ER WAS EENS ...
Wanneer je teveel in je onderneming zit en je je baseert op veronderstellingen en vermoedens, dan kan je bedrogen uitkomen. Het is een gegeven dat nog te vaak de realiteit is van de kleine ondernemer.
Dit is een verhaal dat zou kunnen beginnen met; er was eens… Want het is een anekdote van jaren geleden en misschien heb je het mij al wel eens horen vertellen. | |
Wanneer een gevoel een valse realiteit weergeeft. | |
Het was ergens eind november en dat is het moment dat menig boekhoudkantoor op het puntje van de stoel gaat zitten en met hun cliënteel in gesprek gaat over het jaareinde. Welke kosten worden er nog verwacht, welke omzetten zal je hier tegenover kunnen zetten en wat is het vooruitzicht op je resultaat voor dat jaar. De boekhouder van mijn toenmalige klant was daar nog niet mee bezig en dat hield in dat Jan (niet zijn echte naam) zijn eigen gedachten begon te vormen over hoe zijn boekjaar geweest was. Hij keek er met grote tevredenheid op terug. Er was hard gewerkt, er waren mooie projecten geweest en het team was uitgebreid. Dat maakte dat Jan een positieve slotsom voor zichzelf maakte. “Weet je”, zei hij tegen mij, “het is zelfs zo goed geweest dat ik nog een nieuwe camionette besteld heb, want anders moet ik te veel aan de belastingen geven.” Ik werkte op dat moment al een paar maanden samen met Jan en deed de verwerking van zijn bedrijfsadministratie. Mijn mond viel letterlijk open toen hij zijn contentement uitte. Hoewel ik geen volledig beeld had van zijn bedrijfssituatie, was mijn gevoel minder positief gestemd want ik had wel zicht op wat er buiten ging en wat er binnenkwam. Maar zoals ik zei, ik miste mogelijk elementen om het complete plaatje te zien. Bij aanvang van onze samenwerking had ik hem voorgesteld om een financieel overzicht te maken, maar dat hoefde niet. Gebarende naar zijn hoofd voegde hij eraan toe dat hij het allemaal wel opgeslagen had en wist hoe de vork aan de steel zat. Half december belde Jan me geheel onverwacht en de toon was allesbehalve vrolijk. Hij voelde zich genoodzaakt om de samenwerking stop te zetten. Hij had een gesprek met zijn accountant gehad en dat was als een koude douche binnengekomen. De cijfers waren helemaal niet goed. Er was geen enkele reden tot euforie en de aankoop van de bestelwagen had hij nog net op tijd kunnen annuleren. Om zijn bedrijf overeind te houden moest hij per onmiddellijk heel drastische beslissingen nemen en keuzes maken die tegen zijn natuur in gingen. Zijn verslagenheid was groot. | |
Dit verhaal is geen fictie. Het is echt gebeurd. | |
En het gebeurt vandaag nog altijd bij heel wat ondernemers. Het gaat over het verschil tussen ‘denken’ dat je het weet en het ‘echt weten’ omdat je het meet. Omdat bedrijfscijfers mij dermate boeien, krijg ik heel dikwijls verhalen via mijn entourage over collega-ondernemers wiens lippen ver onder de waterlijn staan. Vaak heel schrijnend. En meestal denk ik ook tegelijk: waarom toch? Ik zou er een stevig boek over kunnen schrijven, maar het zou er één zijn om met een doos zakdoeken naast je te lezen. Geld uitgeven is een stuk makkelijker dan verdienen. Zo kreeg een ondernemer het professioneel advies dat hij moest durven investeren. In zijn bedrijf, in zichzelf, in zijn toekomst. Dat zou de oplossing zijn alles. De wereld zou dan zien dat hij bestaat en als vanzelf aan zijn deur komen aanschuiven. Het bedrijf bestaat vandaag niet meer. | |
Een nieuw jaar. Nieuwe voornemens. | |
Verhalen als deze zijn zo triestig, maar maken mij vooral boos. Een financieel gezond bedrijf draagt positief bij aan jouw gemoedsrust. Ja, maar…. Aha, de lijst van de terugkerende excuses! Elk jaar opnieuw maak ik mijn eigen financieel plan. Het is de ruggengraat van mijn bedrijf en het vertrekpunt voor alles. Het geeft mij zicht op mijn toekomst en mijn realiteit. Het doet mij nadenken over wat ik wil doen, hoe ik het kan doen en ook wat ik zeker moét doen om het te doen slagen. Het is mijn controletoren die ervoor zorgt dat mijn vlucht vlot vertrekt en zonder brokken weer landt op het einde van het jaar. Januari is bijna achter de rug en de goedbedoelde en gekke voornemens zijn intussen van de baan. Dat geeft tijd en ruimte in je hoofd voor het echte werk. Maak van 2024 het jaar waarin je het anders doet, waarin je controle neemt, waarin je meet en weet. Het jaar waarin jij de financiële toevallen voorgoed bant uit je bedrijf. |
MIJN TIPS & MUST-DO'S TEGEN DE HECTIEK VAN DE DAG
Over boeken, podcasts, nice-to-haves of gewoon dingen die voor mij het verschil maken.
