De kernwaarden en normen van jouw bedrijf

Het zal jou niet onbekend klinken om te stellen dat jouw bedrijfsverhaal start met jouw bestaansreden. De grote WHY.

Maar dit is natuurlijk niet het enige.
Samen met de waarom mag je kernwaarden beschouwen als de ziel van jouw bedrijf.

En toch worden die heel vaak over het hoofd gezien of gewoonweg genegeerd. Daarom zet ik ze graag in de aandacht omdat ze ook voor jouw onderneming belangrijk kunnen zijn.


I - WAT ZIJN DE JUISTE KERNWAARDEN?

De kernwaarden die jij kiest, gaan over datgene waar jij achter staat en wat je uitdraagt. 
Wat bij uitbreiding iedereen in jouw organisatie mee uitdraagt.

Wat de buitenwereld van en over jouw bedrijf ziet en hoort, moet aansluiten bij de woorden die je daar aan koppelt. Als 'klantvriendelijkheid' een kernwaarde van jouw bedrijf is, maar elke klant wordt steeds afgesnauwd, dan strookt het ene niet met het andere.

Kies er maximum zes. Zo hou je het overzichtelijk, maar maant het je ook aan om heel secuur te zijn in de keuzes die je maakt.

Zodra de kerwaarden gekozen zijn, zorg je ervoor dat elke kernwaarde gedragen wordt door een norm. Dit betekent dat je toelicht hoe je die waarde vertaalt naar de realiteit. Als 'eerlijkheid' een waarde is, betekent dit voor jou dat je niet van mekaar steelt, of dat je heel openlijk en transparant naar elkaar mag zijn. Tweemaal eerlijk, maar anders ingevuld.

II - WAT IS DE MEERWAARDE VAN KERNWAARDEN?

Het toont aan wie je bent en wat anderen van jou mogen verwachten.

Het trekt de juiste medewerkers aan. Eens jouw kernwaarden bepaald zijn, kan je deze gebruiken in jouw rekruteringsproces. Kandidaten die geen affiniteit hebben met de kernwaarden die jij naar voor schuift, zullen zich ook niet thuis voelen in jouw bedrijf. Maar omgekeerd kan je evenzeer de aftoetsing maken; als een kandidaat een ander gedachtegoed heeft, dan is het mogelijk niet de juiste match voor een lange samenwerking.

Klanten kunnen er zich mee associeren. Iedereen werkt graag samen met leveranciers die gelijkgestemd zijn.

III - WAT DOE JE ERMEE?

Het laatste wat je ermee doet, is ze in de onderste lade opbergen zodat ze stof kunnen vangen, toch?

Nee, hoor! Draag ze met trots en spread the word.

Zet ze op z'n minst op je website waar iedereen ze kan lezen.
Maak ze onderdeel van je aanwervingsproces.
Neem ze mee op in je huisreglement.
Hang ze eventueel op aan de inkom van je bedrijf en laat ze door alle medewerkers ondertekenen.

SPREAD THE WORD en laat ze leven.

IV - IS ER EENLINK TUSSEN KERNWAARDEN EN CULTUUR?

Een bedrijfscultuur zijn vaak de ongeschreven regels van een bedrijf. Aanvankelijk worden die gekleurd door de bedrijfsleider, maar naarmate het bedrijf groeit, kan de individuele invloed van mensen een belangrijke rol gaan spelen. Wanneer die niet in het voordeel van het bedrijf is, dan kan je spreken van een rotte appel.

Dat is niet per se een slechte mens, maar mogelijk iemand die niet past bij de cultuur van de onderneming. Dus hoe duidelijker de kernwaarden van jouw bedrijf zijn, hoe minder mismatchen, hoe beter de sfeer, hoe duidelijker de cultuur, hoe fijner het is om samen te werken. .

V - ZIT DE HUIDIGE CULTUUR OP DEZELFDE LIJN ALS DE GEWENSTE CULTUUR?

Goeie vraag!

Want wat als jij met je onderneming vooruit wilt, maar de heersende cultuur er ééntje is van laisser vivre?
Of wat als je geen idee hebt of jouw medewerkers op een min-of-meer zelfde manier naar de organisatie kijken. Staan alle neuzen wel in dezelfde richting?

En hoe weet je of er een gap is tussen jouw doel en de bestaande gang van zaken?
En waar zitten de gaps dan en hoeveel wijken ze af van elkaar?

Is dat iets dat je zou willen weten?

DAT KAN MET DE CULTUURSCAN!


De kernwaarden en normen van jouw bedrijf
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x