Medewerkers kunnen meer dan muntblaadjes plukken

Nadia werkt al een paar maanden in een restaurantkeuken waar ze met haar functie een kleine schakel is binnen haar afdeling. Ze is aangeworven om muntblaadjes, peterselie, basilicum, marjolein, en tal van andere kruiden van de takjes te plukken. Van woensdag tot en met zondag, 8 uren per dag.

Het leek haar een boeiende taak, want men had haar bij de sollicitatie verteld hoe belangrijk dit was en hoe accuraat en nauwgezet de job moest uitgevoerd worden. Iets dat helemaal op het lijf van Nadia geschreven was, want details ontgingen haar niet en nauwgezet werken was helemaal haar ding. 

Haar persoonlijke motivatie om vandaag minstens evenveel, maar mogelijk net iets meer dan gisteren af te werken, is wat haar 's ochtends vrolijk uit bed deed stappen.

Maar plots is de siroop op!
Nadia ziet het niet meer, is uitgeblust en stelt zich vaak vragen bij haar taak.
De waarom ontgaat haar volledig.
Elke dag worden de geplukte kruiden opgehaald om 's anderendaags helemaal van nul te herbeginnen alsof gisteren niet bestaan heeft.

Uiteraard is dit een metafoor, maar de realiteit ervan is in veel organisaties terug te vinden.


FOCUS OP TAKEN

De meeste kleine bedrijven worden georganiseerd vanuit taken. Dat begint bij de ondernemer zelf die zichzelf multi-inzetbaar moet maken. Het bedrijf groeit, er worden medewerkers aan boord gehesen en er komt een herverdeling van taken.

Er is nog meer groei en er komt wat structuur in de organisatie. Hoe groter de organisatie wordt, hoe meer versnippering er in de takenpakketten van de teamleden sluipt. Je kan het benaderen als expertises, maar je kan het evenzeer beschouwen als verengen van een takenpakket.
Iets wat fijn bevonden wordt door de ene persoon en beklemmend door de andere.

Deze aanpak werkt totdat er sleur in de routine komt.
Mensen ondergaan een persoonlijk proces van leren naar begrijpen naar goed uitvoeren naar specialiseren tot expertise.
En dan is er plots routine.
Dag in dag uit hetzelfde.
Geen verrassingen meer want alle scenario's zijn intussen bekend en gekend.
Goed voor de ene, saai voor de andere.

Is dit een beetje herkenbaar in je eigen organisatie?

Dat is niet abnormaal, tenzij...
Tenzij jij, als ondernemer, iedereen meeneemt in jouw verhaal, jouw plan, jouw streefdoel en je bedrijf daarmee naar een hoger niveau tilt.

Als jij elke medewerker, in elke laag van de ondernemer deel laat worden van het grote plaatje, dan komen medewerkers niet langer een job doen, maar komen ze bijdragen aan het groter geheel.
Een geheel waar de organisatie, maar ook elke medewerker beter van wordt.
Waar op het einde van het feest iedereen met ballonnen naar huis gaat.

Mocht Nadia weten dat de muntblaadjes een onderdeel vormen van een saus bij heel exquis gerecht waarvoor elke dag 10-tallen mensen uitzonderlijk hiervoor naar het restaurant komen omdat de ondernemer beslist heeft dat hij 10% van de opbrengst van dit gerecht schenkt aan een goed doel ten behoeve van minderbedeelden, dan wordt de context van de muntblaadjes plots totaal anders.

Als Nadia zou weten dat zij letterlijk bijdraagt aan dat goed doel, krijgt de job dan plots geen andere intentie?
Is de bijdrage van Nadia dan ineens niet veel groter dan wat het aanvankelijk leek te zijn?
Zou je dan niet denken dat Nadia nog nauwgezetter ervoor zorgt dat er geen enkel fout muntblaadje door de mazen van het net glipt?

Dat is wat medewerkers nodig hebben: het groter plaatje kennen en er op hun beurt deel mogen van uitmaken.
Want jouw bedrijf heeft het nodig dat mensen zich enthousiast en gedreven willen inzetten voor langere termijn.


HOE DAN WEL?

Een bedrijf is een samenspel van grote en kleine tandwieltjes.

Eén van die grote tandwielen zijn de bedrijfsdoelstellingen.
Maar eerlijk is eerlijk; het is tegelijk één van de meest ontbrekende tandwielen in het bedrijf.
Ik moet jou niet vertellen dat het ontbreken van een grote schakel een kink in de kabel vormt.

Dat je onderneming daardoor niet vlot kan draaien; dat had jij zelf ook wel kunnen bedenken.

Aan de slag dan maar!
Begin met de langetermijn: wat wil je met je bedrijf bereiken en hoe haakt dit in op jouw bedrijfsvisie?
Ga van daaruit kijken wat je dan dit jaar te realiseren hebt.
Doe het niet alleen. Laat iedereen in de organisatie hieraan deelnemen.


Hulp nodig om dit op te zetten? Ik ben er voor je!



Medewerkers kunnen meer dan muntblaadjes plukken

Durf te zeggen wat er niet loopt

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

Geen zomer zonder schatkist

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

We staan allemaal wel eens in de weg van onze onderneming

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

Veranderen kost inzet

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

Innovatie: een modewoord of niet?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

Advies of geen advies, that's the question!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

Bedrijfscultuur als motor van je bedrijf

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

Ik ben student

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

Mismanagement heeft mij heel wat gekost

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 tips voor startende ondernemers

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

De impact van groei

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

Gelijk, maar zo verschillend

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

Downsizen als opportuniteit

Lees meer

Het ongemak van geld

Lees meer

Digitaliseren van een klein bedrijf

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Want hoe begin je hieraan en waar kies je voor. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen. Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

Het ondernemerschap is als een paar schoenen. Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Eén van de grote voordelen in mijn vakgebied is dat ik voortdurend in de interne keuken van bedrijven zit. Niet van aan de keukentafel, maar echt tot in de moeilijkst bereikbare kast of de onderste lade van de koelkast.

Lees meer

Komt een man bij de dokter

Te vaak worden pleisters geplakt op wonden die te ver zijn, terwijl de oplossing meestal bij de oorzaak te vinden is. Waarom blijft het dan toch zo moeilijk om eerder voor de juiste dan wel de makkelijke aanpak te kiezen.

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?

26 maart 2019

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x