MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN

Nadia werkt al een paar maanden in een restaurantkeuken waar ze met haar functie een kleine schakel is binnen haar afdeling. Ze is aangeworven om muntblaadjes, peterselie, basilicum, marjolein, en tal van andere kruiden van de takjes te plukken. Van woensdag tot en met zondag, 8 uren per dag.

Het leek haar een boeiende taak, want men had haar bij de sollicitatie verteld hoe belangrijk dit was en hoe accuraat en nauwgezet de job moest uitgevoerd worden. Iets dat helemaal op het lijf van Nadia geschreven was, want details ontgingen haar niet en nauwgezet werken was helemaal haar ding. 

Haar persoonlijke motivatie om vandaag minstens evenveel, maar mogelijk net iets meer dan gisteren af te werken, is wat haar 's ochtends vrolijk uit bed deed stappen.

Maar plots is de siroop op!
Nadia ziet het niet meer, is uitgeblust en stelt zich vaak vragen bij haar taak.
De waarom ontgaat haar volledig.
Elke dag worden de geplukte kruiden opgehaald om 's anderendaags helemaal van nul te herbeginnen alsof gisteren niet bestaan heeft.

Uiteraard is dit een metafoor, maar de realiteit ervan is in veel organisaties terug te vinden.


FOCUS OP TAKEN

De meeste kleine bedrijven worden georganiseerd vanuit taken. Dat begint bij de ondernemer zelf die zichzelf multi-inzetbaar moet maken. Het bedrijf groeit, er worden medewerkers aan boord gehesen en er komt een herverdeling van taken.

Er is nog meer groei en er komt wat structuur in de organisatie. Hoe groter de organisatie wordt, hoe meer versnippering er in de takenpakketten van de teamleden sluipt. Je kan het benaderen als expertises, maar je kan het evenzeer beschouwen als verengen van een takenpakket.
Iets wat fijn bevonden wordt door de ene persoon en beklemmend door de andere.

Deze aanpak werkt totdat er sleur in de routine komt.
Mensen ondergaan een persoonlijk proces van leren naar begrijpen naar goed uitvoeren naar specialiseren tot expertise.
En dan is er plots routine.
Dag in dag uit hetzelfde.
Geen verrassingen meer want alle scenario's zijn intussen bekend en gekend.
Goed voor de ene, saai voor de andere.

Is dit een beetje herkenbaar in je eigen organisatie?

Dat is niet abnormaal, tenzij...
Tenzij jij, als ondernemer, iedereen meeneemt in jouw verhaal, jouw plan, jouw streefdoel en je bedrijf daarmee naar een hoger niveau tilt.

Als jij elke medewerker, in elke laag van de ondernemer deel laat worden van het grote plaatje, dan komen medewerkers niet langer een job doen, maar komen ze bijdragen aan het groter geheel.
Een geheel waar de organisatie, maar ook elke medewerker beter van wordt.
Waar op het einde van het feest iedereen met ballonnen naar huis gaat.

Mocht Nadia weten dat de muntblaadjes een onderdeel vormen van een saus bij heel exquis gerecht waarvoor elke dag 10-tallen mensen uitzonderlijk hiervoor naar het restaurant komen omdat de ondernemer beslist heeft dat hij 10% van de opbrengst van dit gerecht schenkt aan een goed doel ten behoeve van minderbedeelden, dan wordt de context van de muntblaadjes plots totaal anders.

Als Nadia zou weten dat zij letterlijk bijdraagt aan dat goed doel, krijgt de job dan plots geen andere intentie?
Is de bijdrage van Nadia dan ineens niet veel groter dan wat het aanvankelijk leek te zijn?
Zou je dan niet denken dat Nadia nog nauwgezetter ervoor zorgt dat er geen enkel fout muntblaadje door de mazen van het net glipt?

Dat is wat medewerkers nodig hebben: het groter plaatje kennen en er op hun beurt deel mogen van uitmaken.
Want jouw bedrijf heeft het nodig dat mensen zich enthousiast en gedreven willen inzetten voor langere termijn.


HOE DAN WEL?

Een bedrijf is een samenspel van grote en kleine tandwieltjes.

Eén van die grote tandwielen zijn de bedrijfsdoelstellingen.
Maar eerlijk is eerlijk; het is tegelijk één van de meest ontbrekende tandwielen in het bedrijf.
Ik moet jou niet vertellen dat het ontbreken van een grote schakel een kink in de kabel vormt.

Dat je onderneming daardoor niet vlot kan draaien; dat had jij zelf ook wel kunnen bedenken.

Aan de slag dan maar!
Begin met de langetermijn: wat wil je met je bedrijf bereiken en hoe haakt dit in op jouw bedrijfsvisie?
Ga van daaruit kijken wat je dan dit jaar te realiseren hebt.
Doe het niet alleen. Laat iedereen in de organisatie hieraan deelnemen.


Hulp nodig om dit op te zetten? Ik ben er voor je!



MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x