DURVEN DELEGEREN EN LOSLATEN. HET BEGINT BIJ JOU.

Als je te veel werk hebt, maar van mening bent dat je niets aan je teamleden kan doorgeven; heb je dan de foute mensen, geen vertrouwen in hun kunnen of angst om los te laten?



“Ik kan het beter zelf doen, dan weet ik zeker dat het beter en sneller gedaan is.”

Mocht er een top 10 van ondernemersstellingen bestaan, dan is dit top-3-materiaal.

Heel bizar, want je werft mensen aan; je geeft hen een job, middelen en tools. En dan lijkt het niet te marcheren. In plaats van minder, heb je plots veel meer werk en steek je veel tijd in het uitleggen en toelichten van taken.

Mijn nieuwe klant (laat mij haar voor het gemak Sofie noemen) heeft geen leven meer. Zo stelt ze het zelf.
Ze wordt volledig opgeslorpt door haar bedrijf, zegt ze, omdat ze geen taken kan doorschuiven. Het was even spitten naar de echte reden.


"Ze kunnen het niet, dus kan ik het niet doorgeven en al zeker niet loslaten."


Interessant.
Maar wat zit daar achter?

“Ze kunnen het niet”, zei Sofie
"Dus… je hebt foute medewerkers aan boord?", vroeg ik.

Dat is een mogelijkheid. Maar wacht even... deze mensen werden aangeworven, niet? Waarom heb jij dan voor deze kandidaten gekozen?
Waar is de gap ontstaan tussen wat je bedrijf nodig had, wie de sollicitant was en wat het profiel voor de job was?

Ik geef je een voorbeeld: stel dat je een vacature voor een boekhouder hebt.
De jonge sollicitant, Jef, die voor jou zit heeft de juiste opleiding genoten, kan terugvallen op een paar jaren ervaring in verschillende bedrijven en kan over boekhoudkundige zaken vlot en geanimeerd meepraten.
Dat lijkt dus een match te zijn.

Na zes maanden samenwerking loopt er meer fout dan goed. Jef heeft het niet hoog op met details en juistheid van cijfers. Wat hij aanlevert, is ook vaak te laat.
Hij ligt wel heel goed in de groep en voor een feestje is hij snel gemotiveerd.

Kortom, Jef als mens staat haaks op het typische boekhoudersprofiel.
Geen kwaad woord over Jef, maar de kans is klein dat zijn enthousiaste persoonlijkheid ooit aansluit bij jouw verwachtingen over de job.

Is het Jef’s fout dat hij niet kan wat jij verwacht? Bwa, niet echt.
Gaat dit ooit goedkomen? Misschien, maar ik denk eerder van niet.
Moet je Jef aan boord houden? Misschien in een andere functie als die er is, maar als boekhouder lijkt het geen succesverhaal.
Is dat cru? Nee, want Jef, noch jij hebben voordeel bij deze situatie.

Sofie geeft te kennen dat ze best veel Jeffen in haar bedrijf heeft.
“Daarom kan ik het niet loslaten”, gaat ze verder.

"Wil je het niet loslaten of durf je niet?" vraag ik bedenkelijk.


Ik stel voor om de situatie eens van dichterbij te bekijken: die van jou en die van jouw medewerker.


Laat ons beginnen met de medewerker.
Stel, jouw medewerker Stijn is wel de juiste persoon en heeft een profiel dat matcht. Hij doet de juiste dingen, weet precies waar hij mee bezig is en hoe hij jou van feedback kan voorzien.

Maar... als hij het vertrouwen niet krijgt om zijn job autonoom en zelfstandig te mogen doen, dan zal hij niet aan boord blijven. Hoelang Stijn het volhoudt als jij voortdurend over zijn schouder meekijkt en continue elk detail wil weten, is maar de vraag.
Stijn heeft de kennis en het vermogen om zijn job te doen, waarom durf jij dan niet los te laten?

Als volgt jouw perspectief.
Als je van mening blijft dat enkel jij het beter en sneller kan, dan zal niemand ooit goed genoeg zijn.
Een taak anders doen, is daarom niet slechter.

Krijgt jouw medewerker voldoende input om mee aan de slag te gaan? Zijn het kruimeltjes, een boterham of het volledige brood?
Moet hij voor elke nieuwe taak komen aankloppen of geef je aan wat je op de eindstreep wil bekomen en laat je dan begaan?

Zijn de procedures voldoende en duidelijk zodat jouw medewerker zichzelf uit de slag kan trekken?
Zijn er voldoende hendels en touwen voor je medewerker zodat hij in alle veiligheid zijn job kan doen? Creëer jij voldoende veiligheid voor je medewerker zodat het zelfvertrouwen in de job kan groeien?


Sofie zucht.
Ze beseft, zegt ze, dat ze minder Jeffen heeft dan ze aanvankelijk zei.
Dat ze ook de Stijnen in haar bedrijf herkent wiens werkdag een pak aangenamer zou kunnen zijn als ze minder in hun nek zou staan blazen.



Deze twee tips aan Sofie geef ik jou graag mee:

TIP 1

Je hoeft geen expert in rekrutering te zijn, maar een paar basisknepen kunnen veel teleurstelling vermijden. Nieuwe mensen zoeken kost veel tijd en geld.

Werf dus geen mensen aan om de stoel te vullen, maar om de job te doen. Om een meerwaarde te zijn voor het bedrijf.

Je wil geen podiumtalent aan boord hijsen voor een job die zich in de coulissen afspeelt, toch?

Sommige medewerkers zal je effectief moeten laten gaan omdat het echt niet werkt en anderen moet je de kans geven tot ontplooiing.



TIP 2
Kijk je eigen vrees in de ogen. Erkennen, herkennen en aanpakken.
Dat jij te veel werk hebt, ligt vaker bij jou dan bij je teamleden.

Spreek duidelijk af wat jij nodig hebt om jezelf comfortabel te voelen zodat je durft loslaten. Wat wil jij op het einde van de dag of week weten om controle te behouden zonder beklemmend te zijn voor je medewerker?

Maak dat heel concreet. Maak afspraken over jouw verwachtingen. In cijfers, in aantallen, in wat het ook kan zijn. Maar laat het dan los. Op z’n minst voor de rest van de dag. Laat Stijn zijn job doen.

Dit vergt inspanning, voornamelijk van jou.


Voor Sofie is de analyse duidelijk.
In de komende maanden zetten we dit om in instrumenten, processen en rapporteringen waarmee ze voor lange tijd verder kan.

Is this you?
Heb jij een ook beetje Sofie in jou?
Herken jij je hierin of heb je een vergelijkbaar verhaal, en is het belemmerend voor jouw bedrijf, dan kan ik jou helpen.
Een verkennende babbel is een begin.

DURVEN DELEGEREN EN LOSLATEN. HET BEGINT BIJ JOU.

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL

Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.

Lees meer

LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ER WAS EENS ...

Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.

Lees meer

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.

Lees meer

DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

VERANDEREN KOST INZET

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

IK BEN STUDENT

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

DE IMPACT VAN GROEI

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT

Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.

Lees meer

HET ONGEMAK VAN GELD

En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.

Lees meer

ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.

Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Lees meer

KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER

Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x