De goeie flow

15 juni 2018

Wanneer heb jij voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of taken wel goed op elkaar afgestemd zijn en of alle medewerkers echt goed weten hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

Dat lijkt evident, maar is niet altijd zo. En als buitenstaander heb je daar vaak een betere kijk op dan wie anders intern.
Ik kan je hierover een mooie anecdote vertellen. Vorig jaar kwam een klant aankloppen en werd ons gevraagd om tijdelijk een zieke medewerker te vervangen. De persoon in kwestie moest een operatie ondergaan en zou een paar weken revalidatie hebben. Nu ja, dit type opdrachten doen we niet gauw, maar het was zomer en er was ruimte in onze portefeuille, dus we zijn erop in gegaan.

Het betroft een voltijdse administratieve functie en of we iemand voltijds ter beschikking konden stellen. Nee, helaas, zover reikte onze beschikbaarheid niet. Maar anderhalve dag per week moest wel lukken.

Na de overdracht door de zieke medewerker zijn we zelf aan de slag gegaan. Drie weken later bleek dat we onze anderhalve dag niet volledig ingevuld kregen met die taken. Dezelfde taken die in een voltijdse functie uitgevoerd werden.


Dat doet je toch even stilstaan, niet? Daar ga je je dan toch vragen bij stellen?
Los van het feit dat iedereen een eigen werktempo heeft, kan het toch niet zijn dat onze medewerker meer dan 3x sneller werkte dan de eigen medewerker? Hoe komt dit dan?

Is dat in jouw onderneming ook zo? Heeft iedereen een goed gevuld en realistisch takenpakket? Heb je al eens gecheckt of er anderzijds geen dubbel werk gedaan wordt, of in het andere geval, of er bepaalde hiaten in de flow zitten. 

Recent nog werd mij verteld door werknemers van twee verschillende bedrijven dat binnen het half uur na aanvang het werk voor de dag er al op zit, wat betekent dat ze zich voor de rest van de dag 'in stilte bezighouden'.
Schort er dan niet iets? Heb je dan teveel personeel, of loopt er ergens wat fout met de takenpakketten? Of ligt het aan de afstemming van eigen taken met deze van collega's?

Hoog tijd dus om het vergrootglas erbij te nemen en alle medewerkers te challengen. Ik ben ervan overtuigd dat mensen graag meewerken en -denken aan de optimatlisatie van hun eigen takenpakket.

Groetjes
Lily

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

15 december 2019

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

18 november 2019

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

14 juli 2019

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

24 mei 2019

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

26 maart 2019

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

21 december 2018

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

20 juli 2018

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

14 juli 2018

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

29 juni 2018

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

7 juni 2018

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

31 mei 2018

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

24 mei 2018

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x