26 maart 2019

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

You must be kidding, right? Het lijkt een beetje tegenstrijdig, want zonder omzet geen business. Juist, toch? En toch is is dat niet onze allerbelangrijkste focus als deze op niets of weinig gebaseerd is.

Omzet hoort een logisch gevolg te zijn op een aantal zaken die je eerst onder controle moet krijgen, want stel, een maandelijkse omzet van 10.000 euro kan weinig lijken, en toch stukken beter zijn dan een omzet van 100.000 euro.

En meer nog, het is best mogelijk dat je je de naad uit het lijf gewerkt hebt voor die hoge omzet terwijl jouw collega-ondernemer een relax professioneel leven leidt en weinig stress ondervindt bij een omzet van 10K.

Uit de realiteit

Een tijd geleden vertelde een ondernemer mij dat ze zich voorgenomen had om dit jaar 10.000 euro meer omzet te genereren dan vorig jaar. Dat leek een heel haalbare kaart, alleen, het was nergens op gebaseerd. Na wat intern onderzoek bleek dat het huidige team er geen extra werk meer kon bijnemen waardoor ze moest uitkijken naar een nieuwe medewerker.
Maar die nieuwe medewerker zou ze nooit kunnen betalen met die extra 10.000 euro omzet.

Wat aanvankelijk een goed plan was, werd plots een onmogelijke zaak.

Waar slaan we de bal dan mis?

Als we ons enkel toeleggen op de omzet die we graag willen realiseren, dan wil het wel eens zijn dat we de mogelijkheden overschatten of zelfs onderschatten. Het is een droombeeld dat we ons voor ogen houden en dat heel fijn lijkt om op het einde van het boekjaar te kunnen neerpennen.
“I did it: € 500.000”

Geloof me vrij, mijn eigen boekjaar met een omzet van € 315.000 was veel beter dan datgene met een omzet van € 450.000. Het klinkt raar, maar het is waar!  Maar gelukkig wist ik wat de oorzaak was en werden er doelbewuste keuzes gemaakt.

Waar ligt het dan aan? Wat vergeten we?


Onze kosten! En misschien niet zozeer de kosten op zich, maar de manier hoe we hiermee om springen en het feit dat deze amper of nooit in kaart gebracht worden, laat staan gemonitored worden. Niet echt weten  wat er maandelijks door je vingers glipt, is een beetje als de kop in het zand steken. Wat euro’s hier, een uitgave daar, een onverwachte aankoop omdat er een promo is, een onvoorspelde uitgave omdat iemand je auto in de prak reed,.... Het loopt allemaal veel sneller op dan we beseffen.

Alsof dit nog niet genoeg is, laten we onze kop in het zand steken wat onze boekhouder betreft. De grote muur waar een ondernemer zich wel eens achter verstopt als hij het antwoord over zijn eigen cijfers niet kent.
“Ja, maar, de boekhouder weet dat” of “Ja, maar, daarvoor moet je bij de boekhouder zijn.”
We verschuilen ons vaak achter een gemakkelijk antwoord, maar het biedt niet de juiste oplossing.

Een bedrijf is geen breiclub!

Ik zeg het wel eens vaker en er wordt al eens mee gelachen, maar als het fout gaat in je business, dan wordt dit bloedserieus.

Zorg dus voor jezelf en je organisatie. Weet wat er op je afkomt. Weet waar je naartoe moet werken. Weet wanneer je de knip op de beurs moet houden. Know your numbers!

En zorg er vooral dat je een systeem hebt om je cijfers onder controle te houden, wekelijks te monitoren en waar mogelijk bij te sturen.

Want vanaf dat moment word je omzet wel belangrijk.
Veel succes!

Waarom omzet niet altijd belangrijk is

Durf te zeggen wat er niet loopt

Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.

Lees meer

Geen zomer zonder schatkist

Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.

Lees meer

Medewerkers kunnen meer dan muntblaadjes plukken

Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.

Lees meer

We staan allemaal wel eens in de weg van onze onderneming

Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.

Lees meer

Veranderen kost inzet

Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.

Lees meer

Innovatie: een modewoord of niet?

Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.

Lees meer

Advies of geen advies, that's the question!

Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?

Lees meer

Bedrijfscultuur als motor van je bedrijf

Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.

Lees meer

Ik ben student

Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.

Lees meer

Mismanagement heeft mij heel wat gekost

Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.

Lees meer

3 tips voor startende ondernemers

Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.

Lees meer

De impact van groei

Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.

Lees meer

Gelijk, maar zo verschillend

Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.

Lees meer

Downsizen als opportuniteit

Lees meer

Het ongemak van geld

Lees meer

Digitaliseren van een klein bedrijf

Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Want hoe begin je hieraan en waar kies je voor. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen. Lees hier mijn verhaal over mijn klant.

Lees meer

Het ondernemerschap is als een paar schoenen. Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.

Eén van de grote voordelen in mijn vakgebied is dat ik voortdurend in de interne keuken van bedrijven zit. Niet van aan de keukentafel, maar echt tot in de moeilijkst bereikbare kast of de onderste lade van de koelkast.

Lees meer

Komt een man bij de dokter

Te vaak worden pleisters geplakt op wonden die te ver zijn, terwijl de oplossing meestal bij de oorzaak te vinden is. Waarom blijft het dan toch zo moeilijk om eerder voor de juiste dan wel de makkelijke aanpak te kiezen.

Lees meer

Digitaliseren? Hoe dan!

Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.

Lees meer

Welkom in mijn administratief Walhalla

Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!

Lees meer

Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?

Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?

Lees meer

Daar doe je het toch voor!

Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.

Lees meer

Als administratie een berg is

Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.

Lees meer

Administratie door de ogen van een ondernemer

Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.

Lees meer

Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?

Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.

Lees meer

Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?

Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?

Lees meer

Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?

Lees meer

Hallinto goes solo

Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.

15 december 2019

Lees meer

Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk

Lees meer

Ik ben een industriële vaatwasser

Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?

18 november 2019

Lees meer

Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?

We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.

14 juli 2019

Lees meer

Ontroerd door een tevreden klant

Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.

24 mei 2019

Lees meer

HallintoAcademy On Tour in Kampenhout

en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.

Lees meer

Hoe was 2018 voor jou?

Hoe was 2018 voor jou?

21 december 2018

Lees meer

Geef de boekhouder wat rust

Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.

20 juli 2018

Lees meer

Administratie? Het blijft een karwei...

Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?

14 juli 2018

Lees meer

Yeah!!!! Ik mag btw betalen

Verrast door de btw-afrekening?

29 juni 2018

Lees meer

Facturen kwijt?

Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.

7 juni 2018

Lees meer

De goeie flow

Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?

15 juni 2018

Lees meer

Factuur on hold, betaling on hold?

Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?

31 mei 2018

Lees meer

Hallo, mijn naam is Lily

Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.

24 mei 2018

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x