Het ondernemerschap is als een paar schoenen. Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.
Eén van de grote voordelen in mijn vakgebied is dat ik voortdurend in de interne keuken van bedrijven zit. Niet enkel aan de keukentafel, maar echt tot in de moeilijkst bereikbare kast of de onderste lade van de koelkast. Dat beschouw ik niet alleen als een voorrecht, maar maakt mij ook enorm dankbaar voor het vertrouwen dat ik van ondernemers krijg.
Dus ik weet vaak beter dan wie waar het schoentje knelt. Wat de reden is dat de schoenzool scheefgelopen wordt. Of waardoor de schoenveters zo snel overgetrokken worden.
Het goede is dat elke schoen oplapbaar is tot op een bepaald punt, maar eens deze fase voorbij, gaat het richting de afvalberg.
Waar knelt de schoen?
Ik weet niet hoe het voor jou zit, maar als ik schoenen pas, dan zit 90% goed en 10% is onmiddellijk een “no go”. Maar daarmee zijn we er nog niet. Want dan kom ik thuis met die nieuwe blinkende schoenen en bij de eerstvolgende gelegenheid met de juiste outfit worden ze de wereld ingelopen. Binnen het half uur weet ik meestal wel of het een succes wordt of regelrechte “kas(t)krakers”.
En dat is wat er in bedrijven ook gebeurt. De zaken die jou als gegoten zitten, nemen geen moeite om onder handen te nemen.
Het zijn die vervelende en ongemakkelijke dingen waar je zoveel moeite mee hebt die je laat liggen. Eerst een beetje schoorvoetend, want je wil het nog wel een kans geven; maar beetje bij beetje verdwijnt het helemaal uit het zicht in de ijdele hoop dat het vanzelf oplost.
Doe je eigen intern onderzoek!
Stap 1: waar knelt het?
Vaak weet je zelf vrij goed waar het schort, maar soms ook niet en dan kan het enorm helpen als een buitenstaander met een objectieve blik naar het gegeven kijkt.
Heb je al eens opgelijst waar je werk zou moeten van maken?
Stap 2: waarom knelt het?
Iedereen heeft redenen waarom zaken blijven liggen of doelbewust genegeerd worden. Tijd kan een issue zijn, maar vaker nog betreft het kennis. Niet goed weten hoe eraan te beginnen, kan je doen twijfelen. Of het vraagt veel tijd om het uit te zoeken en die is er niet altijd. Durven erkennen dat niemand alles kan kennen of weten, is al een stap in een nieuwe richting.
Stap 3: hoe kan ik dit verhelpen?
Niemand wordt geboren met kennis en ervaring. We doen deze gaandeweg op. We lopen heel wat jaren school waar we hopen kennis en nieuwe leerstof processen. Maar dan komt de fase dat we aan het werk gaan en voor heel wat mensen stopt daar ook het vergaren van bijkomende kennis.
Het is net dan dat nieuwe vaardigheden een onmiddelijk nut kunnen hebben. Blijven leren is een gunst aan jezelf en dat mag je je niet ontnemen.
Het lost vanzelf wel op?
Helaas, helaas! Niets in een bedrijf lost vanzelf op.
Vroeg of laat beginnen zaken een eigen leven te leiden op de meest onaangename manier.
Je weet wel, hé, de stinkende potjes.
Waar knelt jouw ondernemersschoen en op welke manier wil je hier iets aan doen?
Wordt 2023 van de opkuis van jouw schoenenkast?
Is 2023 het jaar van de aanpak?
Veranderen kost inzet
Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.
Innovatie: een modewoord of niet?
Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.
Advies of geen advies, that's the question!
Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?
Bedrijfscultuur als motor van je bedrijf
Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.
Ik ben student
Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.
Mismanagement heeft mij heel wat gekost
Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.
3 tips voor startende ondernemers
Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.
De impact van groei
Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.
Gelijk, maar zo verschillend
Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.
Downsizen als opportuniteit
Het ongemak van geld
Digitaliseren van een klein bedrijf
Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Want hoe begin je hieraan en waar kies je voor. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen. Lees hier mijn verhaal over mijn klant.
Komt een man bij de dokter
Te vaak worden pleisters geplakt op wonden die te ver zijn, terwijl de oplossing meestal bij de oorzaak te vinden is. Waarom blijft het dan toch zo moeilijk om eerder voor de juiste dan wel de makkelijke aanpak te kiezen.
Digitaliseren? Hoe dan!
Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.
Welkom in mijn administratief Walhalla
Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!
Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?
Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?
Daar doe je het toch voor!
Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.
Als administratie een berg is
Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.
Administratie door de ogen van een ondernemer
Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.
Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?
Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.
Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?
Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?
Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel
Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?
Hallinto goes solo
Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.
15 december 2019
Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk
Ik ben een industriële vaatwasser
Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?
18 november 2019
Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?
We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.
14 juli 2019
Ontroerd door een tevreden klant
Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.
24 mei 2019
HallintoAcademy On Tour in Kampenhout
en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.
Waarom omzet niet altijd belangrijk is
Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?
26 maart 2019
Hoe was 2018 voor jou?
Hoe was 2018 voor jou?
21 december 2018
Geef de boekhouder wat rust
Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.
20 juli 2018
Administratie? Het blijft een karwei...
Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?
14 juli 2018
Yeah!!!! Ik mag btw betalen
Verrast door de btw-afrekening?
29 juni 2018
Facturen kwijt?
Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.
7 juni 2018
De goeie flow
Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?
15 juni 2018
Factuur on hold, betaling on hold?
Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?
31 mei 2018
Hallo, mijn naam is Lily
Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.
24 mei 2018