KLEINE INGREPEN VOOR EEN WERELD VAN VERSCHIL
Een objectieve blik op iets waar je al jaren naar staart, kan inzichten geven die bijna vanzelfsprekend zijn.
LAGE TARIEVEN ZETTEN JE GEVANGEN
En leiden tot meer werken. In een maatschappij waarin we altijd tijd te kort hebben, zou schaarste je moeten aanzetten tot slimmer werken. Waarom kom je er dan niet toe?
DE MEDEWERKER OM DE MENS OR TO GET THE JOB DONE?
We kijken makkelijk naar het menselijke aspect bij leiderschap terwijl een aantal vaardigheden, tools of mechanismen jouw structuur overeind helpen staan.
WAT HET MOEILIJK MAAKT VOOR ONDERNEMERS
Ondernemers die bij mij aankloppen vinden het moeilijk om het onder woorden te brengen.
ZIEN EN GEZIEN WORDEN
Veel ondernemers houden er niet van om zichzelf op een podium te zetten, maar zonder zichtbaarheid worden we niet gezien.
DURF TE ZEGGEN WAT ER NIET LOOPT
Ik lanceerde een vraag om anoniem het achterste van je tong te laten zien. Eerlijk en concreet.
GEEN ZOMER ZONDER SCHATKIST
Kijk om je heen, luister naar wat er is, ontdek en laat je verrassen. Elk hoekje bevat schatten waaruit je kan leren. Voor jezelf als ondernemer en voor je bedrijf. Laat ze niet aan jou voorbij gaan.
MEDEWERKERS KUNNEN MEER DAN MUNTBLAADJES PLUKKEN
Elk tandwieltje in een organisatie is belangrijk. De manier hoe je dit invult en ermee omgaat als bedrijfsleider, is nog belangrijker.
WE STAAN ALLEMAAL WEL EENS IN DE WEG VAN ONZE ONDERNEMING
Onzekerheid over ons eigen kunnen durft ons te blokkeren in wat we willen realiseren. Op die manier doen we ons bedrijf te kort. Maar het kan anders.
VERANDEREN KOST INZET
Stapsgewijze verbeteringen vinden veel meer bijklank dan snelle veranderingen, maar vanzelf gaat het nooit.
INNOVATIE: EEN MODEWOORD OF NIET?
Niets in de wereld staat stil en achteruit kijken is goed als je er voorwaarts iets mee doet.
ADVIES OF GEEN ADVIES, THAT'S THE QUESTION!
Ga jij voor de quick win en ben jij op zoek naar kant-en-klare antwoorden? Of graaf je graag dieper naar een werkwijze om tot een antwoord te komen?
BEDRIJFSCULTUUR ALS MOTOR VAN JE BEDRIJF
Kijk jij wel eens verwonderd naar een ander bedrijf met de vragende blik waarom het daar allemaal net iets beter lijkt te lopen dan in je eigen bedrijf? Cultuur is vermoedelijk het sleutelwoord.
IK BEN STUDENT
Als levenslag leren een persoonlijk motto is, dan lijkt het opzoeken van de schoolbanken nooit ver weg. Vandaag ben ik opnieuw student met een bacheloropleiding.
MISMANAGEMENT HEEFT MIJ HEEL WAT GEKOST
Een goede ondernemer zijn is niet hetzelfde als een goede manager en daar heb ik best wel wat lessen uit geleerd die jij jezelf kan besparen.
3 TIPS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS
Als jij het net anders wil aanpakken dan je collega's, dan komen deze starterstips je goed van pas.
DE IMPACT VAN GROEI
Niemand wordt geboren met kennis en skills. Niemand is een geboren leider, maar je kan er wel een worden. Lees hier hoe mijn eigen leerschool bijdraagt.
GELIJK, MAAR ZO VERSCHILLEND
Wat jou onderscheidt als ondernemer, is meer dan je vak of je vaardigheid. Het gaat om jou als mens en hoe je je profileert. Je eigenheid, je aanpak, je wezen. Gebruik het als een voordeel voor jezelf.
DOWNSIZEN ALS OPPORTUNITEIT
Je kan als ondernemer groots zijn zonder groot te zijn. Omvang is niet alles.
HET ONGEMAK VAN GELD
En hoe jouw relatie tot geld mee bepaalt welke beslisisngen je neemt.
