LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

Het is maandagochtend wanneer ik dit schrijf. Terwijl het merendeel van de actieve bevolking zich stevig aan het smijten is, ben ik wat aan het lanterfanten.
Sinds ik mijn kantoor naar huis verhuisd heb, heb ik de maandagochtend hervormd tot mijn moment.



Op zo'n dag is er niets dat moet en veel dat mag, professioneel dan.

E-mails bijwerken, nieuwsbrieven lezen, een lijvig e-book printen (want lezen is nog altijd fijn op papier), een korte online opleiding inplannen.

Wat prulwerk dus.
Maar ook interne zaken doornemen om voeling te houden over de huidige stand van mijn onderneming.

Taken die bij ondernemers van kleine organisaties blijven liggen omdat het niet onmiddellijk bijdraagt aan de maandelijkse omzet. Het zijn taken en zaken waarvan je weet dat ze vroeg of laat moeten gebeuren, maar die je voortdurend en met gemak voor je uit schuift omdat er andere dingen op je plank liggen.


Regelmatig "aan" je bedrijf werken, da's een open deur intrappen, niet?



Je weet het en toch lijkt het jou niet te lukken.
Altijd maar lopen, rennen, hollen. Om gek van te worden.

De race van de dag, de week, de maand. En voor je het weet loopt ook de derde maand van dit nieuwe jaar op z’n einde. Whutttttt????

Je wilde ‘dit’ uitwerken.
Je had plannen om aan ‘dat’ te sleutelen.
Je zou het nieuwe jaar anders dan andere jaren inzetten.
Je zou tijd maken om dingen anders te doen.

Maar daar ben je dan.

Continu hard aan het werken aan jouw day-to-day business.
Het jaar is aan het rollen gegaan en er lijkt nu alweer geen stoppen aan.
Er is wel een rem, maar je lijkt voortdurend van het rempedaal te schuiven.



Als het duidelijk wordt wat jou stuurt, wordt het een stuk makkelijker.

Je hebt het gevoel dat je dag en nacht moet werken, maar weet je, je bent niet verplicht om de volgende nieuwe opdracht aan te nemen. Nee zeggen kan een verademing zijn voor je agenda, voor de werkdruk, voor de sfeer in je onderneming.

Het beeld van continue te “moeten” werken, heeft verschillende gezichten die mogelijk gestuurd door angst.
Misschien is geld jouw trigger. ‘Als ik die opdracht aanvaard, dan geeft dat extra omzet.’
Dat kan kloppen, maar is daarom nog geen duurzame oplossing.

Een betere stelling is ervoor te zorgen dat de omzet die je op maximum 90% van je capaciteit realiseert, voldoende moet zijn om jouw bedrijf gezond te houden.

Als dat bij jou niet het geval is, zou het dan kunnen zijn dat jouw tarieven te laag zijn?



I plead guilty.

Makkelijk zeggen, denk je dan. Maar het was bij mij niet anders.

Mijn eerste jaren heb ik aan te lage tarieven gewerkt, maar dat was oké, dacht ik. Want ik werk graag. Hard werken zou mij een mooie maandomzet bezorgen.

Zelfs toen ik medewerkers aan boord nam, bleef ik vasthouden aan de lage tarieven. En dat zette mijn onderneming en mezelf voortdurend op z’n tandvlees.

Ik draaide zelf voor 100% mee in de field en afwezigheden van medewerkers deden mij nog een extra tandje bijsteken. De marge was klein en dat beperkte de speelruimte. Het gevolg: elke hapering in onze werking hakte er zo stevig op dat het op mijn gezondheid en mijn humeur begon te wegen.
Mijn stresspeil stond continue op rood en ik vond met moeite een tweede adem.


Sleutelen aan tarieven en klantenbestand? Het heeft zijn tijd genomen. In twee fases heb ik kunnen schakelen en dat was broodnodig.



Het was hoog tijd voor verandering. Er moest iets veranderen.

Die beslissing gaf ruimte en een vorm van rust.

Het liet me toe om van op een afstand naar mijn bedrijf te kijken en dit zijn de lessen die het mij leerde:

  • Neem niet meer werk aan dan de werktijd die je beschikbaar hebt. Tenzij je wil groeien, maar dan moet je tegelijk op zoek naar nieuwe medewerkers.  
    Wil je niet groeien, evalueer dan jouw tarieven.
  • Niemand anders dan jij kan jouw bedrijf richting geven en daar moet je tijd voor uittrekken. Als jij nog voortdurend tot aan je ellebogen in het fieldwerk zit, dan komt het er niet van. Dan voelt elke managementtaak als een niet-te-behappen opdracht die er niet meer bij kan.
  • Delegeren en verantwoordelijkheden doorschuiven is een daad van sterkte, niet van zwakte. Jouw teamleden zijn er om jou te ondersteunen. Zij helpen jou met bereiken van je bedrijfsdoel. Maak hen daar dan ook echt deelgenoot van.
  • Als jij de eindstreep niet haalt, dan haalt jouw bedrijf dat ook niet.
    Minder werken mag ook en dat is voor mij ook een harde les geweest. Maar het geeft mij meer terug dan ik had verwacht omdat mijn hoofd en lichaam niet meer in het rood gaat.


Wil je het anders, dan moet je durven veranderen.


Als je graag wil dat het anders wordt, moet je toelaten dat er dingen moeten veranderen.
Het ene gaat niet zonder het andere.

Dat is niet altijd makkelijk.
Maar uiteindelijk ook niet zo heel moeilijk!

Als jij het ook gehad hebt met hoe het vandaag loopt, wacht dan niet.
Effe babbelen? Give me a call!



LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

DURVEN DELEGEREN EN LOSLATEN. HET BEGINT BIJ JOU.

Als je zelf de belemmering in je bedrijf bent, dan beperk je anderen misschien in hun kunnen.

Lees meer

KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL

Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ER WAS EENS ...

Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.

Lees meer

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.

Lees meer

DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

VERANDEREN KOST INZET

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

IK BEN STUDENT

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

DE IMPACT VAN GROEI

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT

Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.

Lees meer

HET ONGEMAK VAN GELD

En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.

Lees meer

ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.

Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Lees meer

KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER

Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x