Tip 19 | Jouw bedrijfsgeld

Niemand start een onderneming om er slechter van te worden, ook al is geld niet het hoofddoel. Op z'n minst wil men 'uit de kosten' geraken, zoals we dat in de volksmond zeggen. Echter, als het niet meer dan dit zou zijn, dan ga je een stressvolle toekomst tegemoet en dat wil je jezelf niet aandoen. Een bedrijf moet winst kunnen maken zodat je financiële ruimte creëert voor je groei.

En groei is hier een woord dat in verschillende richtingen geïnterpreteerd kan worden. Dit hoeft niet per se ‘groeien naar een groter team’ te zijn. Het mag en kan evenzeer over groei in je diensten of goederen gaan. Of gelijk welke vorm van groei die aansluit bij jouw plannen.

Ongeacht welke stappen je voor je onderneming maakt, voor heel veel zaken heb je financiële middelen nodig en die moet jij kunnen vrijmaken.

Feestgeld

De leuke dingen in je bedrijf doe je met feestgeld en mensen kijken wel eens op als ik deze term gebruik. Voor mij staat dit gelijk aan het overschot van het overschot, of beter gezegd de onverwachte winst.

Je hoeft geen wiskundige te zijn (want dat ben ik al zeker niet) om te weten dat je inkomsten hoger moeten zijn dan je uitgaven. Deze brutowinst wordt in een percentage uitgedrukt, wat maakt dat jouw feestgeld bijgevolg elk percentje is dat je boven je wenselijke brutowinst uitkomt.

Als mijn brutowinst 15% zou moeten zijn en ik eindig het jaar op 20%, dan heb ik dus 5% feestgeld. Heel fijn meegenomen.

Als ik slechts op 12% uitkom, dan kan ik me nog steeds gelukkig prijzen dat er winst is, maar zotte dingen doen zal niet aan de orde zijn.

Meten is weten

Als je mijn professionele historiek kent, dan weet je dat de multinational waar ik gewerkt heb, mij heel veel geleerd heeft over budgetteren en omzetprognoses. Dat ik het mega-uitgekiende systeem herwerkt heb naar een tool en dashboard voor kleine ondernemingen en dat ik dit in mijn eigen bedrijf geïmplementeerd heb voor ik begon.

Er circuleert in mijn bedrijf geen enkele euro waar ik geen controle over heb en dit allemaal dankzij mijn controlesysteem.

Voor heel wat ondernemers klinkt dat beangstigend en zet dit een rem op de flexibiliteit, en dat laatste klopt en toch weer niet. Je kan het ook als iets positiefs zien. Als ik lukraak uitgaven doe zonder dit af te toetsen of het kan, dan moet ik op het einde van de maand op de blaren zitten en dat voelt niet zo comfortabel.

Wat het beangstigend effect betreft; ook dat zie ik vaak bij ondernemers, maar dan meer op het moment dat ze de uitdaging aangegaan zijn om hun eigen budget- en prognoseplan op te maken.
De realiteit van je eigen cijfers zet je met je voeten op de grond. Maar hé, gisteren wist je van niets en deed je maar wat. Vandaag heb je dan op z'n minst zicht op de orde van de dag.

Je ligt er niet wakker van?

Dat is best mogelijk en ik wil ik hier graag een verhaal aan toevoegen van een ondernemer die in hetzelfde schuitje zat.

Een paar jaar geleden kwam ze aankloppen om haar interne werking structuur te geven en meer efficiëntie in te bouwen. Toen we het over cijfers hadden, werd dit een beetje weggezet als "och, we zien wel waar we uitkomen", maar ik kon haar overtuigen om een budgetplan op te maken. Het eerste jaar liet ze het aan haar echtgenoot om het samen met mij op te volgen. Het tweede jaar schoof ze wat dichter bij als het over haar cijfers ging en intussen  ze met mij elk cijfer doorspitten om het financieel plan van het jaar tot in de puntjes te finetunen. Sinds een tijd  kijkt ze halsstarrig uit naar de maandresultaten en gaat ze met deze kennis aan de slag om de toekomstige maanden vorm te geven.

Van iets dat bijna als desinteresse leek, naar de beste leerling op de eerste rij, is heel mooi om te zien. Vooral omdat het over haar bedrijf gaat, over haar resultaat, over haar uitgaven.

Laat ons eerlijk zijn, als jij niet geïnteresseerd geraakt in de cijfers van je eigen bedrijf, wie zal het dan wel zijn?

Van onwetendheid naar grondige kennis

Als je, door je eigen historiek, nooit in aanraking gekomen bent met het opmaken van een budgetplan of een omzetprognose, dan zijn dit totaal onbekende zaken voor jou en dat is heel begrijpelijk. Er is zoveel waar ik zelf het begin of het einde niet van ken, maar wanneer het zaken zijn die positief bijdragen aan de toekomst van mijn bedrijf, dan ga ik de kennis niet uit de weg.

Wanneer het over geld en cijfers gaat, wordt er heel makkelijk naar de boekhouder verwezen. Ik moet je teleurstellen.... Jouw boekhouder maakt de toekomst van jouw bedrijf niet; hij verwerkt het verleden. Hij verzamelt jouw uitgaven en inkomsten waaruit een resultaat komt.

Een resultaat waaraan je niets meer kan veranderen. Jouw boekhouder niet, maar jij ook niet meer.

Het is jouw taak om de toekomst financieel vorm te geven, uit te stippelen en te monitoren.

Wil je hier graag meer over weten of ben je benieuwd naar mijn financieel dashboard? Klik dan door voor het contactformulier.




Tip 19 | Jouw bedrijfsgeld

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x