phone +32 493 50 20 90

TIPS VOOR DE VAKMAN

Ga voor meer vertrouwen in jezelf zodat je je klanten kan bieden wat ze verwachten.

Terwijl mijn kapster druk doende was met mijn haar, ging het gesprek over verbouwingen. Het is een terugkerend onderwerp, want zowel zij als wij zitten er middenin.

Hun dak ligt al 7 maanden open. Stellingen werden in die periode opgebouwd, afgebroken en enkele dagen later weer opgebouwd. De dakwerker is er soms wel, maar meestal niet. Eigenlijk weten ze nooit wanneer hij opdaagt.

Maar het strafste van het verhaal was de prijs.

Ze hadden zich laten overhalen om het dak vroegtijdig te vervangen omdat de offerte zo gunstig was. ‘Er is geen reden om te wachten’, had de dakwerker gezegd, ‘voor 16.000€ maak ik het in orde.’ Een no-brainer.

Vreemd genoeg veranderde de prijs meteen na de opstart. Het zou 32.000€ kosten. Het dubbele. Verbazing alom.

Een goed gesprek later zakte het bedrag naar 28.000€ om daarna opnieuw te stijgen.

Intussen maakt deze vakman geen goede beurt, want er is geen commitment, geen consistentie in de prestaties, en hij is nonchalant in zijn berekeningen. Het vertrouwen is compleet zoek. Dadelijk is het winter en daar hoeft geen tekening bij.

Dit is helaas niet het enige verhaal van die strekking. Ik hoor er veel en kan er uit eigen ervaring ook opsommen. Ik had ook al vakmannen als klant. Daardoor weet ik hoe ze te werk gaan en wat bij hen vaak nog ontbreekt en dus voor problemen zorgt.


Hier dus geen tips van de vakman, maar tips voor de vakman.

1. Zorg voor voldoende kennis en blijf je bijscholen

Ondernemen is een kwestie van veel bordjes in de lucht houden. Veel balletjes die je moet doen rollen. Dat vraagt niet enkel om brede kennis, maar ook veel kennis. De vaardigheden waar je al goed in bent, moet je aanvullen met wat je nog niet meester bent. Hoe meer parate kennis je kan opbouwen, hoe makkelijker ondernemen wordt.


2. Maak werk van een duidelijke structuur

Ongeordend en ongestructureerd werken kost tonnen energie en geld. Bijgevolg ben je snel geneigd om zaken aan de kant te schuiven. Je weet niet waar dingen liggen. Je weet niet hoe je aan iets moet beginnen. Je hebt geen systeem of methodiek. Stuk voor stuk situaties die je weerhouden om vooruit te gaan. Structuur brengt orde en rust. In je organisatie en in je hoofd.

Zorg dus voor een duidelijke fysieke, mentale of organisatorische structuur in je bedrijf.


3. Besteed de vrijgekomen tijd zinvol

Iedereen heeft tijd te kort, maar een ondernemer die ronddraait als een kip zonder kop, zal nooit ruimte vinden om tijd te creëren. Door te investeren in kennis en structuur zal er tijd vrijkomen. Denk goed na hoe je deze wil besteden. Aan klanten, medewerkers, leveranciers of je bedrijf? Vergeet ook vooral jezelf niet hierbij.


Ontspannen ondernemen is geen utopie, maar komt niet vanzelf.

Dat vraagt om effort, tijd en commitment.

Ga je met de bovenstaande tips aan de slag dan wordt het misschien iets drukker. Daarna komt de rust, daar mag je op vertrouwen

Heb jij daar hulp bij nodig? Bel Tilly



keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x