huidige stand van mijn onderneming.

Taken die bij ondernemers van kleine organisaties blijven liggen omdat het niet onmiddellijk bijdraagt aan de maandelijkse omzet. Het zijn taken en zaken waarvan je weet dat ze vroeg of laat moeten gebeuren, maar die je voortdurend en met gemak voor je uit schuift omdat er andere dingen op je plank liggen.


Regelmatig "aan" je bedrijf werken, da's een open deur intrappen, niet?



Je weet het en toch lijkt het jou niet te lukken.
Altijd maar lopen, rennen, hollen. Om gek van te worden.

De race van de dag, de week, de maand. En voor je het weet loopt ook de derde maand van dit nieuwe jaar op z’n einde. Whutttttt????

Je wilde ‘dit’ uitwerken.
Je had plannen om aan ‘dat’ te sleutelen.
Je zou het nieuwe jaar anders dan andere jaren inzetten.
Je zou tijd maken om dingen anders te doen.

Maar daar ben je dan.

Continu hard aan het werken aan jouw day-to-day business.
Het jaar is aan het rollen gegaan en er lijkt nu alweer geen stoppen aan.
Er is wel een rem, maar je lijkt voortdurend van het rempedaal te schuiven.



Als het duidelijk wordt wat jou stuurt, wordt het een stuk makkelijker.

Je hebt het gevoel dat je dag en nacht moet werken, maar weet je, je bent niet verplicht om de volgende nieuwe opdracht aan te nemen. Nee zeggen kan een verademing zijn voor je agenda, voor de werkdruk, voor de sfeer in je onderneming.

Het beeld van continue te “moeten” werken, heeft verschillende gezichten die mogelijk gestuurd door angst.
Misschien is geld jouw trigger. ‘Als ik die opdracht aanvaard, dan geeft dat extra omzet.’
Dat kan kloppen, maar is daarom nog geen duurzame oplossing.

Een betere stelling is ervoor te zorgen dat de omzet die je op maximum 90% van je capaciteit realiseert, voldoende moet zijn om jouw bedrijf gezond te houden.

Als dat bij jou niet het geval is, zou het dan kunnen zijn dat jouw tarieven te laag zijn?



I plead guilty.

Makkelijk zeggen, denk je dan. Maar het was bij mij niet anders.

Mijn eerste jaren heb ik aan te lage tarieven gewerkt, maar dat was oké, dacht ik. Want ik werk graag. Hard werken zou mij een mooie maandomzet bezorgen.

Zelfs toen ik medewerkers aan boord nam, bleef ik vasthouden aan de lage tarieven. En dat zette mijn onderneming en mezelf voortdurend op z’n tandvlees.

Ik draaide zelf voor 100% mee in de field en afwezigheden van medewerkers deden mij nog een extra tandje bijsteken. De marge was klein en dat beperkte de speelruimte. Het gevolg: elke hapering in onze werking hakte er zo stevig op dat het op mijn gezondheid en mijn humeur begon te wegen.
Mijn stresspeil stond continue op rood en ik vond met moeite een tweede adem.


Sleutelen aan tarieven en klantenbestand? Het heeft zijn tijd genomen. In twee fases heb ik kunnen schakelen en dat was broodnodig.



Het was hoog tijd voor verandering. Er moest iets veranderen.

Die beslissing gaf ruimte en een vorm van rust.

Het liet me toe om van op een afstand naar mijn bedrijf te kijken en dit zijn de lessen die het mij leerde:

  • Neem niet meer werk aan dan de werktijd die je beschikbaar hebt. Tenzij je wil groeien, maar dan moet je tegelijk op zoek naar nieuwe medewerkers.  
    Wil je niet groeien, evalueer dan jouw tarieven.
  • Niemand anders dan jij kan jouw bedrijf richting geven en daar moet je tijd voor uittrekken. Als jij nog voortdurend tot aan je ellebogen in het fieldwerk zit, dan komt het er niet van. Dan voelt elke managementtaak als een niet-te-behappen opdracht die er niet meer bij kan.
  • Delegeren en verantwoordelijkheden doorschuiven is een daad van sterkte, niet van zwakte. Jouw teamleden zijn er om jou te ondersteunen. Zij helpen jou met bereiken van je bedrijfsdoel. Maak hen daar dan ook echt deelgenoot van.
  • Als jij de eindstreep niet haalt, dan haalt jouw bedrijf dat ook niet.
    Minder werken mag ook en dat is voor mij ook een harde les geweest. Maar het geeft mij meer terug dan ik had verwacht omdat mijn hoofd en lichaam niet meer in het rood gaat.


Wil je het anders, dan moet je durven veranderen.


Als je graag wil dat het anders wordt, moet je toelaten dat er dingen moeten veranderen.
Het ene gaat niet zonder het andere.

Dat is niet altijd makkelijk.
Maar uiteindelijk ook niet zo heel moeilijk!

Als jij het ook gehad hebt met hoe het vandaag loopt, wacht dan niet.
Effe babbelen? Give me a call!



MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x