Waarom omzet niet altijd belangrijk is
26 maart 2019
Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?
You must be kidding, right? Het lijkt een beetje tegenstrijdig, want zonder omzet geen business. Juist, toch? En toch is is dat niet onze allerbelangrijkste focus als deze op niets of weinig gebaseerd is.
Omzet hoort een logisch gevolg te zijn op een aantal zaken die je eerst onder controle moet krijgen, want stel, een maandelijkse omzet van 10.000 euro kan weinig lijken, en toch stukken beter zijn dan een omzet van 100.000 euro.
En meer nog, het is best mogelijk dat je je de naad uit het lijf gewerkt hebt voor die hoge omzet terwijl jouw collega-ondernemer een relax professioneel leven leidt en weinig stress ondervindt bij een omzet van 10K.
Uit de realiteit
Een tijd geleden vertelde een ondernemer mij dat ze zich voorgenomen had om dit jaar 10.000 euro meer omzet te genereren dan vorig jaar. Dat leek een heel haalbare kaart, alleen, het was nergens op gebaseerd. Na wat intern onderzoek bleek dat het huidige team er geen extra werk meer kon bijnemen waardoor ze moest uitkijken naar een nieuwe medewerker.
Maar die nieuwe medewerker zou ze nooit kunnen betalen met die extra 10.000 euro omzet.
Wat aanvankelijk een goed plan was, werd plots een onmogelijke zaak.
Waar slaan we de bal dan mis?
Als we ons enkel toeleggen op de omzet die we graag willen realiseren, dan wil het wel eens zijn dat we de mogelijkheden overschatten of zelfs onderschatten. Het is een droombeeld dat we ons voor ogen houden en dat heel fijn lijkt om op het einde van het boekjaar te kunnen neerpennen.
“I did it: € 500.000”
Geloof me vrij, mijn eigen boekjaar met een omzet van € 315.000 was veel beter dan datgene met een omzet van € 450.000. Het klinkt raar, maar het is waar! Maar gelukkig wist ik wat de oorzaak was en werden er doelbewuste keuzes gemaakt.
Waar ligt het dan aan? Wat vergeten we?
Onze kosten! En misschien niet zozeer de kosten op zich, maar de manier hoe we hiermee om springen en het feit dat deze amper of nooit in kaart gebracht worden, laat staan gemonitored worden. Niet echt weten wat er maandelijks door je vingers glipt, is een beetje als de kop in het zand steken. Wat euro’s hier, een uitgave daar, een onverwachte aankoop omdat er een promo is, een onvoorspelde uitgave omdat iemand je auto in de prak reed,.... Het loopt allemaal veel sneller op dan we beseffen.
Alsof dit nog niet genoeg is, laten we onze kop in het zand steken wat onze boekhouder betreft. De grote muur waar een ondernemer zich wel eens achter verstopt als hij het antwoord over zijn eigen cijfers niet kent.
“Ja, maar, de boekhouder weet dat” of “Ja, maar, daarvoor moet je bij de boekhouder zijn.”
We verschuilen ons vaak achter een gemakkelijk antwoord, maar het biedt niet de juiste oplossing.
Een bedrijf is geen breiclub!
Ik zeg het wel eens vaker en er wordt al eens mee gelachen, maar als het fout gaat in je business, dan wordt dit bloedserieus.
Zorg dus voor jezelf en je organisatie. Weet wat er op je afkomt. Weet waar je naartoe moet werken. Weet wanneer je de knip op de beurs moet houden. Know your numbers!
En zorg er vooral dat je een systeem hebt om je cijfers onder controle te houden, wekelijks te monitoren en waar mogelijk bij te sturen.
Want vanaf dat moment word je omzet wel belangrijk.
Veel succes!