Waarom omzet niet altijd belangrijk is

26 maart 2019

You must be kidding, right? Het lijkt een beetje tegenstrijdig, want zonder omzet geen business. Juist, toch? En toch is is dat niet onze allerbelangrijkste focus als deze op niets of weinig gebaseerd is.

Omzet hoort een logisch gevolg te zijn op een aantal zaken die je eerst onder controle moet krijgen, want stel, een maandelijkse omzet van 10.000 euro kan weinig lijken, en toch stukken beter zijn dan een omzet van 100.000 euro.

En meer nog, het is best mogelijk dat je je de naad uit het lijf gewerkt hebt voor die hoge omzet terwijl jouw collega-ondernemer een relax professioneel leven leidt en weinig stress ondervindt bij een omzet van 10K.

Uit de realiteit

Een tijd geleden vertelde een ondernemer mij dat ze zich voorgenomen had om dit jaar 10.000 euro meer omzet te genereren dan vorig jaar. Dat leek een heel haalbare kaart, alleen, het was nergens op gebaseerd. Na wat intern onderzoek bleek dat het huidige team er geen extra werk meer kon bijnemen waardoor ze moest uitkijken naar een nieuwe medewerker.
Maar die nieuwe medewerker zou ze nooit kunnen betalen met die extra 10.000 euro omzet.

Wat aanvankelijk een goed plan was, werd plots een onmogelijke zaak.

Waar slaan we de bal dan mis?

Als we ons enkel toeleggen op de omzet die we graag willen realiseren, dan wil het wel eens zijn dat we de mogelijkheden overschatten of zelfs onderschatten. Het is een droombeeld dat we ons voor ogen houden en dat heel fijn lijkt om op het einde van het boekjaar te kunnen neerpennen.
“I did it: € 500.000”

Geloof me vrij, mijn eigen boekjaar met een omzet van € 315.000 was veel beter dan datgene met een omzet van € 450.000. Het klinkt raar, maar het is waar!  Maar gelukkig wist ik wat de oorzaak was en werden er doelbewuste keuzes gemaakt.

Waar ligt het dan aan? Wat vergeten we?


Onze kosten! En misschien niet zozeer de kosten op zich, maar de manier hoe we hiermee om springen en het feit dat deze amper of nooit in kaart gebracht worden, laat staan gemonitored worden. Niet echt weten  wat er maandelijks door je vingers glipt, is een beetje als de kop in het zand steken. Wat euro’s hier, een uitgave daar, een onverwachte aankoop omdat er een promo is, een onvoorspelde uitgave omdat iemand je auto in de prak reed,.... Het loopt allemaal veel sneller op dan we beseffen.

Alsof dit nog niet genoeg is, laten we onze kop in het zand steken wat onze boekhouder betreft. De grote muur waar een ondernemer zich wel eens achter verstopt als hij het antwoord over zijn eigen cijfers niet kent.
“Ja, maar, de boekhouder weet dat” of “Ja, maar, daarvoor moet je bij de boekhouder zijn.”
We verschuilen ons vaak achter een gemakkelijk antwoord, maar het biedt niet de juiste oplossing.

Een bedrijf is geen breiclub!

Ik zeg het wel eens vaker en er wordt al eens mee gelachen, maar als het fout gaat in je business, dan wordt dit bloedserieus.

Zorg dus voor jezelf en je organisatie. Weet wat er op je afkomt. Weet waar je naartoe moet werken. Weet wanneer je de knip op de beurs moet houden. Know your numbers!

En zorg er vooral dat je een systeem hebt om je cijfers onder controle te houden, wekelijks te monitoren en waar mogelijk bij te sturen.

Want vanaf dat moment word je omzet wel belangrijk.
Veel succes!

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

15 december 2019

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

18 november 2019

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

14 juli 2019

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

24 mei 2019

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

21 december 2018

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

20 juli 2018

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

14 juli 2018

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

29 juni 2018

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

7 juni 2018

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

15 juni 2018

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

31 mei 2018

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

24 mei 2018

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x