Factuur on hold, betaling on hold?
31 mei 2018
Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?
Komt dit je bekend voor?
Je hebt een aankoopfactuur ontvangen en je bent niet helmaal akkoord met de inhoud. De prijs is niet correct, de aantallen kloppen niet of er staat iets op dat niet geleverd werd. Dus wat doe je dan? Je informeert je leverancier erover en zet de factuur on hold.
Dat is geen onlogische beslissing, maar is het ook fair om de volledige betaling achter te houden?
Mocht jouw klant in deze situatie zitten, vind je het dan oké dat hij een volledig factuurbedrag achterhoudt voor een detail waarover nog uitklaring moet komen?
Afhankelijk van jouw business kan dit over een aardige som geld gaan en als de verhouding tussen het discussiepunt en de goedgekeurde items minder is dan 1/5, dan kan dit zuur aanvoelen voor de leverancier.
Wat zou je zelf graag hebben op dat ogenblik mocht jij in de schoenen van je leverancier staan? Hoe zou jij graag hebben dat jouw klant handelt in dit geval? Hoe graag zou jij toch al een deel betaald krijgen zodat je ook verder kan?
Dat is waarschijnlijk wat jouw leverancier ook prefereert.
Dus als het even kan, kom je leverancier financieel dan al tegemoet voor het deel waar je wel akkoord mee bent. Op die manier toon je bereidwilligheid en zal hij jou ook makkelijker tegemoetkomen om het punt van discussie snel op te lossen.
Een financiële gijzeling lost vaak weinig op en kan tot verhitte gesprekken leiden!