Tip 21| Marketing in een klein bedrijf


Wanneer ik de term “marketing” aanhaal bij kleine ondernemers, krijg ik heel vaak de reactie dat men daar niet aan meedoet. Maar dat klopt niet en ik wil het je graag even toelichten.

Uiteraard gooit een klein bedrijf hier geen astronomische budgetten tegenaan, maar je hebt meer marketing in je bedrijf dat je aanvankelijk zou denken. Want heb jij een logo, toch? Zo begint het.

Hoe zit dat dan?

Elk bedrijf heeft een eigen identiteit en dat vertaalt zich naar de buitenwereld met alles wat je van en over je bedrijf laat zien. In eerste instantie dus je logo.

Jouw logo maakt deel uit van je huisstijl. Je hebt vermoedelijk ook businesskaartjes en jouw documenten (lees offertes en facturen) gaan heel waarschijnlijk de deur uit op een lay-out waar jouw logo op prijkt.

In onze huidige maatschappij ben je niets meer zonder een website. Ook dat is een vorm van marketing. Dat is jouw online visitekaartje.

Heb je een bedrijfswagen, een bestelwagen? Dan is deze mogelijk beletterd zodat mensen jou op straat herkennen. Ook weer marketing dus.

Prijkt er aan de straatkant of tegen jouw bedrijfsgevel een bord met jouw naam/logo op? Ook dat dus! Post je af en toe iets op social media....?

Zo kan je vermoedelijk zelf nog wel even doorgaan en zal je zien dat jouw lijst langer is dan wat je aanvankelijk dacht.

Jouw to-do's

Als bedrijfsleider heb jij zelf de look & feel van jouw bedrijf mogen bepalen. Hoe jouw logo eruit ziet, is bijvoorbeeld jouw keuze geweest. Misschien heb je hier een grafisch designer voor onder de arm genomen, of misschien ben je zelf aan de slag gegaan. Dat kan vandaag makkelijker dan ooit, want de online softwarepakketten waarmee je je eigen logo kan ontwikkelen, zijn talrijk.

En eens het klaar is, kan je het overal en op heel wat  toepassen.

Het is aan jou om erop toe te zien dat je consequent bent in het gebruik hiervan en dat je alle nieuwe marketingitems hierop afstemt.

Een kleur is niet zomaar een kleur. Elke kleur heeft een code in RGB (Red-Green-Blue) of in Hex. Zorg er steeds voor dat je met de juiste kleuren aan de slag gaat. Dit wordt heel belangrijk bij drukwerk of geprinte documenten. En hoewel je, afhankelijk van jouw computerscherm of printer, soms de indruk hebt dat de kleur niet exact is wat je dacht, toch kan je er van uit gaan dat het correct is.

Ben je nog in de fase dat jouw bedrijfs- of logokleuren niet vastliggen, dan kan het interessant zijn om je eens te verdiepen in wat kleuren zeggen over bedrijven en waarom sommige sectoren voor bepaalde kleuren kiezen. Dit kan je op het internet makkelijk terugvinden.

Daarnaast zijn lettertypes belangrijk en bepalend voor jouw bedrijf. Kies een lettertype dat aansluit bij jouw business. 

Maak het jezelf niet te moeilijk, want niet elk lettertype is overal beschikbaar. Voor sommige lettertypes moet je zelfs betalen en dat loont echt niet. Zeker niet als er zoveel gratis te verkrijgen is.

Laat je niet vangen

Waar we op vlak van marketing voorzichtig moeten in zijn, is het vrijwillig en gemakkelijk geld uitgeven voor advertenties, sponsoring, en aan iedereen die vriendelijk aan jou vraagt of je een bijdrage kan leveren voor de vereniging of goed doel.

Daarmee bedoel ik helemaal niet dat je dit niet mag doen, maar niet vrijwillig. De bedragen kunnen al bij al snel oplopen als je hier geen controle over houdt. Je moet dus op voorhand een budget vastleggen zodat je weet hoeveel ruimte er is in je financieel plan.

Jij houdt de vinger op de knip!

En over geldzaken heb ik het graag een andere keer… Ook nog een boeiend gegeven.

Is dit alles?

Nee, uiteraard niet. Marketing is veel meer dat dit, maar dit legt alvast een goede basis waarop je verder bouwt.

In de ideale wereld heb je een marketingplan en een contentplan, maar dit zou ons vandaag te ver leiden.

Wil je graag meer informatie of heb je vragen? Klik dan door voor het contactformulier.


Tip 21| Marketing in een klein bedrijf

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x