Tip 6 | Opleidingen

Er wordt hoe langer hoe meer aandacht besteed aan het opleiden van medewerkers ter motivatie van een lange en fijne samenwerking. 

Opleiding op verzoek

Heel vaak is het organiseren van een opleiding een gevolg uit een evaluatiegesprek waarbij blijkt dat hier en daar wat gaatjes in de kennis van de medewerker zit en dat kan bijgeschaafd worden.

Maar het kan ook een vraag van de medewerker zelf zijn die bij zichzelf ondervindt dat er ruimte is voor verbetering en zichzelf wat wil bijscholen.

Het kan ook zijn dat de sector of de functie bepaalde opleidingen of attesten vereist.

Zo zie je, de vraag kan uit verschillende hoeken op jouw bureau terechtkomen. Maar dat is niet het enige.

Je kan proactief aan de slag.


Een competentieplan

Het klinkt moeilijker dan het in werkelijkheid is en eens je dit hebt, zal je merken dat je het voor verschillende dingen kan inzetten. Maar wat is het nu eigenlijk?

Het is een matrix waarin je een profiel opmaakt van de ideale medewerker in een bepaalde functie. Onze basis is dus de functie die we in detail uitdiepen op vlak van vaardigheden, kennis en ervaring.

In de matrix maken we een kolom van alle aspecten die de functie moeten kennen, kunnen en weten. En om je competentieplan overzichtelijk te houden, kan je best in blokken werken. Bijvoorbeeld een blok over talenkennis, een blok over inhoudelijke kennis, een blok over vaardigheden (zoals bijvoorbeeld blind kunnen typen). Dat vraagt even jouw aandacht, want je wil niets vergeten. Eén matrix per functie.


Match je medewerker

Nu je bij wijze van spreken jouw ideale medewerker vorm gegeven hebt, wordt het tijd om je echte medewerkers hieraan af te toetsen. Bij elke gewenste vaardigheid of kennis zet je een kruisje als de medewerker hieraan voldoet. De gaten in jouw matrix zullen dan duidelijk maken waar de gaten bij de medewerker zitten en zo kan je doorgronden welke opleidingen bijdragen voor de betrokken medewerker.

Omdat elke medewerker anders is, zullen de gaatjes op andere vaardigheden vallen. Zo kan je een opleidingsplan op maat van de medewerker maken.


Toegevoegde waarde

Ik zei net al dat je het nog voor andere zaken kan inzetten en ik geef je graag twee voorbeelden.

Moet je op zoek naar een extra medewerker in eenzelfde functie, dan is het gewenste profiel reeds klaar en zal het een stuk makkelijker zijn om de vacature op te stellen.

Heb je een medewerker die wil doorgroeien naar een andere functie, dan kan je zijn of haar huidige kennis aftoetsen ten opzichte van de wenselijke functie. Zo kan je snel concluderen of het een haalbare of onbetaalbare kaart is.

Wil je graag meer informatie of heb je vragen? Klik dan door voor het contactformulier.

Tip 6 | Opleidingen

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x