IK BEN STUDENT

Ik kom er voor het eerst mee naar buiten, maar het is al een hele tijd gaande: ik ben aan het studeren. Levenslang leren is eentje die voor mij hiermee vast en zeker opgaat.

Vandaag had ik examen en ik had me voorgenomen om bij een geslaagd resultaat een tipje van de sluier op te lichten. Want, zei mijn coach, waarom zouden jouw klanten en potentiële klanten nu al niet mogen weten hoe diep jij in de materie duikt en hoe onderbouwd jij hun ondernemersvraagstukken kan helpen oplossen.

Mijn universitaire opleiding ligt in het verlengde van wat ik al jaren doe en waarmee ik ondernemers ondersteun: het verbeteren van de interne werking van hun organisatie.

In opleidingstaal heet dat managementwetenschappen en mijn richting is bedrijfs- en organisatiekunde.


Bij deze heb ik mijn stiekeme bezigheid wereldkundig gemaakt, maar no worries, je gaat me niet meer horen over volgende examens en wel of niet geslaagd zijn. Want dat is veel minder relevant en interessant in verhouding tot inhoudelijke aspecten.


Maar ik geef al wel graag een kleine vertaalslag naar de realiteit van de ondernemer en het bedrijf.

Er wordt wel eens gezegd dat iedereen het recht heeft om fouten te maken, ondernemers en werkgevers incluis. En dat klopt ook wel. Je hebt er het recht toe.

De vraag hier is eerder of het nodig is om fouten te maken, want ze kunnen heel duur zijn en verschillende vormen van invulling hebben. Het kan je letterlijk veel geld kosten, het kan je medewerkers kosten of klanten. En het levert jou stress, frustraties en ongemak op. Het is niet omdat het "altijd al zo gebeurde" dat dit jouw beste aanpak is. Het is niet omdat anderen het zo doen, dat jij dat ook moet doen, toch?

Allemaal zaken die je kan voorkomen als je weet wat je zou moeten doen en hoe je dit kan doen,
"Had ik het maar geweten, dan was het anders gelopen, dan had ik andere keuzes gemaakt" gaat niet in het minste voor mezelf op en voor honderden andere ondernemers. Pas gestart of al enkele jaren bezig, het maakt niet uit.
Groeien levert groeipijnen op die je moet aanpakken en waar mogelijk proberen te voorkomen. Anticiperen, nietwaar! Jouw rol als ondernemer wijzigt naarmate je bedrijf groeit en dat vergt in eerste instantie heel wat nieuwe vaardigheden voor jezelf. Het komt met tal van nieuwe taken en activiteiten.

De theorie, de modellen, de technieken en methodieken omzetten naar de realiteit van jouw organisatie kan van jou een blije ondernemer maken en van jouw medewerkers ambassadeurs.
En is dat niet één van de ondernemersdromen die we graag realiseren?


Wil je graag weten hoe ik dit boeiend speelveld inkleur, lees dan hier verder.

MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG

Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.

JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD

Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.

BABBELEN IS NIET HETZELFDE ALS COMMUNICEREN

Veronderstellingen nekken je keer op keer, en toch blijven we het vaak doen. Ik denk dat, vermoed dat, ga ervan uit dat, ... Te veel aannames zonder echt zeker te zijn. En plots gaat het dan fout.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x