ALS KLEIN BEDRIJF DE DIGITALE WERELD INSTAPPEN
Vroeg of laat moet je mee met de digitalisering en dat is vaak een uitdagend gegeven voor de ondernemer. Welke struikelblokken kunnen op je pad komen te liggen? Lees hier mijn verhaal over mijn klant.
HET ONDERNEMERSCHAP IS ALS EEN PAAR SCHOENEN.
Fijn als het goed zit, maar een hel als het knelt.
KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER
Pleisters plakken op wonden die al etteren? Niet de juiste oplossing, toch?
Digitaliseren? Hoe dan!
Na mijn vorige blog over mijn groot computerscherm kreeg ik de vraag of ik wat meer toelichting kon geven bij het "digitaliseren" want ondernemers worden ermee rond de oren geslagen, maar wat dit inhoudt blijft nogal vaag.
Welkom in mijn administratief Walhalla
Voor zij die denken dat administratie saai is, think again!
Mag ik jouw bedrijfsdoula zijn?
Als je je bedrijf al eens benoemt als je "kindje", heb je dan al het nodige gedaan om de komst ervan voor te bereiden?
Daar doe je het toch voor!
Deze week werd mij al een paar keer de vraag gesteld waar ik het allemaal voor doe.
Als administratie een berg is
Dan moet jij ervoor zorgen dat je beslagen aan je klim begint.
Administratie door de ogen van een ondernemer
Elke ondernemer heeft administratieve struikelblokken. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn, als je maar weet hoe.
Wat heeft de lockdown jou geleerd over je bedrijf?
Heel wat bedrijven zijn zichzelf tegengekomen tijdens de lockdown en niet iedereen is daar goed uitgekomen.
Een goede e-mail maken, hoe doe je dat?
Ontvangers van een e-mail ergeren zich wel eens aan wat ze ontvangen. Hoe schrijf jij je e-mails?
Werken aan de zaak: buig het nadeel om in een voordeel
Dit is niet gelachen voor heel wat ondernemers, maar hoe vul je je tijd nuttig en welke interne actie kan je nu organiseren om er straks weer klaar voor de zijn?
Hallinto goes solo
Meer dan elf jaar na de opstart van Hallinto is het tijd om het geweer van schouder te veranderen.
15 december 2019
Een nieuwe pagina, een nieuw hoofdstuk
Ik ben een industriële vaatwasser
Waarmee kan jij je dienst of activiteit vergelijken?
18 november 2019
Bestaat er zoiets als te veel aan communicatie?
We hebben deze week ondervonden wat onvoldoende communicatie teweegbrengt.
14 juli 2019
Ontroerd door een tevreden klant
Hoe een ogenschijnlijk kleine bijdrage van onze kant een wereld van verschil kan maken voor onze klant, vandaag en op lange termijn.
24 mei 2019
HallintoAcademy On Tour in Kampenhout
en strijkt neer bij Chocola-Tuti voor een reeks van boeiende trainingen voor zelfstandigen en ondernemers van Kampenhout en omstreken die hun concullega's een stapje voor willen zijn. Ontdek hieronder onze trainingsessies die een verschil maken voor jouw organisatie en voor jou als ondernemer.
Waarom omzet niet altijd belangrijk is
Als je omzet op weinig tot niets gebaseerd is en je werkt je krom voor twee keer niets, lopen we ons doel dan niet voorbij? Is het dan geen tijd om eens wat verder te kijken?
26 maart 2019
Hoe was 2018 voor jou?
Hoe was 2018 voor jou?
21 december 2018
Geef de boekhouder wat rust
Je bespaart je boekhouder tijd en frustratie als je enkel de nodige stukken voorziet.
20 juli 2018
Administratie? Het blijft een karwei...
Blijft jouw administratie te lang liggen omdat de goesting zoek is?
14 juli 2018
Yeah!!!! Ik mag btw betalen
Verrast door de btw-afrekening?
29 juni 2018
Facturen kwijt?
Het is nog nooit zo'n uitdading geweest om je boekhouding volledig te hebben als vandaag. Niet omdat we meer facturen hebben, maar omdat we ze ontvangen via verschillende kanalen.
7 juni 2018
De goeie flow
Wanneer heb je voor het laatst je interne werking onder de loupe genomen? En dan bedoel ik, echt onder het vergrootglas. Wanneer heb je je nog eens de vraag gesteld of alles wel goed op elkaar is afgestemd en of iedereen helemaal goed weet hoe elk individueel proces inhaakt op een ander?
15 juni 2018
Factuur on hold, betaling on hold?
Hoe ga je om met facturen waar je niet helemaal akkoord mee bent?
31 mei 2018
Hallo, mijn naam is Lily
Mijn naam is Lily en ik heb de taak om te vertellen over onze administratieve ontdekkingen, bekommernissen, succesverhalen, ondervindingen, etc... Kortom, al wat er op ons pad kruist en waarvan we denken dat jij er wat aan hebt.
24 mei 2018