Komt een man bij de dokter

Althans, zo voelt het vaak aan als bevriend accountantskantoor X mij contacteert om een klant van de ondergang te redden. Een hardwerkende ondernemer die zichzelf nekt door onwetendheid over een efficiënte interne werkmethode. Iets dat hem vandaag parten speelt, maar waar hij zelf de oplossing niet voor vindt. 

Het is een heel herkenbaar gegeven.  Niet alleen voor mij die aan de kant van de mogelijke oplossing staat, maar voor heel wat ondernemers die op dezelfde trein van de neerwaartse spiraal zitten. 

Dit is het verhaal van ondernemers die gestart zijn vanuit een expertise in een vakgebied; daar heel sterk in zijn en kwalitatief hoogstaande resultaten in neerzetten, maar geen blijf weten met de verwachtingen die het ondernemerschap met zich meebrengen.  

De slaagkans op het succes van een onderneming zijn voor mij terug te brengen in drie onderdelen: 

  1. Zelfstandigheid  

  2. Ondernemerschap 

  3. Vakexpertise 


Zelfstandigheid is een statuut waarvoor je een aantal zaken in orde moet maken en daarvoor kan je aankloppen bij de gekende kanalen die je begeleiden naar het bekomen  van een btw-nummer. De boekhouder, het ondernemingsloket, en de verzekeringsadviseur zijn daarbij de meest gekende partijen. Vakexpertise is het beginsel van je bestaan als ondernemer. Je kennis, kunnen en vaardigheden die je je eigen hebt gemaakt en die je ervan overtuigd hebben dat je hiermee hoge toppen kan scoren. En wie is wie omdat in twijfel te durven trekken! 

Tot zover loopt alles nog goed en is iedereen mee. Maar de misvatting is echter dat slechts twee van de drie succesfactoren onvoldoende zijn om er een echt succes van te maken. En laat het nu net de technieken, de vaardigheden, de kennis over en de tijd die men spendeert aan het “ondernemerschap” de aspecten zijn die het echte verschil zullen maken. 

Hard werken haalt het bijna nooit van slim werken. 
Chaos haalt het niet van efficiëntie. 
Onwetendheid haalt het niet van kennis. 

Dan blijft de vraag, wat heb je als ondernemer nodig om overtuigd te geraken? Is het nodig om tot de fase van no-way-back te gaan omdat trots je in de weg staat? Is falen een betere optie dan hulp inroepen? Zijn we te fier om toe te geven dat we niet alles alleen kunnen? Dat er geen schaamte is voor het gebruik maken van de kennis van anderen.  

Wat de baksteen voor de Belg is, is de trots voor de Belgische ondernemer. Iets dat we moeilijk opzij kunnen zetten. Iets dat blijft parten spelen.  

Eerder deze week sprak ik met een pas gestarte ondernemer. Het zal allemaal wel loslopen, zei hij, want hij heeft een fantastische boekhouder die alles voor hem doet. Hmmm, denk ik dan. Eén en drie zijn ingevuld en deel twee zal zichzelf wel oplossen?  

Ben ik dan te uitgesproken in deze? Voor heel wat ondernemers vermoedelijk wel.  

Om terug te komen op de case bovenaan,  de interne werking van de klant wordt intussen aangepakt. We hebben alles geanalyseerd, het werkproces uitgeschreven, geoptimaliseerd en bepaald hoe het pad vooruit eruit moet zien.  

Opdracht één is afleren. Eén van de moeilijkste dingen is het afleren van oude gewoontes waarvan je weet dat ze niet positief bijdragen, maar nu eenmaal vertrouwd aanvoelen. Loslaten is nodig om ruimte te maken voor nieuwe, verbeterde zaken. 

De nieuwe weg is ingeslagen, maar we zijn er nog niet. Het is niet erg om onderweg twijfels te hebben, te struikelen en heel wat beren op de weg te zien. Ik blijf aan de zijlijn meewandelen tot zolang nodig is om de brokken te lijmen en de beren aan de kant te duwen. 

Als de wil en de goesting naar verbetering er is, dan volgt de rest automatisch. Niet morgen, maar in korte tijd. 


Gelijk, maar zo verschillend

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Downsizen als opportuniteit

Het ongemak van geld

Digitaliseren van een klein bedrijf

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Want hoe begin je hieraan en waar kies je voor. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen. Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Het ondernemerschap is als een paar schoenen. Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Eén van de grote voordelen in mijn vakgebied is dat ik voortdurend in de interne keuken van bedrijven zit. Niet van aan de keukentafel, maar echt tot in de moeilijkst bereikbare kast of de onderste lade van de koelkast.

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

15 december 2019

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

18 november 2019

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

14 juli 2019

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

24 mei 2019

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

26 maart 2019

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

21 december 2018

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

20 juli 2018

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

14 juli 2018

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

29 juni 2018

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

7 juni 2018

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

15 juni 2018

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

31 mei 2018

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

24 mei 2018

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x