MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN
Nadia werkt al een paar maanden in een restaurantkeuken waar ze met haar functie een kleine schakel is binnen haar afdeling. Ze is aangeworven om muntblaadjes, peterselie, basilicum, marjolein, en tal van andere kruiden van de takjes te plukken. Van woensdag tot en met zondag, 8 uren per dag.
Het leek haar een boeiende taak, want men had haar bij de sollicitatie verteld hoe belangrijk dit was en hoe accuraat en nauwgezet de job moest uitgevoerd worden. Iets dat helemaal op het lijf van Nadia geschreven was, want details ontgingen haar niet en nauwgezet werken was helemaal haar ding.
Haar persoonlijke motivatie om vandaag minstens evenveel, maar mogelijk net iets meer dan gisteren af te werken, is wat haar 's ochtends vrolijk uit bed deed stappen.
Maar plots is de siroop op!
Nadia ziet het niet meer, is uitgeblust en stelt zich vaak vragen bij haar taak.
De waarom ontgaat haar volledig.
Elke dag worden de geplukte kruiden opgehaald om 's anderendaags helemaal van nul te herbeginnen alsof gisteren niet bestaan heeft.
Uiteraard is dit een metafoor, maar de realiteit ervan is in veel organisaties terug te vinden.
FOCUS OP TAKEN
De meeste kleine bedrijven worden georganiseerd vanuit taken. Dat begint bij de ondernemer zelf die zichzelf multi-inzetbaar moet maken. Het bedrijf groeit, er worden medewerkers aan boord gehesen en er komt een herverdeling van taken.
Er is nog meer groei en er komt wat structuur in de organisatie. Hoe groter de organisatie wordt, hoe meer versnippering er in de takenpakketten van de teamleden sluipt. Je kan het benaderen als expertises, maar je kan het evenzeer beschouwen als verengen van een takenpakket.
Iets wat fijn bevonden wordt door de ene persoon en beklemmend door de andere.
Deze aanpak werkt totdat er sleur in de routine komt.
Mensen ondergaan een persoonlijk proces van leren naar begrijpen naar goed uitvoeren naar specialiseren tot expertise.
En dan is er plots routine.
Dag in dag uit hetzelfde.
Geen verrassingen meer want alle scenario's zijn intussen bekend en gekend.
Goed voor de ene, saai voor de andere.
Is dit een beetje herkenbaar in je eigen organisatie?
Dat is niet abnormaal, tenzij...
Tenzij jij, als ondernemer, iedereen meeneemt in jouw verhaal, jouw plan, jouw streefdoel en je bedrijf daarmee naar een hoger niveau tilt.
Als jij elke medewerker, in elke laag van de ondernemer deel laat worden van het grote plaatje, dan komen medewerkers niet langer een job doen, maar komen ze bijdragen aan het groter geheel.
Een geheel waar de organisatie, maar ook elke medewerker beter van wordt.
Waar op het einde van het feest iedereen met ballonnen naar huis gaat.
Mocht Nadia weten dat de muntblaadjes een onderdeel vormen van een saus bij heel exquis gerecht waarvoor elke dag 10-tallen mensen uitzonderlijk hiervoor naar het restaurant komen omdat de ondernemer beslist heeft dat hij 10% van de opbrengst van dit gerecht schenkt aan een goed doel ten behoeve van minderbedeelden, dan wordt de context van de muntblaadjes plots totaal anders.
Als Nadia zou weten dat zij letterlijk bijdraagt aan dat goed doel, krijgt de job dan plots geen andere intentie?
Is de bijdrage van Nadia dan ineens niet veel groter dan wat het aanvankelijk leek te zijn?
Zou je dan niet denken dat Nadia nog nauwgezetter ervoor zorgt dat er geen enkel fout muntblaadje door de mazen van het net glipt?
Dat is wat medewerkers nodig hebben: het groter plaatje kennen en er op hun beurt deel mogen van uitmaken.
Want jouw bedrijf heeft het nodig dat mensen zich enthousiast en gedreven willen inzetten voor langere termijn.
HOE DAN WEL?
Een bedrijf is een samenspel van grote en kleine tandwieltjes.
Eén van die grote tandwielen zijn de bedrijfsdoelstellingen.
Maar eerlijk is eerlijk; het is tegelijk één van de meest ontbrekende tandwielen in het bedrijf.
Ik moet jou niet vertellen dat het ontbreken van een grote schakel een kink in de kabel vormt.
Dat je onderneming daardoor niet vlot kan draaien; dat had jij zelf ook wel kunnen bedenken.
Aan de slag dan maar!
Begin met de langetermijn: wat wil je met je bedrijf bereiken en hoe haakt dit in op jouw bedrijfsvisie?
Ga van daaruit kijken wat je dan dit jaar te realiseren hebt.
Doe het niet alleen. Laat iedereen in de organisatie hieraan deelnemen.
Hulp nodig om dit op te zetten? Ik ben er voor je!
MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG
Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.
KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL
Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.
LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN
En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?
DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?
We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.
WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS
Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.
ER WAS EENS ...
Hoe een veronderstelling kan afwijken van de realiteit en je misschien de shock niet te boven komt.
ZIEN EN GEZIEN WORDEN
Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.
DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT
Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.
GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST
Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.
WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING
Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.
VERANDEREN KOST INZET
Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.
INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?
Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.
ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!
Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?
BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF
Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.
IK BEN STUDENT
Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.
MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST
Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.
3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS
Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.
DE IMPACT VAN GROEI
Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.
GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND
Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.
DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT
Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.
HET ONGEMAK VAN GELD
En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.
ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN
Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.
HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.
Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.
KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER
Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?
Digitaliseren? Hoe dan!
Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.
Welkom in mijn administratief Walhalla
Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!
Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?
Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?
Daar doe je het toch voor!
Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.
Als administratie een berg is
Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.
Administratie door de ogen van een ondernemer
Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.
Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?
Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.
Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?
Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?
Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel
Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?
Hallinto goes solo
Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.
15 december 2019
Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk
Ik ben een industriële vaatwasser
Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?
18 november 2019
Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?
We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.
14 juli 2019
Ontroerd door een tevreden klant
Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.
24 mei 2019
HallintoAcademy On Tour in Kampenhout
en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.
Waarom omzet niet altijd belangrijk is
Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?
26 maart 2019
Hoe was 2018 voor jou?
Hoe was 2018 voor jou?
21 december 2018
Geef de boekhouder wat rust
Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.
20 juli 2018
Administratie? Het blijft een karwei...
Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?
14 juli 2018
Yeah!!!! Ik mag btw betalen
Verrast door de btw-afrekening?
29 juni 2018
Facturen kwijt?
Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.
7 juni 2018
De goeie flow
Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?
15 juni 2018
Factuur on hold, betaling on hold?
Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?
31 mei 2018
Hallo, mijn naam is Lily
Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.
24 mei 2018