ER WAS EENS ...

Wanneer je teveel in je onderneming zit en je je baseert op veronderstellingen en vermoedens, dan kan je bedrogen uitkomen. Het is een gegeven dat nog te vaak de realiteit is van de kleine ondernemer.



Dit is een verhaal dat zou kunnen beginnen met; er was eens… Want het is een anekdote van jaren geleden en misschien heb je het mij al wel eens horen vertellen.



Wanneer een gevoel een valse realiteit weergeeft.



Het was ergens eind november en dat is het moment dat menig boekhoudkantoor op het puntje van de stoel gaat zitten en met hun cliënteel in gesprek gaat over het jaareinde. Welke kosten worden er nog verwacht, welke omzetten zal je hier tegenover kunnen zetten en wat is het vooruitzicht op je resultaat voor dat jaar.

De boekhouder van mijn toenmalige klant was daar nog niet mee bezig en dat hield in dat Jan (niet zijn echte naam) zijn eigen gedachten begon te vormen over hoe zijn boekjaar geweest was. Hij keek er met grote tevredenheid op terug. Er was hard gewerkt, er waren mooie projecten geweest en het team was uitgebreid. Dat maakte dat Jan een positieve slotsom voor zichzelf maakte.

“Weet je”, zei hij tegen mij, “het is zelfs zo goed geweest dat ik nog een nieuwe camionette besteld heb, want anders moet ik te veel aan de belastingen geven.”

Ik werkte op dat moment al een paar maanden samen met Jan en deed de verwerking van zijn bedrijfsadministratie. Mijn mond viel letterlijk open toen hij zijn contentement uitte. Hoewel ik geen volledig beeld had van zijn bedrijfssituatie, was mijn gevoel minder positief gestemd want ik had wel zicht op wat er buiten ging en wat er binnenkwam. Maar zoals ik zei, ik miste mogelijk elementen om het complete plaatje te zien.

Bij aanvang van onze samenwerking had ik hem voorgesteld om een financieel overzicht te maken, maar dat hoefde niet. Gebarende naar zijn hoofd voegde hij eraan toe dat hij het allemaal wel opgeslagen had en wist hoe de vork aan de steel zat.

Half december belde Jan me geheel onverwacht en de toon was allesbehalve vrolijk. Hij voelde zich genoodzaakt om de samenwerking stop te zetten.

Hij had een gesprek met zijn accountant gehad en dat was als een koude douche binnengekomen.

De cijfers waren helemaal niet goed. Er was geen enkele reden tot euforie en de aankoop van de bestelwagen had hij nog net op tijd kunnen annuleren.

Om zijn bedrijf overeind te houden moest hij per onmiddellijk heel drastische beslissingen nemen en keuzes maken die tegen zijn natuur in gingen. Zijn verslagenheid was groot.




Dit verhaal is geen fictie. Het is echt gebeurd.



En het gebeurt vandaag nog altijd bij heel wat ondernemers.

Het gaat over het verschil tussen ‘denken’ dat je het weet en het ‘echt weten’ omdat je het meet.
Het gaat over het verschil tussen je laten leiden door je bedrijf of jij die je bedrijf beheert.
Het gaat over het verschil tussen de dingen aan het toeval overlaten of controle nemen.

Omdat bedrijfscijfers mij dermate boeien, krijg ik heel dikwijls verhalen via mijn entourage over collega-ondernemers wiens lippen ver onder de waterlijn staan. Vaak heel schrijnend.

En meestal denk ik ook tegelijk: waarom toch?
Waarom doe je dit jezelf aan?
Waarom laat je het zover komen?
Waarom ga je zelf niet op de rem staan?
Wat maakt dat je je laat meeslepen?
En waarom vind je het zo moeilijk om hulp in te roepen voor het kalf niet meer te redden valt!??

Ik zou er een stevig boek over kunnen schrijven, maar het zou er één zijn om met een doos zakdoeken naast je te lezen.

Geld uitgeven is een stuk makkelijker dan verdienen.

Zo kreeg een ondernemer het professioneel advies dat hij moest durven investeren. In zijn bedrijf, in zichzelf, in zijn toekomst. Dat zou de oplossing zijn alles.

De wereld zou dan zien dat hij bestaat en als vanzelf aan zijn deur komen aanschuiven. Het bedrijf bestaat vandaag niet meer.
Het putje was te diep geworden en helaas niet meer te vullen.




Een nieuw jaar. Nieuwe voornemens.



Verhalen als deze zijn zo triestig, maar maken mij vooral boos.
Laat het jou niet overkomen dat je op het punt komt van no return.

Een financieel gezond bedrijf draagt positief bij aan jouw gemoedsrust.
Betekent dit dat het allemaal vanzelf zal gaan? Nee, uiteraard niet.
Maar geld is wat jouw bedrijf doet draaien. Zonder geld blijft het niet overeind, hoe goed je ook bent in je vak.

Ja, maar….

Aha, de lijst van de terugkerende excuses!

Elk jaar opnieuw maak ik mijn eigen financieel plan. Het is de ruggengraat van mijn bedrijf en het vertrekpunt voor alles. Het geeft mij zicht op mijn toekomst en mijn realiteit. Het doet mij nadenken over wat ik wil doen, hoe ik het kan doen en ook wat ik zeker moét doen om het te doen slagen.

Het is mijn controletoren die ervoor zorgt dat mijn vlucht vlot vertrekt en zonder brokken weer landt op het einde van het jaar.

Januari is bijna achter de rug en de goedbedoelde en gekke voornemens zijn intussen van de baan. Dat geeft tijd en ruimte in je hoofd voor het echte werk.

Maak van 2024 het jaar waarin je het anders doet, waarin je controle neemt, waarin je meet en weet.
Het jaar waarin je geen enkele uitgave doet die niet voorzien was, waarin je sturing geeft aan wat er moet binnenkomen.

Het jaar waarin jij de financiële toevallen voorgoed bant uit je bedrijf.


ER WAS EENS ...

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

Lees meer

BRENG EENVOUD EN KLAARHEID IN JE ORGANISATIE

Chaos en onduidelijkheid jaagt mensen de kast op. Je bedrijf kan dit missen als kiespijn.

Lees meer

DURVEN DELEGEREN EN LOSLATEN. HET BEGINT BIJ JOU.

Als je zelf de belemmering in je bedrijf bent, dan beperk je anderen misschien in hun kunnen.

Lees meer

KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL

Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.

Lees meer

LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN

En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?

Lees meer

DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?

We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.

Lees meer

WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS

Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Lees meer

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.

Lees meer

DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

VERANDEREN KOST INZET

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

IK BEN STUDENT

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

DE IMPACT VAN GROEI

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT

Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.

Lees meer

HET ONGEMAK VAN GELD

En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.

Lees meer

ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.

Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Lees meer

KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER

Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x