BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

Iedereen wil het beste

Overkomt het jou wel eens dat je naar een ander bedrijf kijkt en dat je aan alles kan voelen dat de sfeer in dat bedrijf iets is dat je voor jouw organisatie ook zou willen? Je kan er niet onmiddellijk de vinger op leggen; je kan het niet in woorden uitdrukken; je kan het ook niet ruiken, maar het is er wel.
Het is als het plaatje waarin alles klopt.

Het bedrijf waar iedereen met iedereen overeenkomt, waar werken één en al fun is, waar collega's voor elkaar in de bres springen, waar even hard gelachen als gewerkt wordt, waar iedereen met enthousiasme bijdraagt aan het hoger doel en waar je je bijna als vrienden onder collega's voelt. Het bestaat echt, maar ze zijn in de minderheid.

In werkelijkheid (en sta me toe dat ik het even uitvergroot) is samenwerken vaak trekken en sleuren, heb je als leidinggevende nogal eens de indruk dat je tegen de muren praat, weet je als werknemer dikwijls niet op welke manier je goed doet voor je leidinggevende, botst de ene afdeling met de andere, is conflict de teneur van elke dag, is er geen team maar een groep van individu's, kan de werkdag niet snel genoeg achter de rug zijn, is er weerstand op elk voorstel tot verandering en vraagt iedereen zich af of het dit nu is.

Geef toe, dat is vermoeiend.
Voor de ondernemer die zijn droom wil uitrollen.
Voor de manager die gesandwiched zit tussen de ondernemer en de werknemer.
Voor de medewerker die graag een job met betekenis heeft.

Dat terwijl het zoveel aangenamer werken zou kunnen zijn. Maar meer nog, het zou veel productiever zijn en meer bijdragen tot de doelstellingen waardoor iedereen persoonlijke voldoening kan ervaren.
Welke trede van de bedrijfsladder je ook vult, uiteindelijk is het voor iedereen rewarding wetende dat jouw rol even erg bijdraagt als de rol van gelijk welke collega op welke trede op die befaamde bedrijfsladder dan ook.


Wie zijn wij?

Een bedrijfscultuur is een samenvoegsel van een aantal factoren. De combo bedrijfsstructuur en managementstijl is daar één van. Maar nog belangrijker zijn de medewerkers als bepalende factor.

Om dat te duiden gooi ik het even over een andere boeg met een vraag: met hoeveel van de vrienden/kennissen die je had op je 20ste heb je vandaag nog een nauw contact? Kijk dan eens naar de mensen met wie het contact verwaterd is, wat hiervoor de redenen zijn? Waarin verschillen jullie vandaag van visie, van mening, van idee ten opzichte van zoveel jaren terug?
Doe dat ook even voor de mensen waarmee je nog steeds een warm contact hebt; waardoor komt dit? Of misschien heb je intussen een totaal nieuwe vriendenkring van mensen die je niet kende op je 20ste. Wat heb je gemeen met deze mensen? En waarom is het fijn vertoeven met deze mensen?

Dit gaat over normen en waarden, en hoe jouw normen en waarden in lijn liggen met de mensen waarmee je je goed kan vinden. Dat betekent niet dat je het over alles altijd eens bent, maar de grote lijnen van jullie waardenstructuur ligt dicht bij elkaar. Dat maakt een relatie makkelijk en moeiteloos. Het kost jou weinig effort om die band aan te houden en het is niet dat je veel contact moet hebben, maar wel dat je bij elk contact makkelijk de draad oppikt. Dat je weinig woorden nodig hebt om elkaar te begrijpen.

Als je met dezelfde blik en intentie naar je bedrijf en jouw medewerkers kijkt, in welke mate is er dan aansluiting op jouw normen en waarden. Wie draagt hetzelfde gedachtengoed uit als jij? En wie staat volledig haaks op jouw wereldbeeld?


Teambuilding = de oplossing?

Ik wil niet tegen de haren van alle eventbureaus in strijken, want dit is zeker geen pleidooi tegen teambuilding events. Maar laat ons eerlijk zijn, als de sfeer in het bedrijf en tussen collega's niet goed zit, dan gaat ze niet direct verbeteren door samen in bomen te klauteren. Dan gaat Jean, die al niet goed in de groep lag, heel waarschijnlijk in de plas belanden in plaats van dat hij door de groep over de plas getilt werd. En de collega's gaan er waarschijnlijk nog hartelijk om lachen ook.

Dus nee, teambuilding events dragen niet altijd rechtstreeks bij tot het verbeteren van de collegialiteit en werksfeer als die bij aanvang al behoorlijk scheef zat.

Heb je anderzijds een team van collega's die graag en fijn samenwerken, dan is een teambuilding event de kers op de taart van die samenwerking. Dus helemaal top!


Vroeg of laat

De werksfeer is mee bepalend voor personeelsverloop. Medewerkers die als mens niet matchen en aarden zullen vroeg of laat (moeten) vertrekken, hoe goed ze ook zijn in hun vak. Je zou kunnen stellen dat je dankbaar moet zijn voor de vertrekkers, want zij die even misnoegd zijn als de vertrekkers, maar toch blijven, kunnen de werkvloer verzieken. Daar zit je nu ook niet bepaald op te wachten, toch?

Het is dus zaak om nieuwe instroom goed te laten matchen.
Mijn tip:
Een makkelijke om mee aan de slag te gaan is om elke kandidaat te vragen naar 5 normen en waarden die voor hen belangrijk zijn. Vraag daarbij hoe hij/zij die waarden uitdraagt zodat jij een goed beeld van de mens achter de kandidaat krijgt.
Het ideale moment om die vraag te stellen, is bij ontvangst van hun kandidatuur. Dus lang voordat je nog maar overwogen hebt of de kandidatuur inhoudelijk beantwoordt aan de vacature. Geef hen het voordeel om het schriftelijk te doen zodat erover nagedacht kan worden.

Neem deze feedback mee als waardevolle informatie voor het verdere verloop van hun kandidatuur, want dit kan bepalen of jullie voor lange tijd door eenzelfde deur zullen kunnen.
En als je bij het lezen van iemands feedback een wrang gevoel hebt, zou het dan niet tegendraads zijn om dat gevoel te negeren?

Is dit tegelijk een garantie? Nee, uiteraard niet. Bekijk het als een filter met grote gaatjes waarmee je al één en ander kan voorkomen.


Verandering

Een bedrijfscultuur veranderen, gebeurt niet van vandaag op morgen. Het is geen knop die je op maandagochtend omdraait met de hoop dat iedereen zich onmiddellijk bij de nieuwe rij aansluit. Het is een proces dat een stuk trager gaat en je zou bijna kunnen stellen dat de snelheid ervan gepaard gaat met het aantal graden dat je jouw cultuurkoers wil wijzigen.

Verandering begint bij kennis over de huidige stand van zaken. Niet via natte vingerwerk, maar via het opmaken van je huidig cultuurprofiel. Dit resultaat geeft je inzicht en vormt je basis om verandering effectief te kunnen doorvoeren.

Het wijzigen van een bedrijfscultuur is niet onmogelijk, maar mogelijk wel één van de moeilijkste opdrachten.

BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL

Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.

Lees meer

LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ER WAS EENS ...

Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.

Lees meer

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.

Lees meer

DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

VERANDEREN KOST INZET

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

IK BEN STUDENT

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

DE IMPACT VAN GROEI

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT

Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.

Lees meer

HET ONGEMAK VAN GELD

En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.

Lees meer

ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.

Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Lees meer

KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER

Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x