LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN
En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?
Het is maandagochtend wanneer ik dit schrijf. Terwijl het merendeel van de actieve bevolking zich stevig aan het smijten is, ben ik wat aan het lanterfanten.
Sinds ik mijn kantoor naar huis verhuisd heb, heb ik de maandagochtend hervormd tot mijn moment.
Op zo'n dag is er niets dat moet en veel dat mag, professioneel dan. E-mails bijwerken, nieuwsbrieven lezen, een lijvig e-book printen (want lezen is nog altijd fijn op papier), een korte online opleiding inplannen. Wat prulwerk dus. Taken die bij ondernemers van kleine organisaties blijven liggen omdat het niet onmiddellijk bijdraagt aan de maandelijkse omzet. Het zijn taken en zaken waarvan je weet dat ze vroeg of laat moeten gebeuren, maar die je voortdurend en met gemak voor je uit schuift omdat er andere dingen op je plank liggen. |
Regelmatig "aan" je bedrijf werken, da's een open deur intrappen, niet?
Je weet het en toch lijkt het jou niet te lukken.Altijd maar lopen, rennen, hollen. Om gek van te worden. | |
De race van de dag, de week, de maand. En voor je het weet loopt ook de derde maand van dit nieuwe jaar op z’n einde. Whutttttt???? Je wilde ‘dit’ uitwerken. Maar daar ben je dan. Continu hard aan het werken aan jouw day-to-day business. |
Als het duidelijk wordt wat jou stuurt, wordt het een stuk makkelijker. | |
Je hebt het gevoel dat je dag en nacht moet werken, maar weet je, je bent niet verplicht om de volgende nieuwe opdracht aan te nemen. Nee zeggen kan een verademing zijn voor je agenda, voor de werkdruk, voor de sfeer in je onderneming. Het beeld van continue te “moeten” werken, heeft verschillende gezichten die mogelijk gestuurd door angst. Een betere stelling is ervoor te zorgen dat de omzet die je op maximum 90% van je capaciteit realiseert, voldoende moet zijn om jouw bedrijf gezond te houden. Als dat bij jou niet het geval is, zou het dan kunnen zijn dat jouw tarieven te laag zijn? |
I plead guilty. | |
Makkelijk zeggen, denk je dan. Maar het was bij mij niet anders. Mijn eerste jaren heb ik aan te lage tarieven gewerkt, maar dat was oké, dacht ik. Want ik werk graag. Hard werken zou mij een mooie maandomzet bezorgen. Zelfs toen ik medewerkers aan boord nam, bleef ik vasthouden aan de lage tarieven. En dat zette mijn onderneming en mezelf voortdurend op z’n tandvlees. Ik draaide zelf voor 100% mee in de field en afwezigheden van medewerkers deden mij nog een extra tandje bijsteken. De marge was klein en dat beperkte de speelruimte. Het gevolg: elke hapering in onze werking hakte er zo stevig op dat het op mijn gezondheid en mijn humeur begon te wegen. |
Sleutelen aan tarieven en klantenbestand? Het heeft zijn tijd genomen. In twee fases heb ik kunnen schakelen en dat was broodnodig.
Het was hoog tijd voor verandering. Er moest iets veranderen. | |
Die beslissing gaf ruimte en een vorm van rust.Het liet me toe om van op een afstand naar mijn bedrijf te kijken en dit zijn de lessen die het mij leerde:
|
Wil je het anders, dan moet je durven veranderen.
Als je graag wil dat het anders wordt, moet je toelaten dat er dingen moeten veranderen. Dat is niet altijd makkelijk. Als jij het ook gehad hebt met hoe het vandaag loopt, wacht dan niet. |