Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel

Het rampenplan is afgekondigd!

En daar zal je het als onderneming dan maar moeten mee doen. Minder inkomsten, kosten die evenhoog blijven en iedereen die met de handen in het haar zit.
Je kan gebruik maken van uitgestelde overheidsbetalingen en voor personeelskosten zijn er ook wel mogelijkheden, maar niets lost alles op.

Want wat ga mij met die vrijgekomen tijd doen? Hoe ga jij je nuttig bezighouden?
Wat waren alweer die zaken die te lang bleven liggen? Right! De administratie en misschien ook je bureau, of dat klassement? Kortom, jouw interne keuken kan nu alle aandacht krijgen.


Tijd om aan de business te werken, en hoe!

Mijn voorkeurlijstje bestaat uit een paar vaste items die regelmatig onder de aandacht gebracht moeten worden, maar jij weet dat je daar vaak niet toe komt, nietwaar?


Tip 1 - be independant

In uitdagende tijden zoals deze valt het op dat niet iedereen erop georganiseerd is om remote te werken en als nu nog alles hals over kop in orde gemaakt moet worden, dan bestaat de kans dat de werking navenant is.
Hoe digitaler je werkt, hoe minder afhankelijk je bent van de locatie waar je werkt.

Beeld je in: je zou op een zonovergoten eiland onder een palmboom kunnen werken zolang er maar internet is. Welke hiaten moet je dan nog oplossen om dat mogelijk te maken?
Welke systemen blokkeren je vandaag om dat te doen?
Welke software moet je nog aanpassen om hier niet op vast te lopen?
Bij welke kanalen moet je om wat wijzigingen vragen? Bijvoorbeeld leveranciers die nog steeds hun factuur per post verzenden.
Zorg voor jezelf en laat externe factoren jou niet helemaal lam leggen.


Tip 2 - keep control

Een tegenslag als deze stemt tot nadenken en doet ondernemers in paniek slaan. Minder of geen inkomsten en toch kosten.
Maar weet je dan echt tot op de cent waar je over praat? Is jouw paniek gebaseerd op gekende cijfers of gaat het om een inschatting? In welke mate is jouw buikgevoel de realiteit?
En hoe kijk je vooruit? Hoe ziet het financieel plaatje eruit voor de volgende maanden?

Zit jij aan het stuur van je financieel dashboard of rij je je koers op blind geluk en puur toeval?
Gebruik dit moment om jouw cijfers in kaart te brengen en controle te krijgen over je toekomst. Grijp nu de gelegenheid om jou niet langer uit het lood te laten slaan, maar neem grip op je cijfers.


Tip 3 - get organised

Ik weet uit ervaring dat een opgeruimd kantoor niet hetzelfde is als een georganiseerd kantoor. Dit is dé gelegenheid om het aan te pakken, toch?
Wat heb jij nodig om makkelijker te werken?
Een betere administratieve structuur waarin je alles sneller terugvindt? Minder chaos in je pc? Een kast die niet uitpuilt?
Eén methodiek voor alle toepassingen, hoe zalig zou dat zijn? Begin er dan nu aan. Maak eerst een schematische voorstelling van je volledige administratieve structuur en breng deze dan over op je kast, je pc, je mailbox. Eerst plannen, dan uitvoeren.

Of misschien eindelijk eens werk maken van die werkprocessen zodat je niet keer op keer dezelfde uitleg moet geven over dezelfde taken?
Begin met de helicopterview van je bedrijf en werk van buiten naar binnen. Ga zo ver in detail als nodig voor een optimale interne werking.
Bepaal ook hoe deze eruit moeten zien en kijk hiervoor vooral naar degene die ermee aan de slag moet. Niet iedereen leest graag veel tekst, niet iedereen is visueel ingesteld, niet iedereen luistert graag naar podcasts.
Maar wil je resultaat, schik je dan naar je doelgroep.


Get the work done

Is het voor jou niet zo evident om eraan te beginnen, dan help ik je graag op weg.
Heb je nood aan een remote training, laat het mij weten. Ik organiseer met plezier een extra sessie op afstand.

Alle info over de inhoud van de trainingen vind je op:


Op zoek naar modeldocumenten? Misschien vind je ze hier wel.

Gratis modeldocumenten


Veel succes alvast en hou de moed er in!

keyboard_arrow_up

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x