3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Na 15 jaar mag ik mezelf een ondernemer met ervaring noemen. Ik mocht heel wat beleven in mijn eigen bedrijf en heb in de afgelopen jaren tal van ondernemers mogen ondersteunen in de optimalisatie van hun bedrijf.

Als jij overweegt om ondernemer te worden of vandaag startende bent, dan komt het goede advies vanuit alle hoeken aangewaaid. Hieronder deel ik graag 3 tips uit mijn ervaring en professionele leefwereld:


TIP 1 - kijk naar jezelf en wees authentiek

Vanuit de marketing wordt ons aangeleerd dat we de markt moeten verkennen. Over de schouder bij concurrentie meekijken, hoort daar ook bij. Het kan zeker nooit kwaad om eens rond te kijken naar wat de andere doet en hoe hij dat doet, maar niets zegt dat je dit letterlijk moet kopiëren.
De werkwijze van de andere kan ver af liggen van jouw natuur. De manier hoe een collega zijn bedrijf in de wereld zet, kan mijlenver afwijken van de manier hoe jij het ziet. En dit betekent niet dat het ene beter of slechter is dan het andere.

Anderzijds is het ook het niet zo dat een kopie van iets per definitie fout is. In de muziek gebeurt het voortdurend dat een cover beter scoort dan het origineel. Maar vaak komt dit omdat het nieuwe nummer niet meer lijkt op het origineel; het is pittiger, ingetogener, uitbundiger, swingender, ... Kortom, er is een andere versie van gemaakt. Er is een versie van gemaakt die meer aansluit bij de performer en daardoor overkomt alsof het altijd al zo had moeten zijn.

Blijf bij jezelf en wees authentiek in wat jij in de wereld wil zetten. Of het een totaal nieuw idee is of een verbeterde versie van iets dat al bestaat; maak het je eigen en claim jouw versie ervan.
Kijk dus in eerste instantie naar jezelf en wat voor jou goed aanvoelt, maar doe het op de meest professionele manier die je je eigen kan maken.


TIP 2 - ga onderbouwd te werk

Wanneer je een bedrijf opstart, dan gebeurt dit vanuit de activiteit. Je hebt een dienst die je wil leveren, je beoefent een vak, je verkoopt goederen, je bent installateur, ... Dit is je kennis en je vaardigheid waarmee je je brood wil verdienen.

Een startende ondernemer is als een bruisbal. Je ziet de stoom bijna uit de oren komen omdat hij overloopt van goesting om te knallen met zijn nieuw bedrijf en geen rem heeft op wat hij wil gaan doen. En da's goed. Dat is de motor van de eerste maanden.

Maar als die motor niet op tijd en stond bijgevuld wordt met brandstof, dan gaan hij sputteren. En je zal merken dat de oude brandstof niet langer voldoende is om je motor vlot te laten draaien. Je bent geëvolueerd en staat al een eind op je ondernemerspad. Dus om het goed te doen, heb je voortaan verrijkte brandstof nodig.
Dat is niet de brandstof uit de beginperiode, maar nieuwe brandstof die je verrijkt hebt met ondernemersvaardigheden zodat jouw bedrijf niet langer op toeval draait, maar op een stevig fundament staat.

Je komt terecht in de fase waarin het belangrijk wordt dat je "aan" je bedrijf gaat werken en niet enkel "in" je bedrijf. En dat is niet vanzelfsprekend als het voor jou niet duidelijk is wat hier dan mee bedoeld wordt. Wat er van jou verwacht wordt? Hoe je dit moet aanpakken? Wat je dan moet aanpakken! 


TIP 3 - maak een plan

Rome is niet op één dag gebouwd. Het is een oude zegswijze die ik in mijn jeugd vaker hoorde en aangeeft dat je geduld moet hebben.
Dat niet alles "nu" en "onmiddellijk" kan. Dat je jezelf wat tijd moet gunnen. Maar dat je ook een plan moet hebben zodat je weet wanneer je waar wil staan.

Aan je bedrijf werken is een voortdurend gegeven. Het is een interne taak die je op die manier in je agenda inplant. Twee blokken van een halve per maand is geen overdaad.

Kies je momenten zorgvuldig en in functie van je activiteit.
Woensdagochtend is mijn beste moment. Dan zijn we weg van het begin van de week waarin het nogal hectisch durft te zijn en het ligt ook niet in het vaarwater van het einde van de week dat zich durft kenmerken als het afwerken van losse eindjes.
Want als het gekozen moment mij geen gemoedsrust geeft, dan bestaat de kans dat ik snel uit mijn agenda verwijder en mis ik mijn opportuniteit om mijn bedrijf te verbeteren en voor te bereiden voor de toekomst.


WAT EXTRA

Wie mij kent, weet dat ik in een periode van zes jaar drie keer een voet/enkel gebroken heb. Mijn dokter was daar niet zo blij mee en gaf me het advies om "iets" aan mijn voeten te doen.
"Want", zei ze, "zolang je voeten niet stabiel staan, zal alles wat erboven staat wankel blijven en moet je continue heel erg compenseren om niet te vallen." (de oorzaak is intussen aangepakt )

Een andere anekdote betreft onze woning die dateert van begin 1900. Bij de verbouwing ervan hebben we geconstateerd dat er letterlijk geen fundering onder onze muren zat. We hebben het volledige huis meter per meter moeten ondergraven om er nieuwe fundering onder te gieten. Dat was een vrij intensief en tijdsrovend werk.

Dit zijn twee metaforen die je kan toepassen op een onderneming, maar een realiteit uit mijn leefwereld. Wat ik hieruit wil meegeven is dat het niet onmogelijk is om achteraf basiselementen voor je onderneming op orde te maken. Vaak gebeurt het als je al te lang het gevoel hebt dat je veel moet compenseren en het zich maar niet oplost. Weet ook dat het nooit te laat is om alsnog een bredere sokkel te gieten.


Wil je daar graag even over sparren, boek dan zeker een momentje in mijn agenda via de knop op de home page.


MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x