Administratie? Het blijft een karwei...
14 juli 2018
We hebben allemaal wel van die taken en zaken die we makkelijk laten liggen omdat ze ons gewoon niet liggen. In mijn geval is dat onder andere tuinieren. Ik heb er een grondige hekel aan, vooral het onderhoud. Iets nieuws planten is nog OK, maar elke week opnieuw het onkruid wieden, snoeien, maaien, ... Nee, niet zo mijn ding.
Hetzelfde eigenlijk met poetsen. Eens gedaan zou het altijd netjes moeten kunnen blijven, maar we weten dat dit niet zo is. Een week later ligt het stof er weer of is de vloer opnieuw besmeurd met voetsporen van slecht afgeveegde schoenen.
Enfin, we hebben de dingen niet zoals we het zouden willen. En dat is ook zo met je administratie.
Het is en blijft een taak die moet gebeuren en waar je je af en toe moet aanzetten. Ik help je alvast op weg met wat tips:
Tip 1: Geef het een vaste plaats in je kalender
Neem je agenda erbij en kies een moment per week. Ben je een ochtendmens of heb je meer energie in de namiddag? Is woensdag beter dan maandag? Welke halve dag per week komt jou het beste uit om je geconcentreerd over je administratie te buigen?
Alles goed gewikt en gewogen? Prima, blokkeer dan nu het ideale moment in je agenda voor de komende 3 maanden.
Tip 2: Zonder je af
Een ondernemer houdt zich met honderden zaken bezig en laat zich dus snel uit zijn focus halen. De telefoon rinkelt, er komt een e-mail binnen, een medewerker heeft een vraag, .... We hebben niet veel nodig om die verdomde administratie de rug toe te keren en ons met andere dingen bezig te houden.
Je afzonderen is dus de beste optie als je je niet wil laten afleiden. Vergeet dan ook niet om alle stoorzenders even uit te zetten. Gsm op stil en uit het zicht, e-mail uit, facebook uit,... Je kan de lijst van jouw afleiders wel zelf aanvullen.
Tip 3: Zorg voor een methodiek
Van de hak op de tak springen, leidt tot weinig. Je kent het wel; van die dagen dat je 's avonds het gevoel hebt dat je niets gedaan hebt. Wel, dit werkt hier niet anders.
Werk volgens een vaste planning en op een gestructureerde manier. Of dat via een takenlijstje is of via een software die je helpt om je to-do's te onthouden, maakt op zich niet zoveel uit. Belangrijk voor jou is dat je taak per taak verwerkt en pas naar het volgende overstapt als die ene taak effectief voltooid is.
Je zal op die manier veel meer gedaan krijgen.
Mijn ideale zomerplek is mijn terras op zaterdagochtend; lekker geurende koffie, de rust van het weekend, de warmte van de ochtendzon die door de bomen komt piepen, de radio op de achtergrond, de katten die er gezellig bij komen liggen, en mijn adminstratie. We kunnen er aan beginnen!
Fijn weekend allemaal.
Groetjes
Lily
Gelijk, maar zo verschillend
Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.
Digitaliseren van een klein bedrijf
Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Want hoe begin je hieraan en waar kies je voor. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen. Lees hier mijn verhaal over mijn klant.
Het ondernemerschap is als een paar schoenen. Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.
Eén van de grote voordelen in mijn vakgebied is dat ik voortdurend in de interne keuken van bedrijven zit. Niet van aan de keukentafel, maar echt tot in de moeilijkst bereikbare kast of de onderste lade van de koelkast.
Komt een man bij de dokter
Te vaak worden pleisters geplakt op wonden die te ver zijn, terwijl de oplossing meestal bij de oorzaak te vinden is. Waarom blijft het dan toch zo moeilijk om eerder voor de juiste dan wel de makkelijke aanpak te kiezen.
Digitaliseren? Hoe dan!
Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.
Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?
Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?
Daar doe je het toch voor!
Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.
Administratie door de ogen van een ondernemer
Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.
Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?
Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.
Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?
Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?
Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel
Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?
15 december 2019
Hallinto goes solo
Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.
18 november 2019
Ik ben een industriële vaatwasser
Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?
14 juli 2019
Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?
We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.
24 mei 2019
Ontroerd door een tevreden klant
Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.
HallintoAcademy On Tour in Kampenhout
en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.
26 maart 2019
Waarom omzet niet altijd belangrijk is
Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?
20 juli 2018
Geef de boekhouder wat rust
Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.
7 juni 2018
Facturen kwijt?
Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.
15 juni 2018
De goeie flow
Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?